Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Ja, då leker diskus-paret nu som igen som jag skrev om för ett tag sen i skrivande stund o denna gången är hannen med o befruktar. Dom lägger äggen på emellan på ett svärdplante-blad mellan lite jättevallisnera rätt bra bildläge.Skall se om man kan få lite bilder på det sen utan att störa dom.

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Ja, då leker diskus-paret nu som igen som jag skrev om för ett tag sen i skrivande stund o denna gången är hannen med o befruktar. Dom lägger äggen på emellan på ett svärdplante-blad mellan lite jättevallisnera rätt bra bildläge.Skall se om man kan få lite bilder på det sen utan att störa dom.

      MVH/Freddan

      Spännande, ska bli skoj att få se.

      Wow Mats 112 liter, ska bli häftigt att få se dessa guppys live
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Ja, det är spännande. Det är ju deras först lek (första gången la honan rommen själv då hannen inte var med på noterna) men det var han denna gången. Hittills har dom skött det utmärkt med fläktande och putsande på äggen så man får väl se, men jag förväntar mig inget denna första gång.

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Wow Mats 112 liter, ska bli häftigt att få se dessa guppys live
          Ja, det börjar bli trångt i 10-kuben nu. Det blir gôtt för dom att rumstera i ett lite större kar! Där är 6-7 hanar nu som är riktigt snygga.

          Kommentar

          • 127bubbel
            • March 2007
            • 1133

            Mats! Har en fråga till dig här. Jag vet att du plockar en del grenar o så ut och lägger ner i dina kar. Vad för slags grenar är det? Håller på att inreda ett 54 lit ap-kar, som jag tänkte lägga ner lite pinnar i.

            MVH/Freddan

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Mats! Har en fråga till dig här. Jag vet att du plockar en del grenar o så ut och lägger ner i dina kar. Vad för slags grenar är det? Håller på att inreda ett 54 lit ap-kar, som jag tänkte lägga ner lite pinnar i.

              MVH/Freddan
              Jag har mestadels använt mig av Hassel, men även petat ner Al och en del pinnar från fruktträd; Äpple, Päron och Plommon. Ormhassel är fint i vissa inredningar också!

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                Ok. Får ta med mig hunden ut i skogen sen då o kolla vad som finns. Hassel vet jag inte hur det ser ut, men Al o fruktträd skall väl man hitta.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Ok. Får ta med mig hunden ut i skogen sen då o kolla vad som finns. Hassel vet jag inte hur det ser ut, men Al o fruktträd skall väl man hitta.

                  MVH/Freddan
                  Det låter bra!

                  Kommentar

                  • 127bubbel
                    • March 2007
                    • 1133

                    Diskus paret vaktar sina rom duktigt fortfarande och dom har varit väldigt noga med att plocka undan mögliga romkorn dom få som varit, så vem vet vad det kan bli. Frågan e dock, dom har lagt rommen ganska nära filtret vilket gör det lite knepigt för mig att göra rent filtret utan att störa dom för mycket. Eller skall jag vänta med detta o se om det blir frisimmande först?

                    MVH/Freddan

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av 127bubbel
                      Diskus paret vaktar sina rom duktigt fortfarande och dom har varit väldigt noga med att plocka undan mögliga romkorn dom få som varit, så vem vet vad det kan bli. Frågan e dock, dom har lagt rommen ganska nära filtret vilket gör det lite knepigt för mig att göra rent filtret utan att störa dom för mycket. Eller skall jag vänta med detta o se om det blir frisimmande först?

                      MVH/Freddan

                      Vänta nu för jösse namn, skippa att rengöra filtret - bara låt dom vara nu, och njut!

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Ja, njuter gör jag för full drag. Anledningen till att jag nämde filtret var det att jag förmodligen kommer vara tvungen att göra rent det om ca 6-7 dagar vilket är ungefär samma tidpunkt som dom blir frisimmande isåfall om dom klarar detta.

                        Tänkte på en annan sak också. Köpte ju ett lekpar för länge sen dom var inte alls lika noga med att ta borta mögliga rom som detta par varit trots att det är deras första gång.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag tror du kan skippa att rengöra filtret tills efter att de har kläckt ynglen, säkert ingen fara.

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Ok, då får det bli så. Skall bli spännade att se hur långt dom kommer med detta.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Som vanligt tittar jag in här ganska ofta mot slutet av dagen och då bara läser jag mestadels. Din stuga har blivet någon form av relax rum för mig.

                              Jag känner igen dina symptom med att vilja ha det lugnt men sen blir det en massa yngel, osv. Det är svårt att låta bli att ta hand om ynglen, speciellt med exempelvis Discus som ofta ses som en problemfisk för många.

