Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    Att förbjuda en ras för att fåtal, ja ett fåtal, okunniga människor vill det är befängt! Lag på koppel, munkorg och körkort på hund räcker mer än väl för att gallra bort och oskadligöra olämpliga ägare och de hundar de eventuellt redan förstört.
    Att det bara är Rottisar, pitbull etc som syns i pressen är för att media ser till att det är så, "Barn bitet av Tax" säljer inte lika väl som "Barn anfallet av livsfarlig mördar-rottweiler" så enkelt är det och det faktum att folk inte kan genomskåda sådant är rent tragiskt.

    Håller med den som postade förslaget att förbjuda sådana här poster baserade på okunskap och fördomar.

    "leif: Vilken hundras är mest representerad när det gäller överfall/bitskador på människor?
    Fredrik Steen: Dom uppgifter jag fått från Rikskrim från 2009 säger - 43 hundar totalt omhändertagna. Av dessa är 5 amstaff, 3 schäfer, 1 grand danois, 1 leonberger. resterande, nästan 80% är blandraser."

    Det svaret kommer från samma ställe som din sensationella artikel om rottis-överfallet...letat och letat men de måste ha glömt bort alla livsfarliga Rottweiler.
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 28 September 2010, 10:45.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      Ursprungligen postat av Danne och Anzo
      Att förbjuda en ras för att fåtal, ja ett fåtal, okunniga människor vill det är befängt! Lag på koppel, munkorg och körkort på hund räcker mer än väl för att gallra bort och oskadligöra olämpliga ägare och de hundar de eventuellt redan förstört.
      Att det bara är Rottisar, pitbull etc som syns i pressen är för att media ser till att det är så, "Barn bitet av Tax" säljer inte lika väl som "Barn anfallet av livsfarlig mördar-rottweiler" så enkelt är det och det faktum att folk inte kan genomskåda sådant är rent tragiskt.

      Håller med den som postade förslaget att förbjuda sådana här poster baserade på okunskap och fördomar.

      "leif: Vilken hundras är mest representerad när det gäller överfall/bitskador på människor?
      Fredrik Steen: Dom uppgifter jag fått från Rikskrim från 2009 säger - 43 hundar totalt omhändertagna. Av dessa är 5 amstaff, 3 schäfer, 1 grand danois, 1 leonberger. resterande, nästan 80% är blandraser."

      Det svaret kommer från samma ställe som din sensationella artikel om rottis-överfallet...letat och letat men de måste ha glömt bort alla livsfarliga Rottweiler.
      Äntligen ett vettigt svar i den här tråden.....

      Och jag kan dessutom tala om att här om dagen blev en 3 åring biten av en Golden Retriver
      Men såg ni nån artikel om det i tidningarna???
      Det gjorde inte jag iaf...inte ens i lokaltidningen...

      Men hade det varit en Amstaff, eller Rottis eller någon liknande ras, så hade det varit jätterubriker i alla tidningar....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        Ursprungligen postat av Danne och Anzo
        Vilken hundras är mest representerad när det gäller överfall/bitskador på människor?
        I USA är Rottweiler 2 över raser som attackerat enligt TV 4.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Danne och Anzo
          • May 2007
          • 509

          Och därför ska du förbjuda den i Sverige där den inte ens är representerad i toppen? Logiskt...
          600 Liters Malawi
          129 Liter Saltvatten

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            I USA finns det nog betydligt fler Rottweilers, och betydligt fler ljusskygga typer som skaffar dem. Det finns även fler vapen i USA, så det är ju ganska logiskt att det sker fler incidenter där, både med hundar och vapen, och det är ju inget som är direkt överförbart till svenskt resonemang, eftersom vi inte är USA. Dessutom kan en och samma ras se ganska annorlunda ut i två olika länder, eftersom aveln kan skilja mellan länderna. I USA har de t.ex en del problem med så kallade puppy mills, som kränger valpar till zooaffärer, och därmed är kontrollen över valparnas mentala och fysiska hälsa nog ganska begränsad i många fall.

