Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Mats du får hänga med på Västräffen på lördag för att i Rays akvarielokal få lite inspiration till vilka fiskar du skall ha (där har de jäkla massa konstiga saker som man inte ser någon annanstans) och till Lasse för att lära dig hur du skall göra med belysningen för att inte ruinera dig (som jag) eller för den delen som Lasse också gjort (det kostar att ligga på topp).

    Ser fram emot att få kolla in i din akvariestuga.
    Det jävliga är att jag står med spaden i högsta hugg på lördag, så ni får rapportera från Rays lokal!
    Så fort karet blir "visningsbart" så drar vi till med en västträff!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 October 2012, 11:52.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det jävliga är att jag står med spaden i högsta hugg på lördag, så ni får rapportera från Rays lokal!
      Så fort karet blir "visningsbart" så drar vi till med en västträff!
      Du kan behöva lite grävledigt - det kommer förövrigt ändå att regna småspik på lördag em
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Du kan behöva lite grävledigt - det kommer förövrigt ändå att regna småspik på lördag em
        Det är massor som skall fixas - come rain or shine!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Vi kanske skulle haft mötet hos dig, Mats. Och alla som kommer har med sig varsin spade?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Vi kanske skulle haft mötet hos dig, Mats. Och alla som kommer har med sig varsin spade?
            Jojo! Ni kan vara glada som slipper! Nu är det virke som skall läggas iordning och så skall de sista rabatterna grävas upp....
            Västmöte här skall det nog bli i sinom tid - tålamod gossar och töser, tålamod!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det lär nog bli välbesökt...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Haha! Ja, han är välkommen - skall bara inreda lite tjusigt först!
                Fan, sicken jävla holmgång det kommer att bli; att krypa omkring i baljan och montera. Man skulle haft de asistenter han japanen Tamagochi, eller vad han nu heter, har till förfogande. Frågan är hur man skall göra när basinredningen är klar och det skall i växter..? Man får väl fylla på vatten allt efter som på nån vänster.
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag lovar att vara närvarande och hjälpa dig, samt hålla filmkameran i andra näven. Badbyxor på din solbrända kropp blir en Youtube-hit.
                Nu har du två assistenter och jag kan filma er båda i badisar om så önskas
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nu har man ändå varit och partajat med Ultravox-boysen - de var på Trägårn ikväll och lirade...
                  Jaja, här är en film på brädorna - nu är det två honor som spelar loss.
                  Kolla gärna till slutet av filmen för där hettar det till!

                  Kommentar

                  • HenkeP
                    • January 2009
                    • 886

                    Skön film.

                    Själv ska man till Trägår´n imorrn kväll.. Glamrock a la Steel Panther..

                    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Härilg film Mats! Något är ju pågång, helt klart

                      En bidragande faktor till eventuell lek kan ju vara att dom har mer eller mindre konstant tillgång på levande föda. En del guppyyngel måste väl bli mat till dom
                      PS; jag hittade tiger endlers i Danmark. Riktigt snygga

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nu är det ju såhär; många som har apistogramma i sina kar, och som ibland - ganska ofta - har problem med att (framför allt) hanen blir aggressiv mot honan, jagar henne och det hela blir skit - undrar vad fan det är frågan om, eller hur?


                        Ett litet sidospår; de som har dessa problem läser inte denna tråd och bryr sig föga om vad som sker i Bryzells akvarium, eller orkar läsa vad Bryzell skriver i alla de där jävla långa litaniorna som dyker upp i andra trådar som handlar om dessa problem.
                        Så, för att slajda tillbaka från sidospåret och återgå till inlägget och den responsoriska bön (litania) det nu blir om detta ämne - skall jag berätta om det fantastiska vildfångade paret av Apistogramma sp. "Rio Mamore" som uppmärksamma zoopetläsare har tagit del av i denna tråd, och det par som hitintills har gått i det numer nedlagda 540-karet.


                        So, here we fuckin' go;


                        Vad är förutsättningarna och vad är egentligen problemet?
                        Jo, de flesta som vill ha/har Apistogramma - och alla de varianter detta innebär - vill integrera dessa ciklider i ett förutbestämt system, i ett kar där det går andra fiskar, kanske andra ciklider. Detta innebär att det finns ett begränsat utrymme för Apistogrammorna att "göra sin grej" (en sak som Bryzell gaggat om i ett flertal andra trådar - utan respons överhuvudtaget).
                        Vad är (på Apistogramma-sätt) att göra sin grej?
                        Jo, till att börja med; Apistogrammorna har stora revir - hanar, företrädelsevis, patrullerar ett stort område, har detta som en "hometurf" och ställer iordning en plausibel lekplats för honorna att inspektera och möjligvis välja som lekplats.
                        Vi kan nu, direkt, se att även om den alldeles lekstinna hanen aldrig så noga som någon kärlkslysten "hane" ställer till det för honan - kan få till det om inte just hon accepterar "turfen" som en möjlig lekplats.


