Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    Ja i den artikeln talas det också om att de får kritik från hundexperter sen talar hon om hård eller mjuk "träning" beroende på hund och syfte! Det är bara skitsnack, för det första ska man ALDRIG vara hård utan leka fram det du vill ha ut av hunden så att båda du och hunden får ut något positivt men det som den här tråden handlar är inte "träning", träning är nåt man gör för människans nöje så man kan se hunden göra momemt som vi uppfattar som roligt eller bra på olika sätt! Men att lära hunden att vara hund och främst att människan ska kunna agera på ett korrekt sätt med sin hund är något helt annat och där är Barbro Börjesson helt ute och cyklar! Punkt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      Gormar man och skriker, eller kastar saker i backen presis framför hunden, så som den här människan gör, då får man räkna med att det blkir problem förr eller senare....Visst, man ska uppfostra hunden, men man ska även ge hunden den respekt som du kräver att hunden ska ge dej.

      Skulle jag börja gorma och skrika åt mina hundar , finns det ju en risk att även de skulle fundera på vad i H*vete jag håller på med, skulle jag dessutom börja kasta saker runt ikring eller i värsta fall PÅ dem ...Ja då tror jag säkerligen att de skulle försvara sej.....Rent instinktivt om inte annat....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Hmm, om nu den där Barbro är så illa, men Kramfors ändå tycker hon är bra på hunduppfostran... Ett mönster börjar synas Hur väluppfostrad är egentligen hans egen CT? En ras som dessutom, enligt Dogs 101, ofta har svårt för andra hundar, de varnar t.o.m för att om man ska ta en promenad med sin CT, så bör man inte ta hissen ner om det finns en annan hund i den... Jag blir mer och mer nyfiken på att höra vad ägaren till Rottweilern i första inlägget i den här farstråden har att säga om vad som hände, men det lär ju aldrig ske.

        Jag är ingen professionell hundtränare, men det säger ju sig själv, om man gapar och skriker åt hunden för att "träna" den, så får man ju självklart en defensiv och nervös hund, som inte litar på en, och säkert inte andra människor heller, och risken att den ska bita för att den vill försvara sig ökar. Precis som med barn är det ju ömsesidig respekt som gäller, och då inte den sortens "respekt" som en del tror är respekt, nämligen att man gör den andra rädd för en. Äkta respekt är när man är respekterad även när man vänder ryggen till, och den respekten får man knappast om man gapar och skriker och kastar saker, vare sig det gäller barn eller hundar.
        Senast redigerad av Shepard; 03 May 2011, 16:10.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          Jag är ingen professionell hundtränare, men det säger ju sig själv, om man gapar och skriker åt hunden för att "träna" den, så får man ju självklart en defensiv och nervös hund, som inte litar på en, och säkert inte andra människor heller, och risken att den ska bita för att den vill försvara sig ökar. Precis som med barn är det ju ömsesidig respekt som gäller, och då inte den sortens "respekt" som en del tror är respekt, nämligen att man gör den andra rädd för en. Äkta respekt är när man är respekterad även när man vänder ryggen till, och den respekten får man knappast om man gapar och skriker och kastar saker, vare sig det gäller barn eller hundar.
          Kunde inte ha sagt det bättre själv.....
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            Skönt att det finns fler som håller med Jag menar att ryta och kasta saker är ett tecken på att man inte har kontroll och är svag och sånt respekterar ingen hund, de vill följa en lugn och stabil energi som de kan lita på och som de vet skyddar dem mot eventuella hot och att de själva aldrig tar initiativ till att bedöma en fara!
            Senast redigerad av åheim; 03 May 2011, 23:30.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Blir man attackerad av en hund kanske man kan skrika åt den för att få den på andra tankar, men som uppfostringsmetod är det ju rent förkastligt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                Ursprungligen postat av åheim
                Skönt att det finns fler som håller med Jag menar att ryta och kasta saker är ett tecken på att man inte har kontroll och är svag och sånt respekterar ingen hund, de vill följa en lugn och stabil energi som de kan lita på och som de vet skyddar dem mot eventuella hot och att de själva aldrig tar initiativ till att bedöma en fara!
                Jo men presis

