Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Kul med så mycket att tillgå i trädgården! Har du dem på "tork" något år först eller?
    Japps, materialet ligger till sig och blir helt torrt.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2019, 17:27.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Kul med så mycket att tillgå i trädgården! Har du dem på "tork" något år först eller?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Mats, det är alltid en inspirationskälla när du lägger upp bilder på ditt fina kar. Jag är svag för lite dunkla kar med mycket rötter och skrymslen.
    Vilka träslag är dina favoriter att använda när du bygger upp stående rotsystem mellan botten och ytan?
    Härligt att höra!
    Vad det blir för träslag handlar nog mest om vad som finns att tillgå - och vad som i ett specifikt läge passar in.
    I det här senaste karet har det mest blivit Syrén, Häng-Alm och ett stort rotparti (högerhörnet) av okänt träslag, från zoo-shopen.
    Jag använder mycket av det som finns i trädgården; Plommon, Päron, Körsbär, Hassel och Syrén. Inga barrträd dock.


    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Mats, det är alltid en inspirationskälla när du lägger upp bilder på ditt fina kar. Jag är svag för lite dunkla kar med mycket rötter och skrymslen.

    Vilka träslag är dina favoriter att använda när du bygger upp stående rotsystem mellan botten och ytan?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej, tack!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mats, känner du till om fiskar i naturen aktivt väljer bort att leka med syskon eller egen avkomma? Har de ens någon uppfattning om sådant alls? Eller det kanske löser sig naturligt i och med att ynglen sprider ut sig och söker upp egna revir en bit bort.
    Jag tror att du besvarat frågan själv.
    Det är så stora områden att risken för inavel är försumbar.
    Sedan är det frågan om de faktiskt "väljer" att inte leka med syskon eller egen avkomma... Jag tror inte det.


    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mats, känner du till om fiskar i naturen aktivt väljer bort att leka med syskon eller egen avkomma? Har de ens någon uppfattning om sådant alls? Eller det kanske löser sig naturligt i och med att ynglen sprider ut sig och söker upp egna revir en bit bort.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
    jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
    Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karet
    Gôtt, Pia! Då vet jag läget. Tror att det kan fixa sig - det finns ju några små kanditater.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Det är ju därför att du är så vis Mats, är man över hundra år så är det bara så
    //Inger


    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Trist med hannen som dog... men skulle vilja säga en unghanne på bilderna.. men de är görsvåra att se på innan de färgat ut helt.
    jag har tyvärr bara mitt par kvar hemma och tre pytteyngel som går i ett annat kar. mitt par fått bara några yngel och verkar som hon inte klara hålla dem vid liv utan blir väldigt stressad av mina sterbaier men när plats finnes så flyttar jag dem till eget kar.
    Har även flyttat bort några för många honor av schackbrädorna så hoppas det blir lite lugnare nu i karet

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jo, man brukar ju säga; ”Jisses Amalia”, i folkmun.
    Men, det finns en framgångsrik kvinna vid namn Amelia Adamo som bland mycket annat skapat tidningen ”Amelia”, som jag tror finns även i nutid.
    Amelia Adamo är en populär debattör i vardagsmedia, och jag skämtade till en liten smula, ändrade tillropet ”Jesus Amalia” - och drog till med tidningskvinnans namn istället...

    Jag måste nog erkänna att jag är långt över hundra år gammal, och hoppas på ett varsamt överseende.


    Det är ju därför att du är så vis Mats, är man över hundra år så är det bara så

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Haha!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Haha, tack för "Jisses Amelia Adamo"- vad det nu betyder
    //Inger
    Jo, man brukar ju säga; ”Jisses Amalia”, i folkmun.
    Men, det finns en framgångsrik kvinna vid namn Amelia Adamo som bland mycket annat skapat tidningen ”Amelia”, som jag tror finns även i nutid.
    Amelia Adamo är en populär debattör i vardagsmedia, och jag skämtade till en liten smula, ändrade tillropet ”Jesus Amalia” - och drog till med tidningskvinnans namn istället...

    Jag måste nog erkänna att jag är långt över hundra år gammal, och hoppas på ett varsamt överseende.



    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, det blir spännande.
    Jag såg dina bilder i Thomas tråd för en stund sedan... Jisses Amelia Adamo! Toppstuff!
    Haha, tack för "Jisses Amelia Adamo"- vad det nu betyder

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Om man (jag) kollar på färgen, så tror jag fortfarande på en hane...? Vi får se så småningom
    //Inger
    Ja, det blir spännande.
    Jag såg dina bilder i Thomas tråd för en stund sedan... Jisses Amelia Adamo! Toppstuff!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...