Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Igår alltså.
    Ja, denna veckan. Nästa vecka har jag inte riktigt koll på vilka platser och datum som gäller.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Igår alltså.
      Ja, denna veckan. Nästa vecka har jag inte riktigt koll på vilka platser och datum som gäller.
      Attans, ja den här veckan är det ju först båten och nu helgen i Lysekil men nästa vecka är ju inget planerat så gärna en uppdatering bär du vet, ja eller ett pm.

      Sitter just nu på berget och blickar ut över havet. Förutom en av sönerna brevid mig finns även ett av mina favorit vin och en pizza kartong med en slizad Honolulu , livet kan inte vara bättre...

      skön kväll Mats så hörs vi

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Attans, ja den här veckan är det ju först båten och nu helgen i Lysekil men nästa vecka är ju inget planerat så gärna en uppdatering bär du vet, ja eller ett pm.
        Sitter just nu på berget och blickar ut över havet. Förutom en av sönerna brevid mig finns även ett av mina favorit vin och en pizza kartong med en slizad Honolulu , livet kan inte vara bättre...
        skön kväll Mats så hörs vi
        Halloj Thomas! Jag måste be om ursäkt att jag inte svarat dig, men Zoopet har otroligt låg prioritet just nu.
        Jag är hemma och tvättar lite kläder och stuvar om packningen, sedan fortsätter gigandet.
        Vi hörs av inför kommande inredningsäventyr!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag har en urholkad trädstam som legat på vänt i några år. Den är cirka 35-40 cm i omkrets och ungefär 50 cm djup. Man får väl fixa til och jämna av "baksidan" lite, sedan tror jag stubben kan bli riktigt läcker i ett kommande kar.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3552.jpg
Visningar: 441
Storlek: 1,03 MB
ID: 2406136

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3553.jpg
Visningar: 410
Storlek: 1013,3 KB
ID: 2406137

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3554.jpg
Visningar: 439
Storlek: 1,16 MB
ID: 2406138

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3555.jpg
Visningar: 420
Storlek: 1,07 MB
ID: 2406139

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3556.jpg
Visningar: 407
Storlek: 1,04 MB
ID: 2406140

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3557.jpg
Visningar: 410
Storlek: 1013,2 KB
ID: 2406141

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3558.jpg
Visningar: 418
Storlek: 1011,5 KB
ID: 2406142

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3559.jpg
Visningar: 447
Storlek: 995,9 KB
ID: 2406143

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3560.jpg
Visningar: 394
Storlek: 1,17 MB
ID: 2406144

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Den där kommer ju bli toppen i ett stort kar! Vad är det för trädslag?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Den där kommer ju bli toppen i ett stort kar! Vad är det för trädslag?
              Jag vet inte, tyvärr... Jag har hittat den ute i skogsmarkerna. Men, helt klart ett lövträd.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Ok!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Halloj Mats, ser att du är här. Har du haft Apistogramma tucurui, ser att den finns på imazo. Är bara nyfiken . Glömde ju bilden.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 10889383356_947996355b_b.jpg
Visningar: 327
Storlek: 258,7 KB
ID: 2406396

