Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Får mej att tänka på Rotweiler...

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • CyaneaCapillata
      • April 2010
      • 66

      Visste ni att det är fler människor varje år som dör på grund av flygande champagnekorkar än på grund av hajattacker?

      Kommentar

      • Tomboy17
        • January 2011
        • 1

        Som 17 årig utövare av den otroligt livsfaliga hobbyn ridning, så kan jag säga, förbjud hästar om man nu ska förbjuda allt som möjligtvis, kanske, någon gång skulle kunna vara farligt!
        En häst som sparkar gör betydligt mer skada än en hund som biter, de mest aggresiva hästarna är de där små söta fluffiga sakerna som alla älskar ( detta är min uppfattning efter att ha hållt på med hästar i 8, snart nio år).
        Det första man borde få lära sig på en ridskola, eller en skola överhuvudtaget, är att ha respekt för djur, de är inte några maskiner som man kan programera. En hund har alltid sina nedärvda instinker, precis som en människa. Man kan träna hunden att i kontrollerade situationer inte bry sig om dessa instinkter, men i en okontrollerad situation så kommer den reagera som dina förfäder.

        Småhundar är snällast my ass! Chiuauan är den som är mest använd som accesssoar, och den, som många andra småhundar, behöver precis lika fast handlag och lika mycket motion som en stor hund. Men ändå kan föräldrar tänka sig att ha chiuauor nära sina barn.

        En hund kan bita av olika anledningar, den blir trängd, man utmanar dess ledarskap (om de haft oturen att faktiskt få vara ledare i sin flock), eller den har blivit misshandlad tidigare och inte litar på människor.
        Min farmor och farfar äger en collie, som efter Lassie-filmerna anses vara så himla underbara. Jag hade under en längre period hand om honom, och gav mig tusan på att jag skulle få bort hans väldigt nervösa tendenser som mina farföräldrar inte riktigt kunde hantera, och han hade blivit ledare. När jag började säga emot honom på ett sätt han inte var van vid och använde "hundbettet" (man stöter till hunden i sidan, ungefär som om en annan hund hade bitit) mot honom så fick jag genast den förväntade reaktionen, ett svagt bett tillbaka. Inte blir jag hundrädd för det, även om han blev envisare innan jag kunde bli ledare över honom. Jag blir istället mer motiverad att lyckas, för att kunna skapa en harmonisk och underbar hund, som han senare blev. Sen jag hade honom, har han aldrig skällt, bitit eller ens flugit upp när någon trampat på honom.

        Jag kallar mig inte hundkunnig, jag är inte ens i närheten av att vilja kalla mig expert. men något jag lärt mig av alla djur jag har hanterat är att det är bäst att först och främst visa respekt för djurets personliga område, precis som man ska lära ett djur att respektera ens egna personliga område, SEN kan man börja prata om uppfostran.

        Utan respekt, ingen kommunikation.

        Men vad vet jag, jag är bara en 17 årig flicka^^

        Kommentar

        • Scslar
          Banned
          • December 2010
          • 51

          Ursprungligen postat av CyaneaCapillata
          Visste ni att det är fler människor varje år som dör på grund av flygande champagnekorkar än på grund av hajattacker?
          Det visste faktiskt jag! Sen så dör det faktiskt fler människor som blivet uppätna av osynliga marsmänniskor som flyger runt på plattan i stockholm..motbevisa om ni inte tror mig! Annars håll tyst.

