Toffsalger beror i de flesta fall inte på solljus utan på ojämna koldioxid nivåer. Detta kan orsakas av flera saker. Ibland för kraftig cirkulation som är koncentrerad på ett ställe. Eller förstora vattenbyten/ojämna vattenbyten. Eller ett koldioxidsystem som inte funkar som det ska.mm
Akvariestugan
Kollaps
X
-
Toffsalger beror i de flesta fall inte på solljus utan på ojämna koldioxid nivåer. Detta kan orsakas av flera saker. Ibland för kraftig cirkulation som är koncentrerad på ett ställe. Eller förstora vattenbyten/ojämna vattenbyten. Eller ett koldioxidsystem som inte funkar som det ska.mm -
Toffsalger beror i de flesta fall inte på solljus utan på ojämna koldioxid nivåer. Detta kan orsakas av flera saker. Ibland för kraftig cirkulation som är koncentrerad på ett ställe. Eller förstora vattenbyten/ojämna vattenbyten. Eller ett koldioxidsystem som inte funkar som det ska.mm
Ursäkta OT Mats"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
För stora vattenbyten vet jag inte, brukar väl byta 1/3-½ ungefär. Ojämna, tja, kan väl gå 1-3 veckor mellan vattenbytena, det kanske räknas som ojämnt? Det verkar, förutom tofsalgerna, vara bra balans i karen, fiskarna är pigga, och beter sig som de ska.
Ursäkta OT MatsKommentar
-
Gör man stora vattenbyten ofta så brukar det ofta förknippas med att man kör Hightech kar. Vilket då också betyder att man använder co2. Detta hjälper till att hålla nivån jämn i kombination med att man gör vattenbyten regelbundet. Utan co2 är det mkt lättare att drabbas av algen då justeringen av co2 sker just vid vattenbytet, påverkar man för mkt för många gånger så kommer algen i många fall som ett brev på posten.
Om man inte använder sig av co2 skulle jag byta max 1/3 av vattnet, samt inte ha allt för kraftig cirkulation, dom flesta har bra cirkulation men jag nämner bara detta för att kraftig cirkulation gynnar algen. Att göra regelbundna vattenbyten hjälper också. Sedan kan man behandla det som finns genom att spruta kokande vatten på det. Akta fiskarna bara. Går att göra både undervatten ytan och ovan. Siamesiska algätare käkar också algen.Kommentar
-
För stora vattenbyten vet jag inte, brukar väl byta 1/3-½ ungefär. Ojämna, tja, kan väl gå 1-3 veckor mellan vattenbytena, det kanske räknas som ojämnt? Det verkar, förutom tofsalgerna, vara bra balans i karen, fiskarna är pigga, och beter sig som de ska.
Ursäkta OT Mats
(Och lite OT har ingen farit illa av - helt OK)Kommentar
-
Gör man stora vattenbyten ofta så brukar det ofta förknippas med att man kör Hightech kar. Vilket då också betyder att man använder co2. Detta hjälper till att hålla nivån jämn i kombination med att man gör vattenbyten regelbundet. Utan co2 är det mkt lättare att drabbas av algen då justeringen av co2 sker just vid vattenbytet, påverkar man för mkt för många gånger så kommer algen i många fall som ett brev på posten.
Om man inte använder sig av co2 skulle jag byta max 1/3 av vattnet, samt inte ha allt för kraftig cirkulation, dom flesta har bra cirkulation men jag nämner bara detta för att kraftig cirkulation gynnar algen. Att göra regelbundna vattenbyten hjälper också. Sedan kan man behandla det som finns genom att spruta kokande vatten på det. Akta fiskarna bara. Går att göra både undervatten ytan och ovan. Siamesiska algätare käkar också algen."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Ynglen är kvar förrestenSenast redigerad av Shepard; 09 September 2012, 15:46."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Mmmm... det där är en ganska vanlig åkomma vid exempelvis fajter. När huden mellan fenstrålar går sönder brukar det läka sig hyfsat snabbt - tittar vi på fenor som har mjukare textur, till exempel stjärt- och... de fenor som sitter vid gälarna (vad fan heter de nu igen då..? Gälfenor?) så går sprickorna oftast inte ända ner till basen av fenan - och mellanhuden läker.
Det är lite annorlunda med hud vid kortare fenstrålar - som på främre delen av ryggfenan. Går brottet ända ner till basen, eller köttet mellan fenstrålarna kan det bildas ärrvävnad där när såret läkt och en liten glipa blir permanent.
Hoppas brottet inte gått ända ner i basen på fenan - då läker det nog fint.
Kommentar
-
Mmmm... det där är en ganska vanlig åkomma vid exempelvis fajter. När huden mellan fenstrålar går sönder brukar det läka sig hyfsat snabbt - tittar vi på fenor som har mjukare textur, till exempel stjärt- och... de fenor som sitter vid gälarna (vad fan heter de nu igen då..? Gälfenor?) så går sprickorna oftast inte ända ner till basen av fenan - och mellanhuden läker.
Det är lite annorlunda med hud vid kortare fenstrålar - som på främre delen av ryggfenan. Går brottet ända ner till basen, eller köttet mellan fenstrålarna kan det bildas ärrvävnad där när såret läkt och en liten glipa blir permanent.
Hoppas brottet inte gått ända ner i basen på fenan - då läker det nog fint.
Ja, men det ser ut som om de två hårda fenstrålarna så att säga har bänts isär, annars ser det inte skadat ut vad jag kan se. Blir väl kanske svårt för fenstrålen som har böjts att återta sin rätta position?"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Bröstfenor är det ju... Ja, du vet...
Svåt att se hur skadan riktigt ser ut, men det verkar inte så farligt - tror att det där fixar sig.
Fasen, vad snygga dom är - väldigt kul att se att de trivs så fint!
Kommentar
-
Fy vad skitig rutan var på bolivianbilden såg jag nuSenast redigerad av Shepard; 09 September 2012, 23:48."You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
-
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Kommentar
Kommentar