Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Ja jag kollade också på nätet och på ett par filmer på YT, finns inte många tyvärr, jag liksom hajar till när någon ny apis dyker upp på imazo. Planerar ju för kommande höstprojekt, men först ska ju karet inredas på nytt. Självklart så måste jag ha någon apis, sen arter som går ihop med dessa. Det kommer ta en stund innan det blir någon inflyttning av fiskar, så förmodligen har A.t försvunnit fån listan då, vi får se .
    //Inger
    Ja, du får väl kolla listorna när det blir dags att skaffa fisk - kanske dyker det upp något riktigt intressant som du inte har tänkt dig i nuläget.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Inger!
    Nej, denna har jag inte haft.
    Jag gjorde en liten sökning på nätet och den är beskriven så sent som 2003 och tycks ha varit ganska sällsynt i handeln under långa perioder.
    När man tittar på bilder och filmer ser den ut att ha en ganska hög kroppsform, alltså inte så spolformad som exempelvis A. agassizii och liknande, och bör ha ett beteende som påminner om A. viejita, A. hongsloi med flera - detta sagt i grovt generaliserande mening.
    Jag skulle utan att tveka testa A. tucurui om det gavs tillfälle. Otroligt vacker Apistogramma.
    Ja jag kollade också på nätet och på ett par filmer på YT, finns inte många tyvärr, jag liksom hajar till när någon ny apis dyker upp på imazo. Planerar ju för kommande höstprojekt, men först ska ju karet inredas på nytt. Självklart så måste jag ha någon apis, sen arter som går ihop med dessa. Det kommer ta en stund innan det blir någon inflyttning av fiskar, så förmodligen har A.t försvunnit fån listan då, vi får se .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Inger!
    Nej, denna har jag inte haft.
    Jag gjorde en liten sökning på nätet och den är beskriven så sent som 2003 och tycks ha varit ganska sällsynt i handeln under långa perioder.
    När man tittar på bilder och filmer ser den ut att ha en ganska hög kroppsform, alltså inte så spolformad som exempelvis A. agassizii och liknande, och bör ha ett beteende som påminner om A. viejita, A. hongsloi med flera - detta sagt i grovt generaliserande mening. Kroppsformen påminner dessutom om A. borelli, vilket kan ge en fingervisning.
    Jag skulle utan att tveka testa A. tucurui om det gavs tillfälle. Otroligt vacker Apistogramma.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 August 2019, 12:23.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Halloj Mats, ser att du är här. Har du haft Apistogramma tucurui, ser att den finns på imazo. Är bara nyfiken . Glömde ju bilden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10889383356_947996355b_b.jpg
Visningar: 327
Storlek: 258,7 KB
ID: 2406396

    Senast redigerad av Inger H; 07 August 2019, 11:58.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ok!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Den där kommer ju bli toppen i ett stort kar! Vad är det för trädslag?
    Jag vet inte, tyvärr... Jag har hittat den ute i skogsmarkerna. Men, helt klart ett lövträd.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Den där kommer ju bli toppen i ett stort kar! Vad är det för trädslag?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Jag har en urholkad trädstam som legat på vänt i några år. Den är cirka 35-40 cm i omkrets och ungefär 50 cm djup. Man får väl fixa til och jämna av "baksidan" lite, sedan tror jag stubben kan bli riktigt läcker i ett kommande kar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3552.jpg
Visningar: 445
Storlek: 1,03 MB
ID: 2406136

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3553.jpg
Visningar: 411
Storlek: 1013,3 KB
ID: 2406137

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3554.jpg
Visningar: 442
Storlek: 1,16 MB
ID: 2406138

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3555.jpg
Visningar: 423
Storlek: 1,07 MB
ID: 2406139

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3556.jpg
Visningar: 409
Storlek: 1,04 MB
ID: 2406140

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3557.jpg
Visningar: 411
Storlek: 1013,2 KB
ID: 2406141

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3558.jpg
Visningar: 421
Storlek: 1011,5 KB
ID: 2406142

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3559.jpg
Visningar: 450
Storlek: 995,9 KB
ID: 2406143

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3560.jpg
Visningar: 397
Storlek: 1,17 MB
ID: 2406144

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Attans, ja den här veckan är det ju först båten och nu helgen i Lysekil men nästa vecka är ju inget planerat så gärna en uppdatering bär du vet, ja eller ett pm.
    Sitter just nu på berget och blickar ut över havet. Förutom en av sönerna brevid mig finns även ett av mina favorit vin och en pizza kartong med en slizad Honolulu , livet kan inte vara bättre...
    skön kväll Mats så hörs vi
    Halloj Thomas! Jag måste be om ursäkt att jag inte svarat dig, men Zoopet har otroligt låg prioritet just nu.
    Jag är hemma och tvättar lite kläder och stuvar om packningen, sedan fortsätter gigandet.
    Vi hörs av inför kommande inredningsäventyr!

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Igår alltså.
    Ja, denna veckan. Nästa vecka har jag inte riktigt koll på vilka platser och datum som gäller.
    Attans, ja den här veckan är det ju först båten och nu helgen i Lysekil men nästa vecka är ju inget planerat så gärna en uppdatering bär du vet, ja eller ett pm.

    Sitter just nu på berget och blickar ut över havet. Förutom en av sönerna brevid mig finns även ett av mina favorit vin och en pizza kartong med en slizad Honolulu , livet kan inte vara bättre...

    skön kväll Mats så hörs vi

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Igår alltså.
    Ja, denna veckan. Nästa vecka har jag inte riktigt koll på vilka platser och datum som gäller.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Öppet spjäll på Hönö: onsdag - torsdag, för att sedan dra vidare till Petterssons Krog på Käringön: fredag - lördag. Bara att komma!
    Har inte riktigt koll på nästa vecka.
    Låter underbart, är det denna veckan, alltså idag? Eller kommande.....

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Kåter grymt skönt, är det så att man kan se er uppträda någonstans i arkipelagen eller är det bara privata tillställningar?
    Öppet spjäll på Hönö: onsdag - torsdag, för att sedan dra vidare till Petterssons Krog på Käringön: fredag - lördag. Bara att komma!
    Har inte riktigt koll på nästa vecka.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Nando, Jenny, LoGeek och Inger! Kul att ni varit med i tråden och tjôtat de senaste åtta-tio dagarna.
    Nu drar jag iväg och lirar musik några veckor i Göteborgs fantastiska arkipelag. Skall bli enormt gôtt med lite havskänsla - och vädret kunde ju inte bli bättre!
    Kåter grymt skönt, är det så att man kan se er uppträda någonstans i arkipelagen eller är det bara privata tillställningar?

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ha det gott från mig med

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...