                Jag har själv haft hundar i hela mitt liv, och jag har gått olika kurser, och jag är även utbildad figurant på MH / MT .....Av alla de hundar jag har sett i mentalbeskrivningar, mentaltest och korningar, så är det faktisk Långhårig Collie, schäfer och Border Collie som är de mest "ostabila" raserna. Av ett 100 tal Rottweiler som jag har sett inom mentalsektorn, så är det ett ytterst fåtal som har visat någon form för aggression, eller ent av ostabilt psyke.
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Tyvärr är det så, att det är mest bruks/apporterande fågelhundsraser och några få vallhundsraser som genomgår MH, med både bra och dåliga resultat. Där skulle alla uppfödare se till att göra något just för "sin ras" så att deras valpköpare genomför ett MH med sin hund när den har åldern inne. Sen visar inte MH hela sanningan, men vi skulle vara en bra bit på väg om fler hundar genomgick det här testet.

                  För många år sen hade jag en ras, där vi tog upp med rasföreningen på ett möte, att avelshundarna skulle genomgå karaktärsprov, MH hette så på den tiden. Men det blev tvärt avslag, eftersom alla i styreslen var uppfödare med stora framgångar i utställningsringarna. Hellre då snygga skakiga utställningshundar än stabila (och rastypiska) hundar med bra mentalitet.
                  Det var en av anledningarna till att jag senare bytte ras.

                  Jag har inte sett så många av Barbros program (bara läst hennes böcker). Vad jag förstår handlar det bara om vuxna hundar, som i det skedet redan skall vara "uppfostrad" av sin matte eller husse, men som under lång tid lagt sig till med ett oönskat beteende av olika anledningar, och den kanske måste "väckas" på det ena eller andra sättet, för att få den att förstå att det den gör är inte ok. Det är ju faktiskt inte hundmisshandel det handlar om. Det finns mycket mycket värre saker som folk gör med sina hundar.