                        För att göra en paus nu; översätt detta till akvariemiljö som vi oftast ser den: ett par svärdsplantor... någon stengrotta... kanske, i bästa fall, en eller två rötter lagda i kors i karet...
                        Vad gör hanen (om han är frisk och vid god vigör) när han ser miljön? Du behöver inte svara just nu - vi tittar bara på de vanliga förutsättningarna i de allra flesta akvariemiljöerna - ok?


                        Innan vare sig du eller jag svarar på frågan - så skall jag först berätta vad honan kan ha i sina "tankar" - för hon tänker inte, utan följer en instinktiv ingivelse som följer de direktiv som det naturliga "urvalet" (ja, jag sätter "urvalet" inom citationstecklen därför att Darwins teori om naturligt urval är en teori- och en dålig sådan dessutom) utgör.


                        Har du tänkt klart?


                        ....


                        Nåväl, vad har nu honan för "tankar"? (vi tittar på detta enbart som en Apistogramma-tanke, därför att vi måste överföra deras naturliga beteende till akvariemiljö - och sänka oss till fisknivå.)
                        Jo, honan tittar på vad hanen har att erbjuda. Har han en "turf" som är acceptabel, kan hon gå in i revieret och ta över det.
                        Det är just den här "fighten" vi ser i karet - har hanen ett ställe som han regerar över, vill han visa honan detta och "bjuder in" henne med att visa en vacker, aggressiv, intensiv och våldsam uppenbarelse - alltså, flashar han fenorna och uppträder "aggressivt" mot henne,
                        Är honan intresserad (och inte genast sticker iväg - vilket kan vara svårt i ett mindre akvarium) tar hon över hanens territorium - gör det till hennes eget och tittar runt på de olika möjligheter till lekplatser som finns att tillgå.


                        Det är nu vi ser en drastisk förändring i hanens och honans interaktion. Där hanen har varit aggressiv, "flashande" och inbjudande - ser vi nu ett matriarkalt övertagande. Genast tar honan (om hon är villig och kapabel att ta över reviret) över hela serven och regerar fullständigt i reviret. Plötsligt har hanen, hur mycket han än har "flashat" sig innan, en underordnad roll och blir förpassad till ytterkanterna av reviert.


                        Det är i detta skede, boys and girls, agnarna skiljs från vetet - akvariemässigt. Det är nämligen nu vi har att göra med frågan; "Har vi ett akvarium där dessa faktorer uppfylls?"


                        Det enkla svaret är; NEJ!
                        De allra flesta akvarister har inte de förutsättningar som behövs, när det gäller Apistogramma - det är så enkelt som detta!




                        Long way to go, huh? Eller på svenska; nu vore det fint om du kunde koka ner det här jävla svamlet till något begripligt, som typ; ge oss det korta svaret nu - så att vi kan ha Apistogramma i karet utan att behöva tänka en sekund...


                        Njaeee, det går inte riktigt - för om du inte gör "på rätt sätt" - så är du Royally Fucked - och du kan bara göra på ditt eget sätt och på dina egna förutsättningar - (och på dina fiskars förutsättningar).


                        Trodde du att det var slut nu?


                        Nähääääädå! Jag fortsätter;


                        Nu var det ju det A. sp. "Rio Mamore"-par inlägget ursprungligen handlade om; och här är är storyn - so far;


                        Jag köpte ett par - en hona och en hane. Honan och hanen kom ner i 540-baljan (nu måste vi visualisera att 540-karet var fullständigt belamrat med gömställen) och honan tog över fullständigt. (hanen var av dålig kvalitet och dog bara ett par dagar efter att jag släppt i honom).
                        Vad som händer nu är en av de underliga historier när honan (matriarkatet - för detta är också en händelseutveckling som sker) tar över ett revir och bestämmer.
                        Honan dödade hanen... Jag var devastaded...
                        Men, jag mindes att det fanns en tanig hane kvar i karet i z-shopen. Jag köpte den här mesige hanen och släppte i honom i karet - och visst, han gjorde alla rätt - höll sig undan, lät honan bjuda in till lek och det blev ju resultat direkt (för dom som sett inläggen tidigare i tråden).




                        Ålrajt - vad hände nu vid tömningen av 540-karet? (för det är ju lite vad det här inlägget handlar om - bland annat!).


                        Jo, när jag tömde karet - flaggorna skulle ut! Sagt och gjort - det var ingen option på att göra detta på ett varsamt sätt - (jag hade en förhoppning att fånga flaggorna "in a swooping way"), But, fuck me, flaggorna visde sig vara ena jävla delfiner - inte en möjlighet!
                        Jag fick riva hela karet - med "rio mamore"- paret som offer... De hade en ynglesvärm gåendes....
                        När hela skiteländet var klart... så gick "Rio Mamore"-honan kvar med en skock yngel kvar i karet - snacka om dedicated female power! Och jag beslutade mig för att flytta paret, med offrade yngel...


