Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Tråkigt att höra Mats att du för tillfället har en dipp i hobbyn - men det är ju bara som så att ibland får man ta några steg tillbaka för att kunna börja gå framåt igen.

    Vi är jäkligt många här som har gillat din tråd (denna och dina tidigare) och du har på vägen inspirererat väldigt många. Jag har ofta tänkt på hur sjutton du bara orkar med att hela tiden komma med nya ideer. Vi andra mer normala har inte alls den energin - jag har ju också ett akvarierum och stratade en tråd om den som snabbt "dog" - inte pga att andra tröttande, utan på att jag tröttnade på att skriva i den.

    Så det känns änså lite skönt Mats att du har blivit lite mer normal och hamnat på min och andras nivå där man ibland är evinnerligt trött på hobbyn och ibland tycker det är kul och får ny inspiration.

    Så - ta det det lugnt en tid och tänk på annat tills inspirationen rinner till igen.

    Vi ses
    Härlig feedback där, Kjell!
    Javisst, vi ses här - och så är det ju snart kräftskiva dessutom, då syns vi och får gagga, mumsa och ha det gôtt!

    Kommentar

    • noisy
      • October 2006
      • 338

      Jag har jobbat som markarbetare i över 15 år tidigare i livet. Jag tycker det verkar konstigt att du måste riva stugan för att dränera huset men å andra sidan så vet jag ju inte hur där ser ut. Vilka markförhållande det är, lera? utfyllt med sprängsten? eller annat?. hur nära huset stugan står? Hur stugan är byggd?. Ett par olika lösningar skulle kunna vara, antingen att gräva schakten för dräneringen så långt man kan fram mot stugan från bägge håll och sedan trycka ett rör genom marken och låta dräneringsslangen gå genom det. det innebär ju dock att avsnittet vid stugan inte blir dränerad på samma sätt som resten men där kanske inte är så fuktigt. Ett annat sätt skulle kunna vara att dränera runt huset och gå runt stugan med dräneringen. Ytterligare ett sätt vore att på något vis förankra stugan antingen genom att gjuta fundament och sätta pelare under stugans hörn eller om den står mycket nära huset så kanske det går att fästa i det och sedan gräva och tunnla sig under. Det brukar kunna finnas många lösningar men återigen så vet jag ju inte hur där ser ut. Oavsett hur du gör så får du vara försiktig och passa dig så inte schaktväggen rasar och klämmer någon.
      Lycka till med arbetet.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av noisy
        Jag har jobbat som markarbetare i över 15 år tidigare i livet. Jag tycker det verkar konstigt att du måste riva stugan för att dränera huset men å andra sidan så vet jag ju inte hur där ser ut. Vilka markförhållande det är, lera? utfyllt med sprängsten? eller annat?. hur nära huset stugan står? Hur stugan är byggd?. Ett par olika lösningar skulle kunna vara, antingen att gräva schakten för dräneringen så långt man kan fram mot stugan från bägge håll och sedan trycka ett rör genom marken och låta dräneringsslangen gå genom det. det innebär ju dock att avsnittet vid stugan inte blir dränerad på samma sätt som resten men där kanske inte är så fuktigt. Ett annat sätt skulle kunna vara att dränera runt huset och gå runt stugan med dräneringen. Ytterligare ett sätt vore att på något vis förankra stugan antingen genom att gjuta fundament och sätta pelare under stugans hörn eller om den står mycket nära huset så kanske det går att fästa i det och sedan gräva och tunnla sig under. Det brukar kunna finnas många lösningar men återigen så vet jag ju inte hur där ser ut. Oavsett hur du gör så får du vara försiktig och passa dig så inte schaktväggen rasar och klämmer någon.
        Lycka till med arbetet.
        Ja, det finns säkerligen ett antal fiffiga lösningar. Problemet är, som du var inne på, att carporten och den anslutande stugan står en mycket kort bit från och jämns med husets långsida - kanske 60-70 cm - och det är just där fuktproblemet finns...

        Nu gör jag så att när man ändå river växtlighet, altan och diverse andra "grejer" runt de övriga sidorna av kåken - att jag en gång för alla bygger upp rejäla doningar som sväljer både bilar, moppar och "one hell of a fucking massive aquariumtank" - någon typ av riktigt garage, med extra allt!

        Skön input annars Noisy! Tack, det uppskattas!

