Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Låter härligt! Ha det gott!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Nando, Jenny, LoGeek och Inger! Kul att ni varit med i tråden och tjôtat de senaste åtta-tio dagarna.
    Nu drar jag iväg och lirar musik några veckor i Göteborgs fantastiska arkipelag. Skall bli enormt gôtt med lite havskänsla - och vädret kunde ju inte bli bättre!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ja, ett kar inrett i den andan kan ju bli hur bra som helst! När det gäller dina tidigare scalarer är de verkligen fantastiskt vackra! Kul att du bjuder på några bilder på dem igen.

    Lämna en kommentar:


  • Jenny_E
    svarade
    De där skalarerna var ju så läckra.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Har en liten drift att återknyta den här inredningskänslan jag hade i karet tidigare.
    Tänk ett mycket högre och djupare kar, och att man inreder mer lodrätt, så att säga, inte så mycket material på bottnen. Trädstammar och hängande grenverk.
    Kan bli bra.


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1498.jpg Visningar:	0 Storlek:	709.0 kB ID:     	2405670

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1173.jpg Visningar:	0 Storlek:	483.2 kB ID:     	2405671

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1515.jpg Visningar:	0 Storlek:	462.3 kB ID:     	2405672

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0459.jpg Visningar:	0 Storlek:	490.7 kB ID:     	2405673
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 July 2019, 08:08.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Intressant! Låter lite som ett mangrove-träsk
    Precis!
    Man kanske skulle kunna tänka sig något åt det hållet man ser i filmen nedan, som jag hittade på YT, fast ordentligt inrett.
    Men, absolut, något högt grönt kan nog bli bra - jag tänker mig ett ganska högt och djupt kar.



    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Visst. Jag gillar verkligen Javaormbunke och använder den mycket.
    Men, jag tänker arbeta strikt utifrån trämaterialet när jag inreder nästa balja, och möjligtvis garnera med grönt i efterhand.
    Intressant! Låter lite som ett mangrove-träsk

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Ja, det är nog största "felet" jag/vi gör, att det ska se snyggt ut, istället för att försöka skapa en så snarlik biotopisk miljö som man bara kan för dom fiskar som ska till. Fast lite snyggt måste det vara
    Nyckelordet i mitt inlägg är; "initialt".
    Visst skall inredningen bli, och se snygg ut - men man behöver inte tänka så mycket på det i början när man drar igång inredningsarbetet.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag hjälper gärna till med input när det är dags.
    När du drar igång ditt iredningsarbete så är det viktigt att du/jag/andra inte initialt tänker i termer som "snyggt" o.s.v. utan att man tänker sig det resultat du eftersträvar, långt senare i processen.
    Sedan behöver inte själva inredningsfasen ta så jädra lång tid, men att man tillåter sig att bygga lite i segment - ändra och flytta runt tills du är nöjd.

    Ja, det är nog största "felet" jag/vi gör, att det ska se snyggt ut, istället för att försöka skapa en så snarlik biotopisk miljö som man bara kan för dom fiskar som ska till. Fast lite snyggt måste det vara

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Vad det låter enkelt när du säger det Mats . Jag kommer att få inredningsfrossa när det blir dags - dessutom tänker jag "utnyttja" dig som hjälp, om det går bra , Tycker att mitt 250 är så hiskeligt stort och svårt att inreda, högt (50cm) tycker jag att det är också. Det är ju ett antal år sen jag hade 540L.
    //Inger
    Jag hjälper gärna till med input när det är dags.
    När du drar igång ditt iredningsarbete så är det viktigt att du/jag/andra inte initialt tänker i termer som "snyggt" o.s.v. utan att man tänker sig det resultat du eftersträvar, långt senare i processen.
    Sedan behöver inte själva inredningsfasen ta så jädra lång tid, men att man tillåter sig att bygga lite i segment - ändra och flytta runt tills du är nöjd.


    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Man får tänka i lager, oavsett om det handlar om att bygga inifrån ett hörn och utåt eller lägga saker i skikt ovanpå varandra.
    Vad det låter enkelt när du säger det Mats . Jag kommer att få inredningsfrossa när det blir dags - dessutom tänker jag "utnyttja" dig som hjälp, om det går bra , Tycker att mitt 250 är så hiskeligt stort och svårt att inreda, högt (50cm) tycker jag att det är också. Det är ju ett antal år sen jag hade 540L.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Verkligen.
    Men, det skulle kunna bli ett standard 960 också, som man bara ställer dit. Ett sådant kar ser ju ut som ett 720 men har ett djup på 80 cm och erbjuder lite mer svängrum.
    Jag låter, som vanligt, saker och ting bara hända, liksom... När det är dags hittar jag en variant och lösning.
    Ska bli roligt att följa!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Gillar din Java skarpt! Tänk till innan du utesluter den helt i nästa kar....
    Visst. Jag gillar verkligen Javaormbunke och använder den mycket.
    Men, jag tänker arbeta strikt utifrån trämaterialet när jag inreder nästa balja, och möjligtvis garnera med grönt i efterhand.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter som trevliga mått att jobba med!
    Verkligen.
    Men, det skulle kunna bli ett standard 960 också, som man bara ställer dit. Ett sådant kar ser ju ut som ett 720 men har ett djup på 80 cm och erbjuder lite mer svängrum.
    Jag låter, som vanligt, saker och ting bara hända, liksom... När det är dags hittar jag en variant och lösning.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det där med att inreda på höjden tycker jag är knepigt, jag lyckas sällan. Mitt 250L ska ju få en "terrible makover" i höst, så jag följer med stort intresse
    //Inger
    Man får tänka i lager, oavsett om det handlar om att bygga inifrån ett hörn och utåt eller lägga saker i skikt ovanpå varandra.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 July 2019, 09:35.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...