                        Nu över till (och nu snackar vi plötligt engelska här) present days reality;


                        När detta par kom till 50-kuben så fick hanen ett jädra övertag - han jagade honan kontinuerligt, och jag tänkte; Ok, nu är det så att hanen tar övertaget - antagligen har honan ingen chans att agera och hanen jagar undan henne..


                        Om inte; - och det är nu den intressearde kan titta på filmen - man presenterar och "providar" ett alternativ i akvariets inredning (och tanke) - en helvetes massa gömställen, och "möjligheter" för de Apistos man vill ha i karet!




                        http://www.youtube.com/watch?v=VdxTPD3wH4o
                        Hej Mats

                        Jag är i en av mina läsa ikappstunder, riktigt nice att få börja med en sida med ett mustigt berättande och helhärligt inlägg.

                        OT.

                        Blir dock lite orolig när de är så långa, inte för att det ska bli jobbigt eller ointressant, mer för hur du lyckas posta så långa inlägg utan strul?
                        Med min vanliga gigantiska otur så hänger sig sidan eller så blir det fel, all text borta och man får börja om, kopierar du in från texteditor eller chansar du på att det håller med nätet och linan?

                        EDIT: shit, bara för att jag skrev om detta med att tappa text man precis tänkt posta så höll det på att ske, Zoopet hade loggat ut mig, p.g.a "inaktivitet" när jag bara läst ett tag...? Höll på att bli skogstokig innan jag såg att jag faktiskt lyckats posta ändå

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Hej Mats
                          Jag är i en av mina läsa ikappstunder, riktigt nice att få börja med en sida med ett mustigt berättande och helhärligt inlägg.
                          OT.
                          Blir dock lite orolig när de är så långa, inte för att det ska bli jobbigt eller ointressant, mer för hur du lyckas posta så långa inlägg utan strul?
                          Med min vanliga gigantiska otur så hänger sig sidan eller så blir det fel, all text borta och man får börja om, kopierar du in från texteditor eller chansar du på att det håller med nätet och linan?
                          EDIT: shit, bara för att jag skrev om detta med att tappa text man precis tänkt posta så höll det på att ske, Zoopet hade loggat ut mig, p.g.a "inaktivitet" när jag bara läst ett tag...? Höll på att bli skogstokig innan jag såg att jag faktiskt lyckats posta ändå
                          Nicke
                          Halloj Nicke!
                          Njaa, jag brukar inte ha problem med att sidan stängs ner eller sådana grejer. Men, det har dock hänt några gånger att man skrivit ett långt textsjok och så har någonting hängt upp sig och så får man göra om det igen. Så, jag brukar (om jag vet med mig att det kommer att bli lång text) göra så att jag skriver "min grej" i ett textdokument och limmar sedan in texten på forumet - så är man helt säker på att det inte skall försvinna i hanteringen, så att säga.

                          Ja, det var mig ett jädrans långt inlägg du har hittat där... Det har jag nog skrivit i ett något uppskruvat sinnelag - antagligen när det varit många trådar om varför det inte funkar mellan (ciklid) hanar och honor i folks kar och att man kanske slängt in ett inlägg som negligerats. Det är ju ganska vanligt faktiskt - de allra flesta vill inte höra på bakomliggande faktorer till varför fiskarna inte trivs, utan vill bara ha ett snabbt botemedel, i villfarelsen att man kan skapa trivsel ur tomma intet.
                          Jag skriver inte så mycket nu för tiden, utan tittar, läser och liksom "åker runt" här på forumet. Men, det blir väl fler inlägg lite längre fram nästa år då nya karet skall köras igång!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj Nicke!
                            Njaa, jag brukar inte ha problem med att sidan stängs ner eller sådana grejer. Men, det har dock hänt några gånger att man skrivit ett långt textsjok och så har någonting hängt upp sig och så får man göra om det igen. Så, jag brukar (om jag vet med mig att det kommer att bli lång text) göra så att jag skriver "min grej" i ett textdokument och limmar sedan in texten på forumet - så är man helt säker på att det inte skall försvinna i hanteringen, så att säga.