                              Enligt mig så är det två helt olika sätt att hålla fisk och du har nog hamnat lite mellan stolarna just nu.
                              Med den storlek du har på stugan och antal akvarier och lekande fisk så borde du nog ha minst 2 stugor till om du skall dra upp alla yngel.
                              Då skiftar det hela till att bli mer en kommersiell fiskodling och hela avkopplingsbiten går kanske förlorad. Det är ingen tvekan om att du kunde få till om du vill, men vill du det?

                              Detta kan nog också vara en lärdom för andra. Att odla fisk är inte bara att få ett par fiskar att leka. Det är ofta den enkla biten om man vet vad man gör. Att ge nog med plats och hålla bra vatten och övrigt för en stor mängd yngel upp till försäljningsbar storlek är en helt annan femma. Detta är ofta ett hårt och ofta tråkigt rutinjobb som måste skötas. Dessutom blir det ofta ganska dyrt att driva en sådan operation.

                              Jag vill inte säga att man inte skall försöka dra upp en kull lite då och då. Tvärs om det är riktigt kul. Men man måste då begränsa antalet så man kan ge dessa bra förutsättningar. Detta var inte riktat mot dig för du vet, utan till andra som vill lyckas lika bra som du.

                              Jag tycker du gör rätt om du går tillbaks till grundtanken med din akvariestuga!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av bossep
                                Som vanligt tittar jag in här ganska ofta mot slutet av dagen och då bara läser jag mestadels. Din stuga har blivet någon form av relax rum för mig.

                                Jag känner igen dina symptom med att vilja ha det lugnt men sen blir det en massa yngel, osv. Det är svårt att låta bli att ta hand om ynglen, speciellt med exempelvis Discus som ofta ses som en problemfisk för många.

                                Enligt mig så är det två helt olika sätt att hålla fisk och du har nog hamnat lite mellan stolarna just nu.
                                Med den storlek du har på stugan och antal akvarier och lekande fisk så borde du nog ha minst 2 stugor till om du skall dra upp alla yngel.
                                Då skiftar det hela till att bli mer en kommersiell fiskodling och hela avkopplingsbiten går kanske förlorad. Det är ingen tvekan om att du kunde få till om du vill, men vill du det?

                                Detta kan nog också vara en lärdom för andra. Att odla fisk är inte bara att få ett par fiskar att leka. Det är ofta den enkla biten om man vet vad man gör. Att ge nog med plats och hålla bra vatten och övrigt för en stor mängd yngel upp till försäljningsbar storlek är en helt annan femma. Detta är ofta ett hårt och ofta tråkigt rutinjobb som måste skötas. Dessutom blir det ofta ganska dyrt att driva en sådan operation.

                                Jag vill inte säga att man inte skall försöka dra upp en kull lite då och då. Tvärs om det är riktigt kul. Men man måste då begränsa antalet så man kan ge dessa bra förutsättningar. Detta var inte riktat mot dig för du vet, utan till andra som vill lyckas lika bra som du.

                                Jag tycker du gör rätt om du går tillbaks till grundtanken med din akvariestuga!
                                Exactemente! Du har helt och hållet rätt!
                                Det finns en enorm "kittling" hos folk att till varje pris "rädda alla yngel". Jag har varit där förr i tiden, gjort mina stapplande försök till "odling" - sugit upp yngel som knappt varit kläckta - för att dra upp fisk till... ja, vaddå?
                                Jag har full förståelse att man i början blir hals över huvud salig när fiskarna leker, och att man känner någon sorts sorg eller saknad när yngelsvärmen plötsligt är borta när man tittar i karet. Jag kan själv än idag känna; "fan också, där försvann dom ynglen...", när tetror tagit dom eller när föräldrarna inte riktigt pallar att ta hand om dom.
                                De yngel som jag har dragit till mer eller mindre vuxen storlek nu är tiger-endlers-guppyna (dsessa sköter sig själva och behöver ingen direkt tillsyn - och jag vill verkligen ha många av dessa), J. dickfeldi-jullarna har också en stor grupp yngel nu (dessa är nästan som guppy - behövs ingen som helst "yngelvård" från min sida), sedan är det ett par grupper yngel av Stendker Röd Turk-discusar och Solid Turkos. Dessa yngel har jag (äntligen) fått iväg nu - puuuhhh!

                                Ja, om jag hade en stor lokal och massvis med utrustning tror jag nog att en liten fiskfarm skulle kunna etableras - men då får man verkligen jobba med detta, och det är inget för min del i nuläget - nej, jag vill ha lite lugn och ro i stugan, sitta och titta och njuta av mina burkar! Det kommer givetvis att bli yngel framledes, då det är den typen av ciklider, alltså som gärna fortplantar sig i fångenskap, som gäller. Är det yngel som växer till sig hos föräldrarna, så kan jag mycket väl tänka mig att dra upp dom - om inte annat för att de skall få en chans hos någon annan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...