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          Jo riktig betongplatta med avlopp och sådant i är ju att föredra till både bilar och akvarium. Det är en investering i huset.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Och nu får vi se till att vatten dras in med, när det ändå grävs i krokarna!
            Jag tror detta kommer att mynna ut i något som kommer bli kanon till slut!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Mats, du får ta över Anders på en riktig orm kokar helg. Då blir det nog så att något negativt byts mot positivt! Jag kan bara tänka mig vad ni kan komma upp med!
              Du var ju inne på det där lite ordspråk. Så ordspråken ”det finns inget ont som inte har något gott med sig” och ”kommer tid kommer råd”. Har du inga ungar i närheten som kan komma med glada tillrop? Här är ett par exempel från Fabian min dotterson.
              Jag skulle byta golvspån i stugan jag bygger i Sverige för att få till ett stadigt badrumsgolv. Ju mer jag rev ju ruttnare blev det och till slut var det bara ett stort hål ned till backen. Vart efter hålet växte ökade paniken och jag såg hur kontot tömdes i takt med att ruttet trä slets bort. Då kom Fabian och hälsade på och jag såg hur han rev sig i skallen och funderade. Han hade nämligen kommit på att jag lika gärna kunde fortsätta att bo i husvagnen och att vi kunde fylla kåken med akvarier (han hade nog hört något om en viss akvariestuga!). Han var inte speciellt glad när jag meddelade att det nog inte var lämpligt med massor av akvarier i ett hus på plintar!
              Nåväl efter en stund sken han upp och sa: Men morfar kan vi inte bara bygga en ram med Leca block i hålet så har du världens häftigaste inomhus dam! Det borde bli billigare än badrumet!
              Ligger något i hans idéer!

              Kjell: Du fick till vad jag ville skriva men fasiken så mycket bättre!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • noisy
                • October 2006
                • 338

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, det finns säkerligen ett antal fiffiga lösningar. Problemet är, som du var inne på, att carporten och den anslutande stugan står en mycket kort bit från och jämns med husets långsida - kanske 60-70 cm - och det är just där fuktproblemet finns...

                Nu gör jag så att när man ändå river växtlighet, altan och diverse andra "grejer" runt de övriga sidorna av kåken - att jag en gång för alla bygger upp rejäla doningar som sväljer både bilar, moppar och "one hell of a fucking massive aquariumtank" - någon typ av riktigt garage, med extra allt!

                Skön input annars Noisy! Tack, det uppskattas!

                Det låter verkligen som att du lyckas vända det hela till något positivt. Härligt, helt rätt inställning. Det blir säkert en hel del arbete men det kan säkert bli både intressant och roligt det med. Att arbeta med att bygga upp något riktigt bra och med ditt sätt att vara så är det ju inga problem med att få tag på vänner som gärna hjälper till med arbetet.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Lillfrasse, Anders, Bosse och Noisy! Det är, som jag sagt tidigare, helskönt att läsa era uppgaskande kommentarer! Toppen!


                  Utan att vara förmäten måste jag tillmäta mig ett par ganska så "fina" dygder; Tålamod och motsvarigheten till långsint - vad kan det heta förresten? Kortsint?
                  Om jag blir förbannad, eller grälar med någon (oftast A-K...) går min ilska över på några minuter - sedan är det glömt och borta.
                  Tålamod har oftast med planering att göra och är en grej som man liksom lär sig med tiden. Att planera i logiska steg gör att man delar upp en lång process i mindre delar och tar var del för sig och i tur och ordning.


                  Därför har jag blivit förbannad på mig själv för att jag inte "planerat" för en eventuell dränering av kåken. Faktum är att vi gjorde fuktmätningar vid besiktningen och besiktningsmannen (som är musiker och som jag av naturliga skäl blev du-å-jag med omedelbart) sa att det är ett vågspel detta med möjliga fuktproblem och dräneringar.
                  Det fanns ingen fukt eller iallafall en - för en oviss tid framöver - god marginal för fortsatt "ingen fukt" i kåken. Men... (som Tony Irwing brukar säga i Let's Dance) den befintliga dräneringen är gammal och det kommer en dag när den behöver göras om - och på ett modernare och bätttre sätt.
                  Det skulle kunna handla om en dränering om ett år... eller om tio år.
                  Sådant är svårt att sia om - och vem vill tänka på dyrbara (och jobbiga) dräneringar när det finns så mycket annat, trevligare att dona med?
                  Och plötsligt - efter två "torra" år i kåken, har det nu visat sig att när det regnar kraftigt bildas en hel del fukt vid speciellt en del av huset i källaren.
                  Den här fukten skulle man säkerligen kunna leva med genom att hålla koll, köra med en luftfuktare o.s.v. och därmed skjuta upp en dränering flera år på framtiden.


                  Men (igen)... Nu var det ju den där lilla stugan med akvarium i, som står så nära huset. Om jag skulle dragit igång ett enormt akvariumbygge - som ju skulle blivit mer eller mindre permanent - så skulle det bli oerhört svårt att göra en dränering efteråt. Då hade man varit tvungen att riva ett jättekar som byggts på plats, ja när jag tänker på den grejen så svimmar jag nästan ihjäl mig.


                  Nu var det ju (som så ofta) en väldans tur att fuktproblemet dök upp, just nu - innan akvariebygget.
                  Stugan har sina fett glänsande nackdelar - den är liten och det finns inte vatten eller avlopp draget till den.
                  Så, när nu den värsta "ilskan" lagt sig - träder planerandet och tålamodet in.
                  Som så många sagt här tidigare; Nu blir det ju en alldeles formidabel möjlighet att både snofsa upp kåken ett par snäpp - och inte minst, bygga om, eller göra en ny stuga med rejäl grund, avlopp och vatten - dessutom några kvm större!