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 04 May 2011, 08:08.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    Jag har inte sett så många av Barbros program (bara läst hennes böcker). Vad jag förstår handlar det bara om vuxna hundar, som i det skedet redan skall vara "uppfostrad" av sin matte eller husse, men som under lång tid lagt sig till med ett oönskat beteende av olika anledningar, och den kanske måste "väckas" på det ena eller andra sättet, för att få den att förstå att det den gör är inte ok. Det är ju faktiskt inte hundmisshandel det handlar om. Det finns mycket mycket värre saker som folk gör med sina hundar.
                    Du skriver här att det handlar om vuxna hundar "som lagt sej till med ett oönskat beteende, av någon anledning" Då är ju frågan, VARFÖR har hunden lagt sej till med ett oönskat beteende ?!? Där tycker jag att det är ägarens förbannade plikt, oberoende av ras och storlek på hunden, att uppfostra sin hund från det att den är liten valp.......Jag har haft både omplaceringshundar och köpt in valpar från 8 veckor...vuxna hundar som omplasseras av någon anledning, kan ofta ha ett "oönskat beteende", men fortfarande måste ägaren veta vad som orsakar att hunden omplasseras, och vad hunden har råkat ut för tidigare ....Även i det här fallet så anser jag att om man börjar gapa och skrika åt hunden, så gör man saken värre...Man ska ha en fast, men lugn hand när man handskas med hundar .....Börjar man gorma och skrika eller kasta saker, så blir en kanske redan osäker hund etter värre....Och förr eller senare går det illa ....Då spelar det ingen roll om det är en Rottis, eller en schäfer eller en dvärgpudel .........Varför kan inte folk inse det faktumet, istället för att häva ur sej att man ska förbjuda hundraser hit och dit......Då bleve det mycket bättre, och framförallt våra hundar, oavsett ras, skulle ha det så mycket bättre......!!!
                    Senast redigerad av ciklidtok; 04 May 2011, 10:27.
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ciklidtok
                      Du skriver här att det handlar om vuxna hundar "som lagt sej till med ett oönskat beteende, av någon anledning" Då är ju frågan, VARFÖR har hunden lagt sej till med ett oönskat beteende ?!? Där tycker jag att det är ägarens förbannade plikt, oberoende av ras och storlek på hunden, att uppfostra sin hund från det att den är liten valp.......Jag har haft både omplaceringshundar och köpt in valpar från 8 veckor...vuxna hundar som omplasseras av någon anledning, kan ofta ha ett "oönskat beteende", men fortfarande måste ägaren veta vad som orsakar att hunden omplasseras, och vad hunden har råkat ut för tidigare ....Även i det här fallet så anser jag att om man börjar gapa och skrika åt hunden, så gör man saken värre...Man ska ha en fast, men lugn hand när man handskas med hundar .....Börjar man gorma och skrika eller kasta saker, så blir en kanske redan osäker hund etter värre....Och förr eller senare går det illa ....Då spelar det ingen roll om det är en Rottis, eller en schäfer eller en dvärgpudel .........Varför kan inte folk inse det faktumet, istället för att häva ur sej att man ska förbjuda hundraser hit och dit......Då bleve det mycket bättre, och framförallt våra hundar, oavsett ras, skulle ha det så mycket bättre......!!!
                      Jag pratar inte omplaceringshundar ciklidtok, utan hundar som varit hos sin ägare från valpstadiet och där UPPFOSTRAN gått snett. Jag har heller inte sagt att man ska ska "skrika o gorma" åt sina hundar, hästar eller vad man nu har för djur.
                      Jag har också haft hundar i massor av år, men det behöver för den skull inte vara någon fördel. Har gjort massor av misstag gällande uppfostran under resans gång, men förhoppningsvis också lärt mig en hel del.

                      Jag har haft förmånen att ha två valpkullar under dom här åren, och fått studera tikens uppfostran och beteende mot sina telingar från dag ett. Jag skulle önska att alla hundägare kunde få vara med om det.
                      Första tiden är det bara diande och slickande som gäller, sedan börjar tiken att uppfostra. Går valpen för långt bort är hon genast där och hämtar, går den för långt bort igen, kan hon morra för att visa sin missbelåtenhet. Händer det en tredje gång, nyper hon till ordentligt, därefter slickar hon den och allt är förlåtet, sen går inte den valpen så långt mer.
                      Den här uppfostran visar sig såklart i många olika situationer, som valpar måste underkasta sig under uppväxten hos sin mamma för att bli en förhoppningsvis trygg hund. Och tiken är för oss människor inte alltid så "snäll" med sina avkommar.

                      Jag har försökt efterlikna tikens beteende när jag haft valpar, varit på valpens nivå på golvet både när vi busat...och fostrat.
                      Mina hundar har massor av "olater" som jag inte bryr mig i , dom godtar jag som flockledare eftersom dom är av lättare art och är godkända av mig.
                      Tyvärr är det så att många förmänskligar sin hund och inte låter den vara... just hund.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        Jag har försökt efterlikna tikens beteende när jag haft valpar, varit på valpens nivå på golvet både när vi busat...och fostrat.
                        Mina hundar har massor av "olater" som jag inte bryr mig i , dom godtar jag som flockledare eftersom dom är av lättare art och är godkända av mig.
                        Tyvärr är det så att många förmänskligar sin hund och inte låter den vara... just hund.
                        Jag ber om ursäkt om du tog mitt inlägg som ett direkt påhopp på dej, för det var det absolut inte meningen att det skulle vara.... Mina tre hundar jag har nu, har också en hel del olater, det har väl alla hundar mer eller mindre

