Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Om du vill ha guramisar, så slår jag ett slag för Pygmégurmaisen med sitt blåa öga och knorrande läte jag har dessa hemma
    hade gammal bilder på mina förra som jag hade tidigare omgång
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Är de så små alltså???
      Ja faktiskt, och att det var ett 240 liters växtkar gjorde inte saken lättare....
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        Mats, fixar Jens stugan så odnar vi resten. Spara några dagars ledighet så fixar vi detta under en långhelg, jag fixar fram folk som hjälper oss gjuta grunden/plattan karet ska stå på. Har du funderat på helglaskar eller gjutet kar?
        Hur tjockt glas behöver man till ett sånt kar, 15 mm?
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Mats, fixar Jens stugan så odnar vi resten. Spara några dagars ledighet så fixar vi detta under en långhelg, jag fixar fram folk som hjälper oss gjuta grunden/plattan karet ska stå på. Har du funderat på helglaskar eller gjutet kar?
          Ja, gott folk - här ser ni! Grabben med hål i rôva! Gôtt som fan att höra Anders!
          Stugans utgyggnad kan nog gå att fixa i ett nafs - och det andra kan vi ta ett snack om när du är tillbaka. Jag kan tänka mig både gjutet eller helglas, det som är lättast fixat är det som det får bli...liksom.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Johnny och Inger!
            Det här karet står ju bara och växer, och tanken är att avveckla det. Nu verkar det som att det nya storprojektet inte kommer igång förrän till våren nästa år, så då får man ha något annat att pilla med medan man väntar.


            Till att börja med så måste jag nog plocka bort alla endlers, och sedan är faktiskt tanken på någon liten gurami lockande - fiskar som jag i och för sig har haft förr om åren men som jag har väldigt liten erfarenhet av.


            Jag har för mig att det finns en liten, söt och klurig sort som heter Chokladgurami, som jag skulle kunna tänka mig att satsa på.
            Det behöver alltså inte bli ciklider i just detta kar, det kan vara kul att pröva något annat!
            Jag tycker du ska prova på chokladgurami. Funderar själv på dessa till hösten. Vore roligt att se hur dom funkar i ditt kar.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Mats, vill du ha tillbaka lite endlers yngel? jag har massor för det verkar som apistona inte ser dessa som mat.. men får de "svälta" lite sommar så
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Falconer
                Jag tycker du ska prova på chokladgurami. Funderar själv på dessa till hösten. Vore roligt att se hur dom funkar i ditt kar.
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Mats, vill du ha tillbaka lite endlers yngel? jag har massor för det verkar som apistona inte ser dessa som mat.. men får de "svälta" lite sommar så
                Ja, det kunde, som sagt, vara kul att testa Chokladgurami, eller något helt annat... Kulfisk kanske..?

                Nja, Pia, du får allt behålla yngelmaskinerna! Jag blir nog av med en skock om ett par veckor verkar det som - sedan får vi la se vad det blir.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, det kunde, som sagt, vara kul att testa Chokladgurami, eller något helt annat... Kulfisk kanske..?
                  Jag ska låta bli att dra ordvitsar nu, men om du prövar Kulfisk så tror jag INTE att du kommer bli besviken!

                  De är ju rätt så tuffa, men det största problemet jag hade med mina var att få dem att äta annat än snäckor...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Jag ska låta bli att dra ordvitsar nu, men om du prövar Kulfisk så tror jag INTE att du kommer bli besviken!

                    De är ju rätt så tuffa, men det största problemet jag hade med mina var att få dem att äta annat än snäckor...
                    Jag har varit sugen på Dvärg-kulor av och till under lång tid, och det kan kanske vara läge att testa dessa i kuben. Jag tror att miljön skulle bli perfekt för dessa nyfikna och söta fiskar!

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Sv: Akvariestugan

                      Dvärgkulor är helcharmiga att hålla, dock håller jag med om att de är svåra att få att äta annat än frysmat och snäckor.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Dvärgkulor är helcharmiga att hålla, dock håller jag med om att de är svåra att få att äta annat än frysmat och snäckor.
                        Ja, mina dog av svält till slut, när jag inte lyckades erbjuda snäckor i tillräckligt stor omfattning, men om jag haft ett ledigt kar, eller ett med passande sällskap igång, så hade jag inte tvekat att försöka igen!!
                        De är verkligen helfestliga, och ser ju nästan ut som saltvattensfisk!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Trots att jag tänker avveckla Endlers-guppy-gruppen i 50-kuben, så vill jag kunna säkra de små ynglen från att åka in i Eheimfilter-utsuget. Jag har kört med en sönderklippt bit håv-nät monterat runt utsugskorgen, men det slammar igen fort som fan och är ganska tjôtigt att hålla reda på - så jag fick lite feeling när jag såg att Åheim rekommenderade ett Aquael-innerfilter med både "svampfilter" (yngelsäkert) och biologiskt filter - allt-i-ett - i någon tråd här på forumet.

                          Sagt och gjort - jag klippte ett sådant filter idag och tröck ner i kuben. Det fungerar helbra, men jag kör på "lägsta hastigheten" för det är ett jädrans blås i grejerna. Sovrumstyst är det dock inte - men inte på något vis störande heller!

                          Jag sög fast filtret i ett hörn av karet och där är så vansinnigt med Windelöv-java så filtret doldes nästan helt och hållet. Vattnet är (som vanligt, givetvis, och alltid) kristallklart och filtret verkar vara särdeles effektivt! Kan vara något för er som söker en snabb, enkel filterlösning i mindre kar.
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Tack för tipset, jag behöver ett litet innefilter senare i höst
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Tack för tipset, jag behöver ett litet innefilter senare i höst
                              Du har nu ett litet modest PM, Pia!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ok
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...