Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Akvariestugan

    Gillar som vanligt de svar du präntar ner.
    Och nog kan man känna igen sig, mitt ex. som numer är en god vän har ju fått mitt gamla kar, tror det är typ 150/160 L. Hon vet att tålamod är viktigt, men är nu i fasen där förståelsen för det samt önskan att påskynda krigar lite.

    Men kul att man både här och där kam hjälpa, då både med hjälp av egna erfarenheter, alla här i trådens tips och trix hjälper också.

    Men som sagt kul kul
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Akvariestugan

      Jaså, där ser man Anders, fin fint lite inside info. alltså.
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag och Pia var ju hemma hos Mats i lördags för att höra om planerna, och det ska bli jäkligt kul att få åka med på ett hörn.
        Hur gick det med grävningen i helgen? Jag är inte ett dugg avis på oredan på baksidan. Du måste ta kort och lägga in hur det ser ut nu, och sedan efteråt när det är klart!

        Jodå, jag för-grävde lite. Fick upp en hel del stenplattor på gångarna, flyttade och planterade om två rosenbuskar, en Vallmo, en Stockros och en liten rödbladig busk-grej som jag inte vet namnet på.
        Du skall inte bara vara med "på ett hörn", det blir nog att "sitta in i karet" för din del också. Jag ser att vi kommer att konka stock lite längre fram, hehe heeeääh!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det låter perfekt!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Gillar som vanligt de svar du präntar ner.
            Och nog kan man känna igen sig, mitt ex. som numer är en god vän har ju fått mitt gamla kar, tror det är typ 150/160 L. Hon vet att tålamod är viktigt, men är nu i fasen där förståelsen för det samt önskan att påskynda krigar lite.
            Men kul att man både här och där kam hjälpa, då både med hjälp av egna erfarenheter, alla här i trådens tips och trix hjälper också.
            Men som sagt kul kul
            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Jaså, där ser man Anders, fin fint lite inside info. alltså.
            Jodå, lite inside behövs ibland - jag skall ta några bilder på "bombnedslaget"!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Det låter perfekt!
              Japp, och vi behöver kanske vara två när de där stora, flata stenarna skall i. Dessa skall ju monteras på ett intrikat sätt - tänk rötter som spränger sten...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Kanske ska lägga på taket efter karet är på plats?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kanske ska lägga på taket efter karet är på plats?
                  Kan vara en mycket bra idé - två av takplåtarna på stugan flög iväg inatt, i det jävla blåsandet.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Blåser det?
                    Jag plockade ut BTN från 960-litaren igår...den går att få jäkligt snygg i ett 540!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Blåser det?
                      Jag plockade ut BTN från 960-litaren igår...den går att få jäkligt snygg i ett 540!
                      Nä, morsning liksom... Här är vindstilla och 30°C...
                      Ja, det blir väl hur fint som helst att såga ner den BTN:en till en mindre och knô ner i 540-baljan!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Blåser nää... hos mig igår kväll var det 30 grader varmt och vindstilla .... i källaren, hihi
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Hej... Ja, jösses vad kul den här tråden kan komma att bli framledes - när vet jag inte, men jag tror att det kan bli riktigt intressant.
                          Hursomhelst, jag har nästan glömt av att jag har akvarium igång, men det står två stycken här nere i källaren och puttrar på.
                          I de två kuberna har jag VF Dicrossus filamentosus. Jag köpte två hanar och fyra honor och satte dessa 1+2 i varsit kar. I ett av karen drog det igång alldeles speciellt - det var en hane där som jagade honorna så att de stod i hörnena och tryckte. Jag flyttade över de två honorna till det andra karet - och där trivdes de så bra att de tog revir och riktigt kom sig...
                          Tre honor är mycket dominanta och en av dom är lite mer tillbakadragen. En av honorna tror jag har lekt - hon har alldeles röda bröstfenor och vaktar ett speciellt ställe mycket intensivt.
                          Nu är det så här att kub-kar är helt fel till dessa ciklider. De behöver inte höjd, utan längd och djup, eller åtminstone mer djup och längd än höjd.
                          Det här är ciklider som har ett utpräglat matriarkalt styre - och därför är det lite "trist" för hanen efter lek. De här brudarna har inte så mycket till övers för killfasoner när pöket är klart.
                          Jag tror att det har lekts därför att hanen blivit allt mer undanskuffad av honan med de röda bröstfenorna - så undanträngd att han har dött...
                          Det satt ett gäng posthornssnäckor/sniglar eller vad det nu heter, på honom igårkväll - idag var han uppäten - duktigt städgäng!
                          Nu går det en ensam hane i en av kuberna och fyra skitsura honor i den andra... Frågan är om det är någon större idé att sätta killen hos de här fyra förbannade töserna? Kanske väntar jag tills dessa "brädor" får möjlighet att komma till ett mycket större och behagligare kar.
                          Filmerna är superkassa - mörka och skakiga (egentligen inget att spendera tid på...). Men det är en liten uppdatering i tråden - för de hugade.




                          Killen;



                          Tjejerna;

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Kul och hoppas det blir lite småttingar att filma/fota. Det som slog mig först var att göra tvärtom, flytta över de tre honorna till gobben, men det känns samtidigt lite onödigt att röja i karet ifall honan har rom/yngel....
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Trist, att hanen blev till mat.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Kul och hoppas det blir lite småttingar att filma/fota. Det som slog mig först var att göra tvärtom, flytta över de tre honorna till gobben, men det känns samtidigt lite onödigt att röja i karet ifall honan har rom/yngel....
                                Ja, nog är det så - och sedan är det lika bra att vänta ut dom och kolla läget - brudarna skall väl ha ihjäl pojkasatan om dom träffas!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...