            Förresten så litar jag ungefär lika mycket på TV4 som på blaskorna som det hela tiden länkas till här. Känns inte som en källa man ska lita blint på, utan att granska det närmare.
            Senast redigerad av Shepard; 28 September 2010, 17:23.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              Enligt amerikansk statistik så är det pitbullterriern som dödar flest vuxna och barn per år.
              Tätt följd av just rottweilern som kommer på andra plats.
              I Sverige har hundbeståndet legat still sedan år 2000, på drygt 700 000 hundar. Trots detta har alltså antalet anmälningar ökat kraftigt.
              Källa: tv 4
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Danne och Anzo
                • May 2007
                • 509

                Antalet anmälningar Ja, men, det är mycket mer snack om "livsfarliga" hundar på senare år vilket driver på antalet anmälningar och det fortfarande inte den ras du bestämt dig för att bedriva hetsjakt på som är problemet. Din hetsjakt mot Rottweilern saknar vettig grund, den enda grund jag tycks hitta är ras-hat och jag hoppas verkligen inte att det är ett genomgående tema hos dig?
                600 Liters Malawi
                129 Liter Saltvatten

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Läste för några år se´n om nå´n kvinnlig politiker (minns inte var) som, om jag fattade rätt, ville förbjuda ofarliga ormar (giftormar är ju en helt annan sak) som husdjur, bara för att hon hade ormfobi... Hur skulle det se ut om politiker förbjöd folk att ha vissa djur, med den enda grunden att de själva har en irrationell rädsla för djuret? Snart dyker det väl upp en politiker med fågelfobi (ja, det finns människor med den fobin) och vill förbjuda folk att ha undulater
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Paniktandborste
                    • March 2005
                    • 330

                    Såg på nyheterna i morse på 4an att botkyrkabyggen erbjuder gratis hundträning för alla hundägare och att sedan de infört det har de inte fått några anmälningar från folk som känner sig hotade av hundar.
                    Så visst finns det rötägg till hundar men det är i 99% av fallen ägarens fel/ okunskap att deras hundar går till attack.

                    Min flickvän har en rottweiler hanne som inte skulle göra en fluga förnär, han har till och med brottats med min 8-åriga lillebror som iof åkte på storstryk men han var lika glad för det :P De tävlar ju i lite olika viktklasser hehe
                    Aka Pixel eller Bildpunkt

                    Kommentar

                    • Paniktandborste
                      • March 2005
                      • 330

                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Läste för några år se´n om nå´n kvinnlig politiker (minns inte var) som, om jag fattade rätt, ville förbjuda ofarliga ormar (giftormar är ju en helt annan sak) som husdjur, bara för att hon hade ormfobi... Hur skulle det se ut om politiker förbjöd folk att ha vissa djur, med den enda grunden att de själva har en irrationell rädsla för djuret? Snart dyker det väl upp en politiker med fågelfobi (ja, det finns människor med den fobin) och vill förbjuda folk att ha undulater
                      Tyvärr är det inte bara en gång som det har hänt utan flera.
                      Sedan har ju till exempel import av tamfågel i princip förbjudits för att stoppa spridningen av sars.

                      Tyvärr är detta resonemang ganska vanligt inom politiken, det är alltid lättare att skapa ett förbud än att göra efterforskningar och regleringar därefter för att minska problemet.
                      Aka Pixel eller Bildpunkt

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Paniktandborste
                        Tyvärr är det inte bara en gång som det har hänt utan flera.
                        Sedan har ju till exempel import av tamfågel i princip förbjudits för att stoppa spridningen av sars.

                        Tyvärr är detta resonemang ganska vanligt inom politiken, det är alltid lättare att skapa ett förbud än att göra efterforskningar och regleringar därefter för att minska problemet.
                        Ja, politiker verkar ju ganska ofta vilja kontrollera och bestämma över saker som de inte har nå´n erfarenhet eller kunskap om, känns det som, och jag tror det lite så i den här tråden. Bara för att man är politiker, som har en viss makt, så är man automatiskt inget allvetande uppslagsverk som kan allt om allt, men tyvärr verkar politiker ofta upphöjas till den statusen, samtidigt som de verkar ganska ovilliga att lyssna på oss "dödliga" som har lite mer kunskap i ämnet.