          Kommentar

          • Cede
            • February 2011
            • 1

            landade på denna sida och denna tråd av en slump, och vart jävligt fundersam på hur trådstartaren tänkte nu, menar personen ifråga att det är skötsamt folk som kan ta hand om dessa hundar,, jag har nämligen sj en Rottweiler hane på över 50 kilo och strax 2 år, och jag har blivit dömd för diverse våldsbrott och narkotika brott, och min hund har fått beröm av ALLA han träffar och folk känner sig säkra att ha sina barn i närheten av hunden, så min fråga är,, hur grundar du att hunden ska bort och att det bara är skötsamt folk som kan ta hand om hundar??? P.S du vet om att polisens hundar ofta blir slagen till lydnat,, och dom ska väl föreställa vara väldigt skötsam, har ingenting med hur man är som person allt har med hur du tar hand om din hund, min hund är ett kraft paket, men ett helt underbart kraftpaket, skillnaden mellan mig och vissa andra är att jag älskar rasen rottweiler och har gjort det sen jag va liten grabb, medans vissa personer har dessa hundar som en kukförlängare

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13132

              Jag tycker att man istället för att förbjuda vissa hundraser skulle ändra lagen så att myndigheter lätt kan ta bort hunden från olämpliga ägare som håller sina hundar på ett sätt som gör dem farliga för omgivningen och självklart om man är berusad eller påtänd när man vistat utomhus med hunden!
              Senast redigerad av åheim; 05 February 2011, 18:47.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                Jag är inte förvånad http://kvp.expressen.se/nyheter/1.23...le-doda-tova-9
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • mikael79
                  • February 2011
                  • 11

                  Förbjud Rottweiler menas de att vi ska Förbjuda alla blandraser som har Rottweiler i sej !

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Jag är inte heller förvånad, att du fortfarande håller på, vill säga... Och jag är säkert inte ensam om det i den här tråden... Dessa länkar från dessa "eminenta" kvällsblaskor, som verkar ha noll koll på hundar...
                    Senast redigerad av Shepard; 10 February 2011, 17:55.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      Ursprungligen postat av mikael79
                      Förbjud Rottweiler menas de att vi ska Förbjuda alla blandraser som har Rottweiler i sej !
                      Ja.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Jag är inte heller förvånad, att du fortfarande håller på, vill säga... Och jag är säkert inte ensam om det i den här tråden... Dessa länkar från dessa "eminenta" kvällsblaskor, som verkar ha noll koll på hundar...
                        Raljera du, men tänk på den stackar flickan.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • Zewy
                          • January 2011
                          • 100

                          Min kompis har en rottweiler och hon är världens gosigaste hund! Hon lyder allt och jag tror jag aldrig jag har hört henne skälla! De har dresserat henne väl.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av Kramfors
                            Raljera du, men tänk på den stackar flickan.
                            Åh, han kan skriva meningar längre än tre ord Javisst är det synd om henne, men fortfarande har det inget med hundrasen att göra, din hetsjakt på Rottweiler är onyanserad och oseriös, och eftersom du vid ett flertal tillfällen i tråden "uppfunnit" Rottweilers som inte funnits i artiklarna du länkat till, så blir man ju, utan att ha läst just den här artikeln, tveksam till om det stod nå´t om Rottweiler den här gången heller. Och de blaskorna är inga seriösa källor. Och se´n du medvetet felciterade mig för att det skulle låta som jag höll med dig, så tar jag inget du säger på allvar. Du borde backtracka en hel del i tråden, och reflektera lite.

                            Zewy: är du säker på att det är en Rottweiler?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13132

                              Ursprungligen postat av Zewy
                              Min kompis har en rottweiler och hon är världens gosigaste hund! Hon lyder allt och jag tror jag aldrig jag har hört henne skälla! De har dresserat henne väl.
                              Ja men du ska komma ihåg att en hund som skäller är inte farlig eller aggressiv däremot Kan tystnad vara föergående en attak! Drar inga paraleller med rottweiler här!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Alexia
                                • January 2011
                                • 509

                                Inte orkar tröska mig igenom precis hela tråden, men det jag läst så hela diskussionen är löjlig tycker jag.

                                Jag har blivit biten av en schäfer och en mellanschnauzer. Jag var liten (dvs barn) vid båda tillfällena, och fick uppsöka läkare och har ärren kvar som 'minne' efter båda tillfällena.

                                Jag har fick mig lilla dvärghund jag hade när jag var i tonåren nästan ihjälbiten av en riesenschnauzer.

