Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • c90368
    svarade
    Du och jag är ju jämngamla och du kan musik.

    Jag har en nedladdat 500 Greatest Rock Classics, när man lyssnar så är det så otroligt många minnen och känslor som kommer tillbaka. En del är precis så bra som förr, annat känns lite mindre intressant.

    När jag går igenom Led Zeppelin, Black Sabbath, Iron Maden, Deep Purple, ACDC, Kiss, Metallica, Judas Priest, Scorpions, Nazareth, Blue Oyster Cult med flera...

    Så landar jag i ett band som då det begav sig jag inte riktigt gick igång på och det är Queen, snacka om att ha en egen stil.

    Varför skriver jag nu detta, tänkte bara höra vad du numera tycker om Queen, var de så bra som jag tycker eller...
    Senast redigerad av c90368; 12 May 2019, 00:06.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Men, den tar tid på sig för att etablera sig och behöver ganska näringsfattigt vatten. Med näring så kommer alger och de trivs de förmodligen inte med.
    Det är min analys, vad tror du?
    Du har med all säkerhet helt rätt.

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Men, den tar tid på sig för att etablera sig och behöver ganska näringsfattigt vatten. Med näring så kommer alger och de trivs de förmodligen inte med.

    Det är min analys, vad tror du?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Oh La-La! Det har varit en redig inläggs-bonanza, ser jag. Vad kul!

    Jag har haft den här typen av tång (finns div. varianter) vid flera tillfällen tidigare, mestadels i räk-kar.
    Initialt var idén med sötvattenstången att fixa till en lummig miljö i bottenregionen till Fjärilsciklider, och varva detta med öppna ytor av ytterst finkornig sand.
    Nu har det blivit lite Apistogramma istället, men Fjärilsciklider ligger i "pajpen".
    Sötvattenstången har en formidabel egenhet att se vacker och "ordningsam" ut.
    Trots att det blir vildvuxet, så ser det inte skitigt och trist ut.

    Jag fick några tussar skickade till mig av en forumdeltagare för ganska länge sedan, och det är denna tång som växer till sig så det knakar.
    Det skulle väl inte vara några problem, för min del, att skicka vidare om det är någon som inte får tag i stuffet. Jag tror dock att det är hyfsat lätt att finna sötvattenstång om man kollar runt lite.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3433.jpg
Visningar: 330
Storlek: 515,5 KB
ID: 2402506

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3434.jpg
Visningar: 333
Storlek: 594,2 KB
ID: 2402507

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3436.jpg
Visningar: 324
Storlek: 523,1 KB
ID: 2402508
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 May 2019, 18:55.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag postade fel, så jag lägger länken här också

    /www.facebook.com/groups/1434700706742456/?ref=bookmarks

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Men var hittar man den, det är den stora frågan

    Lämna en kommentar:


  • admin
    svarade
    Jag måste köpa Monoselenium tenetium när jag ser detta och läser om den.

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Håller med övriga om att det är vackert. Är inne på Maths linje om att det är mer naturligt egentligen som du har det nu. I naturliga miljöer ligger ju inte alltid botten som en ren playa mellan växterna. För ynglen är det ju bästa tänkbara. Fascinerande att sötvattenstången kräver så himla lite ljus,

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Otroligt Läckert! Jag älskar den här typen av autentiska inredningar, det är så inspirerande

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Så har jag det i mitt lillkar där både Inkayngel och räklingar stortrivs!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Det gamla knepet för att få samma "funktion" är att ha Javamossa som växer luftigt, det är en perfekt yngelkammare.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är fantastiskt fint och funktionellt!

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Mycket vackert, i mina ögon.

    Dessutom är ju funktionen helt uppenbar, det är i denna "mossa" ynglen lever och överlever i naturen.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
    Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.

    Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
    Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 532
Storlek: 516,1 KB
ID: 2402449

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3412.jpg
Visningar: 481
Storlek: 530,3 KB
ID: 2402450

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 449
Storlek: 463,5 KB
ID: 2402451
    Akvariemässigt så ser det väldigt kanon ut enligt mig

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    För en tid sedan skrev jag om en idé att låta sötvattenstång (Monoselenium tenetium) sprida sig på botten i en del av karet.
    Nu finns två rejäla depåer av denna tång högre upp i karet, men även som "bottentäckare" på högersidan.

    Nu har A. paulmuelleri-honan mer eller mindre slutat att vakta sina yngel. Det kan finnas runt 10-15 stycken kvar och dessa yngel har en perfekt miljö i tången, där de kan gömma sig och även finna föda.
    Det kanske inte (akvariemässigt) är speciellt vackert, men jag tycker det ser gôtt ut iallafall.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3410.jpg
Visningar: 532
Storlek: 516,1 KB
ID: 2402449

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3412.jpg
Visningar: 481
Storlek: 530,3 KB
ID: 2402450

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3413.jpg
Visningar: 449
Storlek: 463,5 KB
ID: 2402451

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...