                  Jag har ju tummarna placerade mitt i nävarna, och dessutom båda tummarna ordentligt uppkörda i rôven - så det är tur att man har människor runt omkring sig som, av någon anledning, tycks tycka att det är ok att hjälpa mig med diverse grejer.
                  Ansjo-Anders är en person jag måste nämna i dessa sammanhang - jag har gjort det förr, men jag kan inte nog uppskatta den hjälp han har givit mig med olika saker genom åren sedan vi träffades här på Zoopet!
                  Det finns några figurer till i min omgivning som har samma fina egenskaper som Anders - så, det här dräneringsprojektet skall kunna gå att "få bort" hyfsat snabbt.
                  Dock skjuts ju stugprojektet med det nya karet en bra bit in i framtiden - men jag tror, som ni, att det kommer att bli bättre!


                  Så, jag tackar alla er som hejar på här i tråden - det värmer enormt och gör att man tänker i lite nya, ljusare banor!
                  Jag säger som Arnold; "I'll be Baaaaakk"

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    !
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Ja du Mats, det låter verkligen som att du vänder detta till något väldigt positivt!

                      Som du säger, du ska nog ändå vara ganska glad att du upptäckte att dräneringen behövdes göras nu och inte sen när jättekaret skulle varit på plats.
                      Jävligheten brukar slå till när man minst behöver det!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Verkligheten knackar på dörren och då är det bara att bita ihop och ta tag i den.

                        Även jag har och har haft lågvatten en tid, även det beroende av en verklighet jag inte kan styra över.

                        Men vi kommer igen och förverkligar drömmarna, lite senare bara
                        Ursprungligen postat av freddi36
                        Ja du Mats, det låter verkligen som att du vänder detta till något väldigt positivt!

                        Som du säger, du ska nog ändå vara ganska glad att du upptäckte att dräneringen behövdes göras nu och inte sen när jättekaret skulle varit på plats.
                        Jävligheten brukar slå till när man minst behöver det!
                        Visst Freddi. Man får sträva uppåt - utåt, inte nedåt - inåt!

                        Maths, såg i ditt inlägg att även du har lite stiltje i akvariehållningen. Hoppas att dina problem är av övergående natur och snabbt blir lösta!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ja du Mats, det var inget kul att läsa men jag säger som de andra: tur att du inte hunnit skaffa det stora karet än och gör en större friggebod och dra in avlopp och vatten, gärna frostfritt så blir det kanon för framtiden

                          Jäkligt surt att det händer men jäkligt gott när det är färdigt.
                          Vi har dränerat om huset och vi hade kunniga personer till hjälp med grävskopa och allt och det gick snabbare och enklare än jag trodde, lite positivt iallafall i det kiliga
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Ja du Mats, det var inget kul att läsa men jag säger som de andra: tur att du inte hunnit skaffa det stora karet än och gör en större friggebod och dra in avlopp och vatten, gärna frostfritt så blir det kanon för framtiden

                            Jäkligt surt att det händer men jäkligt gott när det är färdigt.
                            Vi har dränerat om huset och vi hade kunniga personer till hjälp med grävskopa och allt och det gick snabbare och enklare än jag trodde, lite positivt iallafall i det kiliga

                            Visst Pia! Det här är inga problem egentligen. Nu är firman som skall göra dräneringen inkopplad - och jag skall vara med och jobba lite själv också. På så sätt får man vara med i processen och lära sig ett och annat.

                            Så på det stora hela är detta en ganska positiv utveckling, trots att det kostar en del stålar och känns lite segt. Men, som sagt, stugan blir ju per automatik uppsnofsad och kommer i slutänden bli perfekt för ett större kar!

                            Nu är man ute på nätet en hel del, kollar akvariefilmer och olika typer av ciklidsorter, och idéerna rinner verkligen till!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Aaah, en liten uppdatering bara; Killen som skall göra dräneringen av kåken var och utvärderade läget igår. Vi drar igång i slutet av oktober. Det enda jag behöver göra är att fälla en Rönn-Sumak, en gammal Syrén och gräva upp en Fläder (som jag skall ge till grannen - det är ändå hon som plockar av den och gör saft), ta bort en Kaprifol, en Ölandstok, en Stockros, en Vallmo och två Rosenbuskar. Sedan montera ner altanen och car-porten.
                              Akvariestugan behöver jag inte riva - och det var ju ett skönt besked, då kan jag planera för en utvidgning istället och på så sätt optimera för framtida akvarieprojekt där!

                              Såg också att de stora flata naturstenar som ligger som en "gång" runt huset (och som också måste plockas bort) skulle kunna passa utmärkt i ett jävla stort Tanganyika-kar... Hmmm, inredarn i mig började genast lägga sten i Tanganyika-stil...

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Massor med jobb framöver - huvudsaken är att du ser framåt och planerar, å det gör du ju. Härligt, att du uppdaterar i din tråd vad som händer - även om det nu inte är så skojsiga saker.
                                Det var kul, att läsa ni två Mats/Maths nattsurr i helgen.
                                Saknar lååånga inlägg i forumet numer.

                                //Inger
                                Senast redigerad av Inger H; 14 August 2012, 13:19.
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...