Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    Ursprungligen postat av Animaniac
    På begäran av Mats, bilder på hans (numera mitt) flaggpar med yngel

    Och ursäkta penselalgerna, det var ju så snyggt för ett tag se´n Funderar på om det kan vara det att solen ligger på så här års? Kanske skulle sätta ett skydd på kortsidan som är riktad mot fönstrena?

    Toffsalger beror i de flesta fall inte på solljus utan på ojämna koldioxid nivåer. Detta kan orsakas av flera saker. Ibland för kraftig cirkulation som är koncentrerad på ett ställe. Eller förstora vattenbyten/ojämna vattenbyten. Eller ett koldioxidsystem som inte funkar som det ska.mm

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Getingen
      Toffsalger beror i de flesta fall inte på solljus utan på ojämna koldioxid nivåer. Detta kan orsakas av flera saker. Ibland för kraftig cirkulation som är koncentrerad på ett ställe. Eller förstora vattenbyten/ojämna vattenbyten. Eller ett koldioxidsystem som inte funkar som det ska.mm
      För stora vattenbyten vet jag inte, brukar väl byta 1/3-½ ungefär. Ojämna, tja, kan väl gå 1-3 veckor mellan vattenbytena, det kanske räknas som ojämnt? Det verkar, förutom tofsalgerna, vara bra balans i karen, fiskarna är pigga, och beter sig som de ska.

      Ursäkta OT Mats
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Getingen
        • August 2010
        • 325

        Ursprungligen postat av Animaniac
        För stora vattenbyten vet jag inte, brukar väl byta 1/3-½ ungefär. Ojämna, tja, kan väl gå 1-3 veckor mellan vattenbytena, det kanske räknas som ojämnt? Det verkar, förutom tofsalgerna, vara bra balans i karen, fiskarna är pigga, och beter sig som de ska.

        Ursäkta OT Mats
        Att byta så mkt som hälften var tredje vecka skapar ojämna nivåer och triggar algerna. Antingen får man byta mkt och ofta eller mindre och mer sällan för slippa algen. Jag kan tycka det är svårt att inte drabbas av den även om man gör stora vattenbyten och gör det ofta så är risken stor att algen kommer ändå. Man får testa sig fram lite samtidigt som man behandlar det som finns i karet. Men ojämna co2-nivåer är det som orsakar algen iaf. Inget som fiskar eller växter bryr sig om direkt. Så man kan ha ett jättebra kar trots denna algen. Dock kan det ju vara något som man stör sig på estetiskt. Och i riktigt stor mängd så kan växterna fara illa också.

        Kommentar

        • Getingen
          • August 2010
          • 325

          Gör man stora vattenbyten ofta så brukar det ofta förknippas med att man kör Hightech kar. Vilket då också betyder att man använder co2. Detta hjälper till att hålla nivån jämn i kombination med att man gör vattenbyten regelbundet. Utan co2 är det mkt lättare att drabbas av algen då justeringen av co2 sker just vid vattenbytet, påverkar man för mkt för många gånger så kommer algen i många fall som ett brev på posten.

          Om man inte använder sig av co2 skulle jag byta max 1/3 av vattnet, samt inte ha allt för kraftig cirkulation, dom flesta har bra cirkulation men jag nämner bara detta för att kraftig cirkulation gynnar algen. Att göra regelbundna vattenbyten hjälper också. Sedan kan man behandla det som finns genom att spruta kokande vatten på det. Akta fiskarna bara. Går att göra både undervatten ytan och ovan. Siamesiska algätare käkar också algen.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Animaniac
            För stora vattenbyten vet jag inte, brukar väl byta 1/3-½ ungefär. Ojämna, tja, kan väl gå 1-3 veckor mellan vattenbytena, det kanske räknas som ojämnt? Det verkar, förutom tofsalgerna, vara bra balans i karen, fiskarna är pigga, och beter sig som de ska.

            Ursäkta OT Mats
            Grymt fina bilder på Flaggorna, kollade även i Gullefjuns tråd. Det är för jädra gôtt att se dom!
            (Och lite OT har ingen farit illa av - helt OK)

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Ursprungligen postat av Getingen
              Gör man stora vattenbyten ofta så brukar det ofta förknippas med att man kör Hightech kar. Vilket då också betyder att man använder co2. Detta hjälper till att hålla nivån jämn i kombination med att man gör vattenbyten regelbundet. Utan co2 är det mkt lättare att drabbas av algen då justeringen av co2 sker just vid vattenbytet, påverkar man för mkt för många gånger så kommer algen i många fall som ett brev på posten.

