Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag vill starta en omröstning...

    Ska vi låsa Rottweiler-tråden ska den heta.

    Bidrar du med det Kjell?
    Spelar nog ingen roll om den låses tyvärr. En ny hundhatartråd lär dyka upp rätt snabbt igen...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av erikthur
      Djävla drös med inlägg sedan sist - och jag lovar att inte läsa genom allt. Och tänker heller inte besvara allt.

      Rent generellt så uppskattar jag kortare och sakligare inlägg. Det verkar ju vara sida upp och ner och då kör jag faktiskt 40 inlägg per sida.
      Om jag förstått det hela så är det många av er som har ignorera-listor vilket kanske säger något om er generella inställning i demokratifrågor. Jag kör inte med dylikt tjafs dock. Jag förstår att många av er vill blunda för de otrevligheter som hundar ställer till med. Men sluta läsa mina nya inlägg då men låt gärna bli och svara om ni inte läst dom (vilket ju framkommit har hänt tidigare).
      Bra, då vet vi det. skriver jag något till dig skall jag hålla mig till max 3 rader!
      Men nu riktar jag mig till andra också med mina noveller.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Kjell, varför måste detta forum infatta hundar/katter/fåglar o.s.v. - varför inte "bara vattendjur"?
        Jag vet att du skrivit, att forumet från början var så - men går det inte att ändra på?

        Trådar som denna, tycker jag personligen i alla fall - tar bort alldeles för mycket "glädje/energi" från det som dom flesta av oss intresserar sig för - nämligen det som simmar omkring i våra akvarier.

        Självklart kan vi som har hundar inte låta bli, att skriva kommentarer i den här tråden - eftersom det mesta "verkar bli fel eller tvärt om".


        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          tycker också den borde låsas men tyvärr är de väll så att någon startar en ny hat tråd.
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om man inte tål att läsa det som står i tråden - avstå från att läsa den.

            Jag läser den aldrig utom när någon anmäler den för då måste jag göra det.
            Håller helt med!
            Matts har rätt vi behöver ett klotterplank eller toalettvägg att avreagera oss på!
            Men kanske du skulle lägga in någon form av header som säger att person angrepp bara är tillåtet i den här tråden?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              Det behövs ingen klottervägg det finns andra forum för sandlåde lekar. Jag tyckte senaste inlägg feeden var väldigt bra ända tills det bara var inlägg från den här tråden som gång efter annan når nya bottenrekord.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag vill starta en omröstning...

                Ska vi låsa Rottweiler-tråden ska den heta.

                Bidrar du med det Kjell?
                Varför skall Kjell bidra med det ? Om du söker i FAQ så hittar du hur du startar en omröstnning.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13133

                  Jag kan inte se något problem med någon ras (förutom där korkade människor avlar på ett sätt som ger hunden handikapp på olika vis)! De som ställer till problem i den här ekvationen är olämpliga "hundförare" och ska sanningen fram så är det nog en övervägande andel väldigt okunniga! Jag blir aldrig arg på en hund som jag möter eller ser som uppträder aggressivt eller olämligt på något vis, däremot blir jag näst intill vansinnig på idioten som håller i snöret och inte gör ett jävla dugg, okunnighet är inte en ursäkt och jag får god lust att nita honom (kvinnor ger mig ingen sån lust)!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Jag kan inte se något problem med någon ras (förutom där korkade människor avlar på ett sätt som ger hunden handikapp på olika vis)! De som ställer till problem i den här ekvationen är olämpliga "hundförare" och ska sanningen fram så är det nog en övervägande andel väldigt okunniga! Jag blir aldrig arg på en hund som jag möter eller ser som uppträder aggressivt eller olämligt på något vis, däremot blir jag näst intill vansinnig på idioten som håller i snöret och inte gör ett jävla dugg, okunnighet är inte en ursäkt och jag får god lust att nita honom (kvinnor ger mig ingen sån lust)!
                    Tja, idioter finns ju av båda könen, och förbannad blir man ju på både män och kvinnor som inte har pli på sina hundar. Men nita nå´n skulle jag inte göra, hehe...
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Jag kan inte se något problem med någon ras (förutom där korkade människor avlar på ett sätt som ger hunden handikapp på olika vis)! De som ställer till problem i den här ekvationen är olämpliga "hundförare" och ska sanningen fram så är det nog en övervägande andel väldigt okunniga! Jag blir aldrig arg på en hund som jag möter eller ser som uppträder aggressivt eller olämligt på något vis, däremot blir jag näst intill vansinnig på idioten som håller i snöret och inte gör ett jävla dugg, okunnighet är inte en ursäkt och jag får god lust att nita honom (kvinnor ger mig ingen sån lust)!
                      Spelar ingen roll om det är en man eller en kvinna, även vissa kvinnor kan behöva nitas. Annars så håller jag med helt och hållet
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • MissTherre
                        • November 2012
                        • 2