                                Min mamma blev svårt biten som barn av en dobberman. Kompisens dotter blev svårt biten i ansiktet av en golden retriever, en annan kompis blev svårt biten av en collie.

                                Pappas förra riesenschnauzer högg barn två gånger, husse en gång och en bekant en annan gång.

                                ALLA situationerna ovan var endera helt oprovocerat, eller så provocerades hunden av på tok för lågt stimuli som den INTE skulle brytt sig om.
                                Jag anser inte någon av de raserna ska förbjudas.

                                Jag har dessutom växt upp med riesenschnauzers och mellanschnauzers - som var goda som guld med barn, jag känner flera superbt trevliga schäfrar och golden retrievers, jag har kompisar som har rottweilers som inte bara är himla trevliga utan också är del av barnfamiljer med småbarn och aldrig skulle kröka ett hår på barnet. Jag har en egen riesenschnauzer nu, som brorsans döttrar kan plocka ben ur munnen på, ramla över, dra i öronen och gud vet allt utan att hunden skulle visa ens ett embryo till aggressivitet.

                                Jag har även haft en riesenschnauzer som INTE var säker med barn, som morrat både åt barn och åt främmande, och som hade en på tok för låg retningströskel rent allmänt mot män han ansåg på något vis hotade hans matte - och hans tolkning av 'hot' var på tok för låg.
                                Dessutom var han när han kom (4 år) gammal hanhundsaggressiv och skulle inte försuttit en chans att attackera en annan hane om han bara haft möjligheten. (Detta blev dock ordning på efter något halvår och lite snipp-snipp, och han bodde sen ihop med min nuvarande hane).

                                Det är inte fel på RASEN - det är fel på ägarna och/eller INDIVIDEN.

                                Pappas förra riesen t ex, den hunden var på ren svenska inte riktig i huvudet, hon var dålig mentalt. Hade det varit min hund hade hon aldrig blivit 11 år innan hon avlivades pga cancer - hon hade avlivats i ganska låg ålder pga att hon var opålitlig och uppvisade oacceptabelt beteende som inte kunde förklaras med och därför inte förändras med brist på träning/mer träning.

                                Min förra hane hade i fel händer blivit ett veritabelt monster som högg först och frågade sen mot folk, och klippte hanhundar på löpande band på promenaden. Nu blev han inte så utan tvärtom även om jag aldrig i hela livet haft honom med barn om inte jag hade handen på honom. Men, en annan ägare och han hade kunnat skapa en del löpsedlar.

                                Rätt ägare till rätt hund, och det fåtal individer - oavsett ras - som är kokobäng/dåliga mentalt ska gallras ur - så finns ingen anledning att förbjuda någon alls av brukshundsraserna (dit rottweiler hör). Så jag tycker det inte vore helt fel damma av den där gamla iden om hundkörkort, även om den inte kommer lösa allt.

                                Vad gäller förbjuda hela raser, förbjuder man en ras (t ex pitbull) kommer de som skaffar pitbull av fel anledning bara att skaffa en annan ras som det kommer bli precis samma 'effekt' med. Och mindre seriösa uppfödare kommer avla fram individer av den rasen som passar de där köparna.

                                Sen, jag anser att det generellt inte finns NÅGON legitim anledning för hund att bita barn, anser ändå att föräldrar MÅSTE lära sina barn att INTE fladdra fram för att 'klappa hunden' stup i kvarten, kasta sig över hundar etc. Om man studerar statistiken lite mer ingående är de flesta (inte alla men de flesta) bitolyckor endera när hunden överrumplas/skräms av barnet och försvarsbiter, eller när hunden blir för triggad och slår över och biter i lek. De hundar som biter för att regelrätt bita ifrån - de har ofta varnat gång på gång på gång innan men det har inte respekterats av barn/vuxen.

                                För övrigt leder golden retriever bitstatistiken, och alla jag känner som jobbar inom djursjukvården har dalmatiner högst upp på listan över hundras som de håller absolut mest 'koll' ¨på - eftersom det finns lite för många som inte är pålitliga och det kan smälla när man minst anar det..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...