Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, dessa är verkligen fina - men, det är inte samma som du sett tidigare, det var D. foirni - dessa som går här nu är D. filamentosus. Det är vesäntlig skillnad om man tittar på hanarnas stjärtfenor, rader med prickar, kroppsform o.s.v.
    Men, det är lätt att se fel!
    Mmm - petitesser.
    Hur ska en okunnig se skillnad

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      D. filamentosus
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8498_2_2.jpg
Visningar: 3
Storlek: 56,8 KB
ID: 2141313

      D. foirni
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6928.jpg
Visningar: 3
Storlek: 113,1 KB
ID: 2141314




      Nja... petitesser tycker jag nog inte! Ovan ser du två hanar på bilderna!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        D. filamentosus
        [ATTACH=CONFIG]54128[/ATTACH]

        D. foirni
        [ATTACH=CONFIG]54129[/ATTACH]




        Nja... petitesser tycker jag nog inte! Ovan ser du två hanar på bilderna!
        Ser skillnad nu

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja... Jag fattar inte varför jag fortsätter med det här... men det är ju kul med bilder och filmer, tycker iallafall jag...
          Så, va' fan, här är en film också.

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            Vilka härliga små fiskar det där verkar vara. :-)

            Klart du ska fortsätta med bilder och filmer. Alltid roligt med att se vad annat folk och deras fiskar håller på med

            Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Vilka härliga små fiskar det där verkar vara. :-)

              Klart du ska fortsätta med bilder och filmer. Alltid roligt med att se vad annat folk och deras fiskar håller på med

              Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
              Ah, det är gôtt, Affe!
              Jag tycker själv att det är så jädra roligt med bilder och filmer - men man sitter ju framför burkarna - och datorn - timmevis... så, ibland undrar man vad man egentligen håller på med!
              Det blir mer bilder och filmer - jag kan liksom inte hålla mig!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag visste att de skulle bli nåt kul! och dessa fiskar tycker jag är fina , har studerat min ensamma hona hemma många gånger.

                Sen behöver jag väl inte nämna vad jag tycker om själva karet va?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Åh! Tack för en stor dos inspiration!
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Jag visste att de skulle bli nåt kul! och dessa fiskar tycker jag är fina , har studerat min ensamma hona hemma många gånger.
                    Sen behöver jag väl inte nämna vad jag tycker om själva karet va?
                    Nädå, du behöver inte nämna något om karet.

                    Men du vet att din ensamma schack-hona är en D. foirni, va? Jag skall hålla ögonen öppna och kolla om jag kan hitta en hane till henne!
                    Har även suttit och hårdstuderat de två Rio Mamore ynglen - men jag kan inte avgöra vilket kön det är på dom ännu. Slåss gör dom iallafall de här små glinen, fast de är ensamma i ett mer eller mindre tomt, halvfyllt 540... Bra gry i dom små rackarna!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ToveTott
                      Åh! Tack för en stor dos inspiration!
                      Det näst roligaste efter att faktiskt inreda kar, är när någon ser det och känner att; Hmmm... så här någonting skulle jag kunna tänka mig att göra i mitt eget kar. Jätteroligt att du känner att det går att plocka detaljer från bilder och filmer du ser här!

                      Jag kommer ju lite från den "gamla skolan", från förr i tiden när man nästan gick i någon sorts "lärlingsutbildning" hos andra, mer erfarna akvarister. Då fanns inga datorer eller forum (och bara en, och lite senare två kanaler på TV) och man fick istället leta upp akvarieföreningar och lyssna till hur andra berättade om hur de arbetade med sina kar. Ytterst sällan kunde det visas någon akvariefilm, och främst handlade det om bildvisning via någon diabildsprojektor.
                      Som ung grabb sög man ju i sig värre än ett block "Oasis Stickmassa" - och jag drogs instinktivt till de akvarister som hade inredning/ciklider som främsta intresse.
                      Så, efter många år som, i stort sett, ensam akvarist har man ju upptäckt nätet och Zoopet och alla intressanta idéer kring inredning, olika biotoper och sätt att hålla fisk i vackra akvarium.
                      Jag inspireras dagligen av alla de bilder och filmer man ser och tycker det är kul att fotografera och filma mina kar - för att dela med mig av de resultat jag åstadkommit.
                      Det är viktigt att tänka på att "inredning" är en högst personlig sak. Även om det finns vissa regler, eller skall vi kanske kalla det "nycklar", för hur man kan nå harmoniska och för ögat inbjudande inredningar - så är den personliga touchen absolut viktigast.
                      Vi har alla unika förmågor att skapa det vi ser inom oss, omvandla detta till någon sorts verklighet - men precis som inom konst, musik, sport, matlagning och allt annat som har med kreativt skapande att göra behövs; Inspiration! Därför är det så kul att låta sig inspireras av andra samtidigt som det är givande att kunna presentera något som inspirerar andra.