                        Men alltså seriöst.. tycker ni verkligen att det största problemet i världen är en hundras för det verkar nästan så...
                        Har inte läst alla dessa 260 sidor utan ledsnade redan efter första. Men man märker ju vilka det är som har träffat en rottweiler IRL och vilka som bara läst tidningarna om allt hemskt dom gör.

                        De senaste åren har massmedia skrämt upp läsare genom fullt av rubriker där rottweilern bitit, dödat, eller gjort något annat hemskt. För att läsaren inte ska missa hur en rottweiler ser ut lägger de även in en bild på rasen. Helst då en bild där den visar tänder och ser så aggressiv som möjligt ut. Stämmer denna bild av hur en rottweiler är?

                        ”Sexåring dödad av rottweiler”, ”Kvinna svårt biten av rottweiler”, ”Pojke höggs i huvudet utav rottweiler”. Dessa rubriker är bara ett fåtal av de artiklar aftonbladet skrivit om de senaste 10 åren. Frågan är, hur vet de att det är en rottweiler? För att det ska vara en rottweiler måste den vara renrasig, dvs registrerad i Svenska Kennelklubben. För det första tror jag knappast att media kollar upp hundens stamtavla innan de uttalar sig om att det är en rottweiler, utan de har en egen uppfattning; ser den ut som en rottweiler, så är det en rottweiler. För det andra kan en blandras se ut som en rottweiler, den kan till och med se bättre ut en än renrasig utan att vara klassad som renras.




                        Varför skriver då tidningarna att det var en rottweiler utan att säkert veta att den var renrasig? Jo, för att en rottweiler anses vara en kraftfull och farlig hund. Tidningarna är endast ute efter att dra åt sig ögon och få folk att köpa tidningen. De bryr sig inte om vilka konsekvenser deras säljknep utsätter rasen för. Skulle deras rubriker lyda ”Sexåring dödad av blandras”, ”Kvinna svårt biten av blandras” eller ”Pojke höggs i huvudet av blandras”, frågan är då: skulle dessa rubriker locka till sig läsarnas ögon? Kanske, men inte lika mycket som om det stod att det var en rottweiler.

                        En annan anledning till varför tidningarna skriver ut fel ras kan bero på okunskap hos den personen som angett uppgifterna. I artikeln om kvinnan som blev svårt biten av en rottweiler framgår det att de först trodde det var en pitbull, men att polisen säger att det var en rottweiler. Det är en stor skillnad på pitbull och rottweiler. De är inte lika i vare sig storlek eller utseende.

                        Är det då rätt av media att svartmåla en ras utan att med hundraprocentig säkerhet veta att det är en renrasig hund det handlar om? Det finns redan rasförbud mot många ”farliga” hundraser i andra länder. Det diskuteras för fullt i Sverige också, men ska vi i Sverige få rasförbud på grund utav tidningarnas svartmålning? Hade rottweilern ansetts vara en så farlig hund om det hade funnits en lag på att massmedia inte får namnge hunden vid ras om de inte är hundra procent säkra? Nej, det tror jag inte. Folk reagerar, läser och blir till slut rädda när de år efter år får se allt rasen gör. De flesta tänker nog inte att det kan ha varit en blandras, utan står det att det var en rottweiler så är det. Blir det ett rasförbud i Sverige så är det med största sannolikhet medias fel för de har satt skräcken i människornas ögon utan någon som helst fakta.



                        ”Dom uppgifter jag fått från Rikskrim från 2009 säger - 43 hundar totalt omhändertagna. Av dessa är 5 amstaff, 3 schäfer, 1 grand danois, 1 leonberger. resterande, nästan 80% är blandraser. Dessa blandisar är ofta med blandning av rottis och amstaff. (viss reserv, för något fel)” Fredrik Steen
                        Här ser man hur mycket tidningarna bryr sig om det är en renrasig hund eller inte. Inte en enda registrerad rottweiler blev omhändertagen 2009, endast blandraser. Så hur skulle ett rasförbud mot rottweiler göra saken bättre? Man kommer inte åt blandrasaveln ändå så varför ska de som sköter sig bli lidande på grund utav medias falska utpekande mot rasen?

