Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Man får tänka i lager, oavsett om det handlar om att bygga inifrån ett hörn och utåt eller lägga saker i skikt ovanpå varandra.
    Vad det låter enkelt när du säger det Mats . Jag kommer att få inredningsfrossa när det blir dags - dessutom tänker jag "utnyttja" dig som hjälp, om det går bra , Tycker att mitt 250 är så hiskeligt stort och svårt att inreda, högt (50cm) tycker jag att det är också. Det är ju ett antal år sen jag hade 540L.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Vad det låter enkelt när du säger det Mats . Jag kommer att få inredningsfrossa när det blir dags - dessutom tänker jag "utnyttja" dig som hjälp, om det går bra , Tycker att mitt 250 är så hiskeligt stort och svårt att inreda, högt (50cm) tycker jag att det är också. Det är ju ett antal år sen jag hade 540L.
      //Inger
      Jag hjälper gärna till med input när det är dags.
      När du drar igång ditt iredningsarbete så är det viktigt att du/jag/andra inte initialt tänker i termer som "snyggt" o.s.v. utan att man tänker sig det resultat du eftersträvar, långt senare i processen.
      Sedan behöver inte själva inredningsfasen ta så jädra lång tid, men att man tillåter sig att bygga lite i segment - ändra och flytta runt tills du är nöjd.


      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag hjälper gärna till med input när det är dags.
        När du drar igång ditt iredningsarbete så är det viktigt att du/jag/andra inte initialt tänker i termer som "snyggt" o.s.v. utan att man tänker sig det resultat du eftersträvar, långt senare i processen.
        Sedan behöver inte själva inredningsfasen ta så jädra lång tid, men att man tillåter sig att bygga lite i segment - ändra och flytta runt tills du är nöjd.

        Ja, det är nog största "felet" jag/vi gör, att det ska se snyggt ut, istället för att försöka skapa en så snarlik biotopisk miljö som man bara kan för dom fiskar som ska till. Fast lite snyggt måste det vara
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Ja, det är nog största "felet" jag/vi gör, att det ska se snyggt ut, istället för att försöka skapa en så snarlik biotopisk miljö som man bara kan för dom fiskar som ska till. Fast lite snyggt måste det vara
          Nyckelordet i mitt inlägg är; "initialt".
          Visst skall inredningen bli, och se snygg ut - men man behöver inte tänka så mycket på det i början när man drar igång inredningsarbetet.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Visst. Jag gillar verkligen Javaormbunke och använder den mycket.
            Men, jag tänker arbeta strikt utifrån trämaterialet när jag inreder nästa balja, och möjligtvis garnera med grönt i efterhand.
            Intressant! Låter lite som ett mangrove-träsk

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Intressant! Låter lite som ett mangrove-träsk
              Precis!
              Man kanske skulle kunna tänka sig något åt det hållet man ser i filmen nedan, som jag hittade på YT, fast ordentligt inrett.
              Men, absolut, något högt grönt kan nog bli bra - jag tänker mig ett ganska högt och djupt kar.



              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Har en liten drift att återknyta den här inredningskänslan jag hade i karet tidigare.
                Tänk ett mycket högre och djupare kar, och att man inreder mer lodrätt, så att säga, inte så mycket material på bottnen. Trädstammar och hängande grenverk.
                Kan bli bra.


                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1498.jpg Visningar:	0 Storlek:	709.0 kB ID:     	2405670

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1173.jpg Visningar:	0 Storlek:	483.2 kB ID:     	2405671

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1515.jpg Visningar:	0 Storlek:	462.3 kB ID:     	2405672

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0459.jpg Visningar:	0 Storlek:	490.7 kB ID:     	2405673
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 July 2019, 09:08.

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  De där skalarerna var ju så läckra.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ja, ett kar inrett i den andan kan ju bli hur bra som helst! När det gäller dina tidigare scalarer är de verkligen fantastiskt vackra! Kul att du bjuder på några bilder på dem igen.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Nando, Jenny, LoGeek och Inger! Kul att ni varit med i tråden och tjôtat de senaste åtta-tio dagarna.
                      Nu drar jag iväg och lirar musik några veckor i Göteborgs fantastiska arkipelag. Skall bli enormt gôtt med lite havskänsla - och vädret kunde ju inte bli bättre!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Låter härligt! Ha det gott!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ha det gott från mig med

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj Nando, Jenny, LoGeek och Inger! Kul att ni varit med i tråden och tjôtat de senaste åtta-tio dagarna.
                            Nu drar jag iväg och lirar musik några veckor i Göteborgs fantastiska arkipelag. Skall bli enormt gôtt med lite havskänsla - och vädret kunde ju inte bli bättre!
                            Kåter grymt skönt, är det så att man kan se er uppträda någonstans i arkipelagen eller är det bara privata tillställningar?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg

                              Kåter grymt skönt, är det så att man kan se er uppträda någonstans i arkipelagen eller är det bara privata tillställningar?
                              Öppet spjäll på Hönö: onsdag - torsdag, för att sedan dra vidare till Petterssons Krog på Käringön: fredag - lördag. Bara att komma!
                              Har inte riktigt koll på nästa vecka.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Öppet spjäll på Hönö: onsdag - torsdag, för att sedan dra vidare till Petterssons Krog på Käringön: fredag - lördag. Bara att komma!
                                Har inte riktigt koll på nästa vecka.
                                Låter underbart, är det denna veckan, alltså idag? Eller kommande.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...