                  Senast redigerad av Inger H; 07 August 2019, 12:58.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Halloj Inger!
                    Nej, denna har jag inte haft.
                    Jag gjorde en liten sökning på nätet och den är beskriven så sent som 2003 och tycks ha varit ganska sällsynt i handeln under långa perioder.
                    När man tittar på bilder och filmer ser den ut att ha en ganska hög kroppsform, alltså inte så spolformad som exempelvis A. agassizii och liknande, och bör ha ett beteende som påminner om A. viejita, A. hongsloi med flera - detta sagt i grovt generaliserande mening. Kroppsformen påminner dessutom om A. borelli, vilket kan ge en fingervisning.
                    Jag skulle utan att tveka testa A. tucurui om det gavs tillfälle. Otroligt vacker Apistogramma.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 August 2019, 13:23.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Inger!
                      Nej, denna har jag inte haft.
                      Jag gjorde en liten sökning på nätet och den är beskriven så sent som 2003 och tycks ha varit ganska sällsynt i handeln under långa perioder.
                      När man tittar på bilder och filmer ser den ut att ha en ganska hög kroppsform, alltså inte så spolformad som exempelvis A. agassizii och liknande, och bör ha ett beteende som påminner om A. viejita, A. hongsloi med flera - detta sagt i grovt generaliserande mening.
                      Jag skulle utan att tveka testa A. tucurui om det gavs tillfälle. Otroligt vacker Apistogramma.
                      Ja jag kollade också på nätet och på ett par filmer på YT, finns inte många tyvärr, jag liksom hajar till när någon ny apis dyker upp på imazo. Planerar ju för kommande höstprojekt, men först ska ju karet inredas på nytt. Självklart så måste jag ha någon apis, sen arter som går ihop med dessa. Det kommer ta en stund innan det blir någon inflyttning av fiskar, så förmodligen har A.t försvunnit fån listan då, vi får se .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Ja jag kollade också på nätet och på ett par filmer på YT, finns inte många tyvärr, jag liksom hajar till när någon ny apis dyker upp på imazo. Planerar ju för kommande höstprojekt, men först ska ju karet inredas på nytt. Självklart så måste jag ha någon apis, sen arter som går ihop med dessa. Det kommer ta en stund innan det blir någon inflyttning av fiskar, så förmodligen har A.t försvunnit fån listan då, vi får se .
                        //Inger
                        Ja, du får väl kolla listorna när det blir dags att skaffa fisk - kanske dyker det upp något riktigt intressant som du inte har tänkt dig i nuläget.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Efter det översvallande intresset () för bilderna på "stubben" i ett tidigare inlägg, skall jag givetvis fortsätta att berätta om vad jag tror kan bli ett snyggt sätt att kombinera olika trädetaljer.
                          En liggande, urholkad trädstam bör bli omgiven, inte bara av löv och pinnar utan även något som kan sätta stammen i kontext.
                          På bilden nedan syns en lång, böljande gren av Häng-Alm som sträcker sig från det bakre, nedre vänsterhörnet, uppåt, inåt bakgrunden för att sedan sluta i sanden ner i sötvattenstången.
                          Den grenen skall jag montera ovanpå och runt den urholkade trädstammen i nästa balja. Kan nog bli läckert om det fungerar.

                          Bara några visualiseringstankar jag fick när jag sitter här och lyssnar på musik, tar ett glas rött och njuter av ett par lediga dagar innan gigandet fortsätter till helgen.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3562.jpg
Visningar: 313
Storlek: 582,7 KB
ID: 2406414

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Det blir säkert toppen!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det blir säkert toppen!
                              Åh, Nando, dig kan man lita på!
                              Vet att bilder på "trägrejer" är helt ointressant för 99,99% av forumets deltagare, men jag har ju inget annat att skriva om...

                              Ja, det blir säkert toppen när jag får dra igång en ny balja.
                              Håller på att röja ur, städa och förbereda stugan. Det återstår att se vilken kaliber det blir på karet - kanske drar jag bara helt sonika in ett 720 eller 960 för enkelhetens skull..?
                              540-baljan som blir över funderar jag på att göra ett sjuhelvetes räk-kar av.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Efter det översvallande intresset () för bilderna på "stubben" i ett tidigare inlägg, skall jag givetvis fortsätta att berätta om vad jag tror kan bli ett snyggt sätt att kombinera olika trädetaljer.
                                En liggande, urholkad trädstam bör bli omgiven, inte bara av löv och pinnar utan även något som kan sätta stammen i kontext.
                                På bilden nedan syns en lång, böljande gren av Häng-Alm som sträcker sig från det bakre, nedre vänsterhörnet, uppåt, inåt bakgrunden för att sedan sluta i sanden ner i sötvattenstången.
                                Den grenen skall jag montera ovanpå och runt den urholkade trädstammen i nästa balja. Kan nog bli läckert om det fungerar.

                                Bara några visualiseringstankar jag fick när jag sitter här och lyssnar på musik, tar ett glas rött och njuter av ett par lediga dagar innan gigandet fortsätter till helgen.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3562.jpg
Visningar: 313
Storlek: 582,7 KB
ID: 2406414
                                Ironi är kul om den är snäll, det är den du ju . Mats, jag tror att många som läser din tråd inte riktigt förstår vidden av dina inredningsdetaljer/inredningsteknik (eller vad jag nu ska kalla det.) Den där ihåliga stubben, den är ju enorm, vem får plats med den i ett normalt stort kar, så tänker nog många som inte vet hur du brukar "breda ut dig". Vi andra är ju vana att se ditt biotopiska tänk som slutresultat i dina kar under årens lopp, förmodligen läser många men "törs inte" skriva nåt .

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...