                        Vad jag syftade på var hundar, alla raser och storlekar, som får en såpass "dålig" uppfostran att de börjar gå emot ägaren, det är dessa hundar som jag anser att ägarna har misslyckats totalt i sin uppfostran, och det är DESSA hundar som kan bli "farliga" eller ostabila. Dessa hundar klarar knappast av om en person, husse, matte eller någon hundexpert, skulle börja gapa åt sem, de skulle förmodligen gå in i försavarsposition och med stor sannolikhet "attackera" sin ägare ....eller någon annan för den delen....:/
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Det är ok , jag tog det inte som något påhopp just på mig.

                          Jag tycker bara att många hundar är så otrygga i sitt sätt att "vara", därför min beskrivning av tiken o hennes valpar. Alltför många uppfödare "lägger sig i" tikens uppfostran. Några vet jag t.o.m. säljer sina valpar när dom är 6-7 veckor, där kan det verkligen gå snett med den lilla, eftersom det är då den verkliga uppfostran sker från tiken. Där är det återigen människan som lägger sig i och förstör tryggheten hos valpen.

                          Sen måste vi ta vid där tiken slutade när vi får hem den lilla valpen, i alla fall har det funkat för mig.
                          För många "nej" "fy" "usch" o.s.v. skapar bara en massa förvirring hos den lilla. Jag går hellre på tiken linje och gör tillrättavisningar på hennes sätt. För mig i alla fall känns det rätt, eftersom jag har trygga hundar. Den ena av mina hundar är en golden, som någon i den här tråden har skrivit "leder bettstatistiken"

                          //Inger
                          Senast redigerad av Inger H; 05 May 2011, 07:45.
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            Jag kör också mycket efter hur tiken uppfostrar sina valpar ...Och det har funkat för mej. Mina hundar är trygga och säkra på sej själva....Nu har ju inte jag någon besvärlig ras....Jag har inte ens en bruksras, men hälften av mina träningskompisar har Rottis, Schäfer och Doberman ....Och deras hundar är också väldigt trygga överlag...... Och det beror framförallt på HUR de har blivit uppfostrade sedan valpstadiet... Så tycker jag iaf

                            En utav dem har dessutom en korsning mellan Amstaff och Rottis. En hane på snart två år....Det har aldrig varit något problem med den hunden...Och jag tror inte det kommer att bli det heller...De är mycket hård, men rättvis i sin uppfostran av honom, de är också mycket konsekvent med hunden. Den hunden har varit här, med mina barn (9 st. från 3 år till 22 år) och mina tre hundar (två hanar och en tik) ...Sedan han var 12 veckor gammal, och han har aldrig någonsin visat minsta lilla tendens till att vilja skada eller gå på barnen överhuvudtaget......De som äger honom har själv två barn, och där är det heller aldrig några problem...
                            Senast redigerad av ciklidtok; 04 May 2011, 15:44.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Haha, ser att jag upprepat mig i mitt inlägg; har varir här för mycket idag *ler*

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Jag har ingen hund och har inte funderat på att skaffa mig någon. Jag har inget emot någon hundras och har därför absolut ingen uppfattning om hur hundar skall uppfostras.

                                Vad som irriterar mig med hundar är dock hundägare - ja inte för att dom är hundägare utan för att de ofta är så jäkla dåliga på att plocka upp hundskiten. Både dåligt uppfostrade och bra uppfostrade hundar skiter - däremot så plockar inte dåligt uppfostrade hundägare upp skiten efter sina hundar.

                                Kommer ihåg när jag för några år sedan hade mitt kontor nere i Jonsereds fabriker och då pågick det polishunds SM i dressyr på idrottsplatsen bredvid. Jag tycker att de istället skulle haft en tävling i dressyr för hundägarna så att de kunde lära sig att plocka upp skiten - på gräsmattan mellan mitt kontor och parkeringsplatsen låg det nämligen drivor med hundskit när tävlingen var slut
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...