                        Förresten kan jag nämna att jag har blivit biten i örat av en grå jako, så blodet rann, förbjud grå jako! (obs, ironi!)
                        Senast redigerad av Shepard; 29 September 2010, 17:32.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • CyaneaCapillata
                          • April 2010
                          • 66

                          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                          Att förbjuda en ras för att fåtal, ja ett fåtal, okunniga människor vill det är befängt! Lag på koppel, munkorg och körkort på hund räcker mer än väl för att gallra bort och oskadligöra olämpliga ägare och de hundar de eventuellt redan förstört.
                          Att det bara är Rottisar, pitbull etc som syns i pressen är för att media ser till att det är så, "Barn bitet av Tax" säljer inte lika väl som "Barn anfallet av livsfarlig mördar-rottweiler" så enkelt är det och det faktum att folk inte kan genomskåda sådant är rent tragiskt.

                          Håller med den som postade förslaget att förbjuda sådana här poster baserade på okunskap och fördomar.

                          "leif: Vilken hundras är mest representerad när det gäller överfall/bitskador på människor?
                          Fredrik Steen: Dom uppgifter jag fått från Rikskrim från 2009 säger - 43 hundar totalt omhändertagna. Av dessa är 5 amstaff, 3 schäfer, 1 grand danois, 1 leonberger. resterande, nästan 80% är blandraser."

                          Det svaret kommer från samma ställe som din sensationella artikel om rottis-överfallet...letat och letat men de måste ha glömt bort alla livsfarliga Rottweiler.
                          ÄNTLIGEN nån som är vettig!! Cred även till Micke A.

                          Det är ju precis så det är! Aftonbladet, expressen mfl. är BARA intresserade av att tjäna pengar, och det gör man genom att trycka på ömma punkter. Det är mycket fördomar mot raserna, och därför är det så oerhört tacksamt att sätta upp det på förstasidan, det säljer säkert MASSOR med lösnummer.

                          Det är så intressant i och med att jag hållit på och tjatat om det där med källkritik och källhänvisning hur länge som helst... nu poppar det upp lite mer "källhänvisning" här på sidan, men folk använder fortfarande samma oseriösa källor som tidigare. Jag tycker att det är hemskt att skitartiklar från Aftonbladet och Expressen (och TV4...) ses som fakta och sanningar av människor, det är rent ut sagt bedrövligt. Har ni aldrig läst källkritik i skolan?

                          Kommentar

                          • SimonSaysBaka
                            • August 2009
                            • 788

                            Jag hörde att de kanske ska införa hundkörkort snart, är det en myt eller är det någon som vet något om det? om det skulle vara sant så skulle det glädja mig starkt.
                            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                            Kommentar

                            • CyaneaCapillata
                              • April 2010
                              • 66

                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              Jag hörde att de kanske ska införa hundkörkort snart, är det en myt eller är det någon som vet något om det? om det skulle vara sant så skulle det glädja mig starkt.
                              Intressant! Har tyvärr ingen aning, men det vore ju himla bra tycker jag! Nån aning om vem som kan ha sagt detta? Någon politiker, SKK, länsstyrelse?

                              Kommentar

                              • Nikita99
                                • October 2010
                                • 1

                                erikthur:Här är sanningen om vad som hände den dagen då hector bet den 5åriga pojken.Läs:Ännu en hund dömd till döden på felaktiga grunder. Hectors Historia


                                Den 7/4 var jag och min 3-åriga rottweiler Hector för tredje gången på kurs vid Västra Bitterna Hundklubb. Klubben hade på inrådan av instruktörerna låtit barn och hundar vara lösa någon timme innan träningspassen. Denna dag bet min Hector ett barn.

                                Uppståndelsen var stor och en chockad Hector blir omhändertagen på plats, insatt i en polisbil, inlåst i hundbur i Lidköping och dagen efter åker han till mentaltest i Karlsborg. Där utsätts han för en sådan press som polisen anser bruklig och när han visar rädsla och söker flyktvägar skriver de ett besiktningsprotokoll och rekommenderar avlivning. Märk väl, att hunden aldrig varit från mig.