              Om man inte använder sig av co2 skulle jag byta max 1/3 av vattnet, samt inte ha allt för kraftig cirkulation, dom flesta har bra cirkulation men jag nämner bara detta för att kraftig cirkulation gynnar algen. Att göra regelbundna vattenbyten hjälper också. Sedan kan man behandla det som finns genom att spruta kokande vatten på det. Akta fiskarna bara. Går att göra både undervatten ytan och ovan. Siamesiska algätare käkar också algen.
              Tack för tipsen Tycker bara det är lite konstigt, för ett tag se´n hade jag inga alls. Men i och för sig hade jag haft ett gäng siamesiska algätare i ett tag, som hade rensat, men det var faktiskt snyggt ett tag efter att jag hade tagit bort dem. Kan tycka att i lagom mängd, på rätt ställen (kanske på en rot nära ytan, vid utblåset) så kan det vara rätt effektfullt, men när de sitter lite överallt, och på växterna, ledsnar man ju lite. Vet inte vad som räknas som kraftig cirkulation i det här fallet, har ett Fluval 305 ytterfilter.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Grymt fina bilder på Flaggorna, kollade även i Gullefjuns tråd. Det är för jädra gôtt att se dom!
                (Och lite OT har ingen farit illa av - helt OK)
                Ja, det var fina fiskar jag fick av dig Men undrar vad som hänt med hanens ryggfena, ser ut som de hårda fenstrålarna är lite glesa på ett ställe. Kanske varit i luven på blåcikliderna... Läker så´nt?

                Ynglen är kvar förresten
                Senast redigerad av Shepard; 09 September 2012, 15:46.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Ja, det var fina fiskar jag fick av dig Men undrar vad som hänt med hanens ryggfena, ser ut som de hårda fenstrålarna är lite glesa på ett ställe. Kanske varit i luven på blåcikliderna... Läker så´nt?

                  Ynglen är kvar förresten

                  Mmmm... det där är en ganska vanlig åkomma vid exempelvis fajter. När huden mellan fenstrålar går sönder brukar det läka sig hyfsat snabbt - tittar vi på fenor som har mjukare textur, till exempel stjärt- och... de fenor som sitter vid gälarna (vad fan heter de nu igen då..? Gälfenor?) så går sprickorna oftast inte ända ner till basen av fenan - och mellanhuden läker.
                  Det är lite annorlunda med hud vid kortare fenstrålar - som på främre delen av ryggfenan. Går brottet ända ner till basen, eller köttet mellan fenstrålarna kan det bildas ärrvävnad där när såret läkt och en liten glipa blir permanent.
                  Hoppas brottet inte gått ända ner i basen på fenan - då läker det nog fint.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Mmmm... det där är en ganska vanlig åkomma vid exempelvis fajter. När huden mellan fenstrålar går sönder brukar det läka sig hyfsat snabbt - tittar vi på fenor som har mjukare textur, till exempel stjärt- och... de fenor som sitter vid gälarna (vad fan heter de nu igen då..? Gälfenor?) så går sprickorna oftast inte ända ner till basen av fenan - och mellanhuden läker.
                    Det är lite annorlunda med hud vid kortare fenstrålar - som på främre delen av ryggfenan. Går brottet ända ner till basen, eller köttet mellan fenstrålarna kan det bildas ärrvävnad där när såret läkt och en liten glipa blir permanent.
                    Hoppas brottet inte gått ända ner i basen på fenan - då läker det nog fint.
                    Bröstfenor

                    Ja, men det ser ut som om de två hårda fenstrålarna så att säga har bänts isär, annars ser det inte skadat ut vad jag kan se. Blir väl kanske svårt för fenstrålen som har böjts att återta sin rätta position?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      En bild från alldeles nyss, om du vill se, Mats
                      Bifogade filer
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Bröstfenor är det ju... Ja, du vet...
                        Svåt att se hur skadan riktigt ser ut, men det verkar inte så farligt - tror att det där fixar sig.
                        Fasen, vad snygga dom är - väldigt kul att se att de trivs så fint!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Bröstfenor är det ju... Ja, du vet...
                          Svåt att se hur skadan riktigt ser ut, men det verkar inte så farligt - tror att det där fixar sig.
                          Fasen, vad snygga dom är - väldigt kul att se att de trivs så fint!
                          Ja, de leker och står i, ändå har jag för mig att jag läste jag i en artbeskrivning på ciklid.org att de behöver mycket växtföda för att leka, och den växtföda de får i sig är väl att de simmar runt och tuggar på malarnas algtabletter ibland. Men de kanske får i sig mer än man tror av det. Såg förresten att en av dina filmer, när de fläktar ägg, är med i artbeskrivningen Hittade även en av mina bilder på Acaronia nassa. Vet att de har några bilder på ett gult hantelpar jag hade, och tror även att några av mina bilder på boliviansk fjärilsciklid ligger där.

                          Fy vad skitig rutan var på bolivianbilden såg jag nu
                          Senast redigerad av Shepard; 09 September 2012, 23:48.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Aha, är det zoopets artregister filmen ligger i? Kunde inte se någon film där.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aha, är det zoopets artregister filmen ligger i? Kunde inte se någon film där.
                              Nej, på ciklid.org Ynglen är kvar, de kanske har minskat något, svårt att se.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Animaniac
                                Nej, på ciklid.org Ynglen är kvar, de kanske har minskat något, svårt att se.
                                Fränt! Ja, dom kan gå med ynglen ganska länge faktiskt, men de decimeras så klart efter hand.
                                Aha, ja, "på andra sidan" har man en del filmer och bilder på artbeskrivningarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...