                      Så, ToveTott - hoppas du får den där sköna, kreativa skaparruschen och inreder av hjärtats lust!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Nädå, du behöver inte nämna något om karet.

                        Men du vet att din ensamma schack-hona är en D. foirni, va? Jag skall hålla ögonen öppna och kolla om jag kan hitta en hane till henne!
                        Har även suttit och hårdstuderat de två Rio Mamore ynglen - men jag kan inte avgöra vilket kön det är på dom ännu. Slåss gör dom iallafall de här små glinen, fast de är ensamma i ett mer eller mindre tomt, halvfyllt 540... Bra gry i dom små rackarna!
                        Japp, det vet jag, du får gärna hålla ögonen öppna

                        Gott att höra om minisarna
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • AffeAlien
                          • December 2011
                          • 655

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ah, det är gôtt, Affe!
                          Jag tycker själv att det är så jädra roligt med bilder och filmer - men man sitter ju framför burkarna - och datorn - timmevis... så, ibland undrar man vad man egentligen håller på med!
                          Det blir mer bilder och filmer - jag kan liksom inte hålla mig!
                          Som du säger sitter man och glor mycket, det stora karet har jag en soffa framför nu också så där kan jag sova om jag vill också.
                          Gillar också att bara ta bilder och dela med mig men jag är inte så bra vän med min nya kamera ännu men jag hoppas det kommer snart, har foto galna vänner så borde kunna lära mig lite bättre bara jag tar mig tiden.

                          Funderar på köpa ett stativ också så jag kanske kan filma lite med kameran. Vad filmar du med och har du stativ när du fotar osv?
                          Mvh Alf

                          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av AffeAlien
                            Som du säger sitter man och glor mycket, det stora karet har jag en soffa framför nu också så där kan jag sova om jag vill också.
                            Gillar också att bara ta bilder och dela med mig men jag är inte så bra vän med min nya kamera ännu men jag hoppas det kommer snart, har foto galna vänner så borde kunna lära mig lite bättre bara jag tar mig tiden.

                            Funderar på köpa ett stativ också så jag kanske kan filma lite med kameran. Vad filmar du med och har du stativ när du fotar osv?

                            Ja, jag kör oftast med stativ. Jag tycker det underlättar väldigt mycket. Min kamera är ingen speciell grej, en Canon... ja, vad fasen heter den nu...? Får återkomma med det.
                            Fotograferandet för min del är en ren chansning, jag har otroligt lite kunskap om det fototekniska, men man lär sig hela tiden. Det jag gillar bäst är att filma, och det blir riktigt fina HD-filmer oftast. Kör man upp dom i HD-TV:n blir det nästan läskigt bra!

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              Såg att netonet hade några stativ för 300kr så kanske ska slå till på ett då.
                              Min Nikon D90 ska tydligen vara en rätt bra sak, men har ju inte så mycket koll ännu heller som sagt, men filma HD ska den också klara men då måste man ju nästan ha stativ annars blir det nog en väldigt skakig film.
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • j_l0180

                                • May 2007
                                • 70

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja... Jag fattar inte varför jag fortsätter med det här... men det är ju kul med bilder och filmer, tycker iallafall jag...
                                Så, va' fan, här är en film också.

                                http://www.youtube.com/watch?v=UOkMvuj-3oU
                                Hej Mats! dina filmer och bilder är otroligt läckra och inspirerande så fortsätt du med detta! Jag har själv ett par filamentosus o dom är ju för sköna dom går ihop med en grupp VF 2+3 fjärilsciklider +ett stim kolglödstetror 60st. dom går i ett 250l kar. Har tyvärr ingen kamera.Kanske skaffar en så småningom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...