                                I utredning och vittnesförhören framkom att instruktören hade slagit Hector när han var lös och hoppade efter ett barn. När Hector sedan var kopplad, sprang barnet åter på honom och det var då han bet. I dagsläget är både instruktören och hundklubben polisanmälda. Min hund har aldrig blivit slagen innan!

                                Ambulanshelikopter anlände till platsen, men då skadorna inte bedömdes så allvarliga, åkte barnet vanlig ambulans till sjukhuset. Barnet sövdes, såren rengjordes och tejpades. Barnet hade 2 sår i bakhuvudet och 2 sår i nacken.

                                I rikspolisstyrelsens författningssamling 8§ står betr. Besiktning av hundens mentala status att även relation till ägaren , fostran, sociala anpassning ska testas, samt uppträdande under tiden den varit omhändertagen och övriga omständigheter som kan vara av betydelse. I 9§ står att om polismyndigheten bedömer lämpligt ska hundägarens vilja att utöva tillsyn och hundägaren ska ges tillfälle att medverka vid besiktning. Hur kan polisen tillåtas att enväldigt göra sådana tester utan att följa lagen?

                                Omhändertagandet är överklagats via advokat. Både i yttrandet och i överklagandet begärs en ombesiktning av hunden under lugnare omständigheter, då min åsikt är att den aldrig varit aggressiv tidigare. Detta har fortfarande inte gjorts. Förvaltningsrätten har överlåtit till beslutsfunktionen i Göteborg att avgöra Hectors öde. De menar att ägaren inte kan ta hand om sin hund eftersom den varit på rymmen 3 ggr under sin uppväxt.

                                Jag har även varit i kontakt med länsstyrelsen och försökt få till stånd en säkerhetsbesiktning av hemmet och hundgårdarna, detta är dock polisens sak att begära. Varför omyndigförklaras jag som hundägare och min vilja att utöva tillsyn. Gäller bara lagtexterna och polisens lämplighetsbedömning bara vissa hundägare?
                                I yttrandet begärdes också att Hector skulle få tillgång till hundpsykolog Ulrika Claesson Månssons bedömning och behandling av det trauma han utsatts för. Behandlingen skulle betalas av mig. Detta har han också nekats.

                                I yttrandet begärdes också att Hector skulle få tillgång till hundpsykolog Ulrika Claesson Månssons bedömning och behandling av det trauma han utsatts för. Behandlingen skulle betalas av mig. Detta har han också nekats.

                                Händelsen förringas inte på något sätt. Det som hände var fruktansvärt olyckligt, men anser inte att Hector skall behöva plikta med sitt liv pga människors misstag.

                                Om jag hade ansett Hector farlig eller opålitlig hade jag för det första inte gått till vad jag trodde var en seriös hundklubb, inte haft honom lös eller utan munkorg. Jag hade även efter händelsen med barnet själv övervägt om avlivning skulle bli aktuell. Nu anser jag emellertid att klubben, instruktörens slag, polisens agerande och behandling av hunden, har påverkat hans beteende och kräver att utredningen ska göras om på rätt sätt. Hector står för sjätte veckan i ett hundstall, utan att få träffa sin familj. Är inte detta djurplågeri? Vi kommer inte att sluta kämpa för vår familjemedlem!

                                Senaste nytt:
                                Andreas Andersson, beslutsfunktionen i Göteborg har direkt efter avslag från förvaltningsrätten ringt till hundjouren en fredag eftermiddag kl 15 och sagt; Du kan åka och avliva Hector nu, De kan ändå inte överklaga mer. Som tur var hade jag mejlat avslaget med överklagningshänvisning dit, vi hade då både kammarrätten och regeringsrätten kvar att överklaga till. Christer Lyxell vid polisen i Lidköping har nekat min önskan att få ta förväl till Hector och att vara med, så det går rätt till. De har också nekat en veterinärbesiktning och en ny mentaltest. Vad är de rädda för? Vet de att de gjort fel?

                                Till alla hundägare vill jag säga: Akta er för oseriösa hundklubbar.

                                Låt Vår Älskade Hector komma hem
                                Ägaren till Hector är Gunilla Söderberg

                                mvh// Nikita99

                                Kommentar

                                Arbetssätt...