                            Ja, det var mig ett jädrans långt inlägg du har hittat där... Det har jag nog skrivit i ett något uppskruvat sinnelag - antagligen när det varit många trådar om varför det inte funkar mellan (ciklid) hanar och honor i folks kar och att man kanske slängt in ett inlägg som negligerats. Det är ju ganska vanligt faktiskt - de allra flesta vill inte höra på bakomliggande faktorer till varför fiskarna inte trivs, utan vill bara ha ett snabbt botemedel, i villfarelsen att man kan skapa trivsel ur tomma intet.
                            Jag skriver inte så mycket nu för tiden, utan tittar, läser och liksom "åker runt" här på forumet. Men, det blir väl fler inlägg lite längre fram nästa år då nya karet skall köras igång!
                            Jag säger som du gör när du & Anders gaggar (enligt vad jag förstått) Mhmm, ja, jo, precis, kanon o.s.v...

                            Har nu idag läst om lite och sedan läst ikapp, började på sidan 249 för att först läsa om och sedan ikapp som sagt. Sååå mkt att kommentera att jag helt enkelt skiter i citat och säger, såhär.

                            Tråkigt med problemen som blev och var, kul att bollen är rullning, och fan vilken möjlighet du har. Kommer bli så satans bra.
                            Utöver det tack för alla eminenta inlägg, tips, ideér och inspiration, samt bilderböcker snuttar.

                            Yeez, nice att vara back on track här. Nu till Pia's tvättstugetråd och sedan vidare...


                            Med vänlig hälsning, Niklas
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Jag säger som du gör när du & Anders gaggar (enligt vad jag förstått) Mhmm, ja, jo, precis, kanon o.s.v...
                              Har nu idag läst om lite och sedan läst ikapp, började på sidan 249 för att först läsa om och sedan ikapp som sagt. Sååå mkt att kommentera att jag helt enkelt skiter i citat och säger, såhär.
                              Tråkigt med problemen som blev och var, kul att bollen är rullning, och fan vilken möjlighet du har. Kommer bli så satans bra.
                              Utöver det tack för alla eminenta inlägg, tips, ideér och inspiration, samt bilderböcker snuttar.
                              Yeez, nice att vara back on track här. Nu till Pia's tvättstugetråd och sedan vidare...

                              Med vänlig hälsning, Niklas

                              Härligt att höra att du är back on track!

                              Ja, det är väl som det oftast brukar vara när det händer lite skitgrejer; först tycker man att det suger alldeles för överdjävligt - sedan märker man vilka fina små detaljer som utkristaliserar sig ur smörjan, och som bidrar till att saker och ting blir riktigt bra till slut.
                              Nu får jag, precis som du säger, alldeles formidabla möjligheter att dra igång något ordentligt.

                              Min idé med att expandera "stugan" hade nog knappast blivit av om inte annat jox skulle komma att behöva grejas innan. Nu kan jag istället, trots att det kommer att ta lång tid, skapa något som jag verkligen kan arbeta med en längre tid framöver. Jag kan dra till rejält i kar-storlek och sedan bygga och montera inredning riktigt länge och väl.
                              Jag känner att jag inte behöver "testa" den ena eller andra cikliden i mindre burkar - även om det säkerligen kommer att bli några mindre kar, för skojs skull också - utan mer bygga upp något som jag kan sitta framför, pilla med och bara njuta av!
                              Det är skönt när man kommer till olika vägskäl i livet och liksom bestämmer sig för saker och ting. Jag har hållt på så länge med akvarium nu att det är dags att stanna till och verkligen göra något man varit sugen på länge. Nu skall det ske - och det var väl ändå käckt av tillvaron att se till att denna möjlighet dök upp - skit först, skoj sedan!

                              Det är också kul att läsa att du har behållning av det som skrivs i denna och andra trådar - av mig och andra. Jag tycker det är intressant, spännande och kul när trådarna får ett innehåll av sunt diskuterande - frågor, svar och en känsla av att man hjälps åt med olika spörsmål.

                              Det är så många som har bråttom, är ivriga och inte tycks kunna hjälpa att allt måste gå fort, fort och fort. Så är det i många trådar där människor skall ha ett "slutresultat" genast. Fiskar skall leka med en enda gång, växter skall växa ofantligt snabbt - och karet skall liksom vara "klart" i det att man startar upp det... Det är fascinerande att läsa om sådant - och man försöker att hjälpa till så gott det går, men det blir också på det viset, efter några år på ett forum, att man upprepar sig in absurdum. De allra flesta vill inte ha ett svar som innebär att man får arbeta med sitt kar och sina fiskar - utan det är enkla, snabba genvägar som gäller!
                              Jaja, skitsamma, nu är det mitt eget framtida projekt som gäller, och förhoppningsvis skall det bli en räcka sköna inlägg med bilder, filmer och gôtt gagg framledes!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag och Pia var ju hemma hos Mats i lördags för att höra om planerna, och det ska bli jäkligt kul att få åka med på ett hörn.
                                Hur gick det med grävningen i helgen? Jag är inte ett dugg avis på oredan på baksidan. Du måste ta kort och lägga in hur det ser ut nu, och sedan efteråt när det är klart!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...