                        Det är hemskt att läsa om varje gång en ”rottweiler” gjort något. Det är bara smutskastning av rasen, utan fakta. Nu menar inte jag att det inte finns någon rottweiler som gjort något fel för det finns det med all sannolikhet! Det finns säkert några av medias artiklar som handlar om en renrasig rottweiler. Det tvivlar jag inte på. Men jag tror att de flesta av rottweilerattackerna som media skriver om skulle försvinna om det fanns en lag på att de inte får uttala sig om hundras om de inte har bevis för sitt påstående. Eller är medias säljknep värt att smutskasta en oskyldig hundras? Ska vi ha rottweilern endast som ett minne av en förbjuden och kanske till och med utrotad ras i framtiden?

                        Nötfärs, är nötfärs. Fläskfärs, är fläskfärs. Blandar man det blir det blandfärs. Bara för att blandfärs och nötfärs ser nästintill identiska ut betyder inte det att man kan säga att blandfärsen är nötfärs! Tänk om massmedia kunde inse att detsamma gäller hundar! En blandras är ingen rottweiler!

                        Kommentar

                        • MissTherre
                          • November 2012
                          • 2

                          erikthur.. du skrev att du vill ha munkorg på ALLA raser efter din son blivit attackerad av en hund.. Bara för några hundar oavsett ras gjort någon skada så ska väl inte all hundar/alla hundar av samma ras straffas för det? Det är som att säga att alla karlar ska ha nån form av kyskhetsbälte i offentliga miljöer då det FINNS karlar som våldtar kvinnor. Du hör väl själv hur det låter? Kollektiv bestraffning lät kanske inte lika kul nu va?

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av MissTherre
                            erikthur.. du skrev att du vill ha munkorg på ALLA raser efter din son blivit attackerad av en hund.. Bara för några hundar oavsett ras gjort någon skada så ska väl inte all hundar/alla hundar av samma ras straffas för det? Det är som att säga att alla karlar ska ha nån form av kyskhetsbälte i offentliga miljöer då det FINNS karlar som våldtar kvinnor. Du hör väl själv hur det låter? Kollektiv bestraffning lät kanske inte lika kul nu va?
                            Jag har ingenting emot munkorgar eller andra typer av bitskydd. Tvärs om, jag använder det ganska ofta på nya hundar.
                            Skulle det minska folks rädsla för stora och aktiva hundar. Varför inte? speciellt när man har dem utan koppel.
                            Tyvärr blir ofta folk ännu räddare för en hund med munkorg. Då är det tveklöst en blodtörstig best.
                            Det är lite som hjälmtvång för motorcyklister tycker jag.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13133

                              Jag kan tycka att eftersom hundar är ett naturligt inslag i vår bostadsmiljö så borde föräldrar och kanske även skola undervisa alla barn hur man beter sig mot främmande hundar! Det är en enkel undervisning eftersom det i stora drag handlar om att inte titta eller låtsas om hunden. Det 99% av alla gör vid ett möte med en hund om den är skällig och orolig är att vi av nån korkad anledning tittar rakt på hunden och låser den med blicken... Det är det dummaste man kan göra, det gör en instabil hund väldigt trängd och du upplevs plötsligt som ett stort hot för hunden, gå till dig själv och fundera hur du själv faktiskt agerar Tyvärr finns det ju insidenter där ingenting hjälper och hunden redan är inställd i ett "killing mode" men då riktar den oftast sin aggression mot andra hundar och där är det alltid fråga om en inkompetent ägare i andra änden av snöret! I en perfekt värld skulle ingen hund kunna provoceras av att bli stirrad på men tyvärr är inte många hundägare så dedikerade eller duktiga så de får en helt lugn och trygg hund som ser dig som sin ledare och allvetande i alla lägen! Så, barn,kvinnor och män, SLUTA GLO
                              Senast redigerad av åheim; 07 November 2012, 22:45.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av åheim
                                Så, barn,kvinnor och män, SLUTA GLO
                                Åhh!! så jävla rätt!
                                Har du typ varit i min skalle och snott mina tankar?
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...