Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    Jag instämmer till fullo i att det finns för många som inte borde ha en krävande hund som ändå har det. Trots okunskap om hunduppfostran.

    Ett "körkort" har diskuterats flitigt i såväl olika råd som på brukshundsklubbar etc. Det är dock mycket svårt att skapa gränser för vad som är en svår hund eller ej. Alla hundar är farliga i fel sällskap, eller kan åtminstone bli - krasst.

    Jag vill dock inte klassificera Rottweilern som en kamphund. Det är en hårt arbetande vakthund.
    Kombinationen med en tonåring som aldrig haft hund förut, en rottweiler och 5-minuterspromenader kan inte bli annat än fel.

    Jag har varit rädd många gånger för olika pitbull och amstaff, men detta pga mina förutfattade meningar och okunskap om rasen.
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Jag har haft hundar i mitt liv, herdehundar från ungern, tyska vaktisar med mer. Enda gången jag blivit biten är när en kärring hade slakt koppel på en collie.

      Då vi alltid har haft hund och verkligen fått arbeta med de vi har så kan man lätt se vilken okunskap det finns när det gäller hundar. Amstaff kallas nannydog i på grund av sina fina familjeegenskaper, bara ett exempel. Vi har själva just nu en jäkligt stönig Jack Russel, det är mycket jobb. Herr Milan har ju förlorat två slag, båda gångerna har det varit den rasen.

      Det finns enbart en ras som jag är osäker på, det är ovcharka. Säkert en bra hund uppe i Ryssland, här är den dock svår att bruka..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Madafakka
        • August 2011
        • 70

        Dalmatiner då ska rottwailern förbjudas bprde även den.. Cockerspaniel med där har ni 2 hundraser vars aggresivitet överstiger rotwailerns.. Den ända skilnaden är att de har ett sk gulligt ytre och associeras med bra saker medans rottisen asocieras med kriminella och dogfights..

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Golden Retriever biter flest människor i Sverige varje år för övrigt
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Madafakka
            • August 2011
            • 70

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Golden Retriever biter flest människor i Sverige varje år för övrigt
            Byta namn på tråden till förbjur retrriever?

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Absolut!

              Skräphund som är mer vit än golden idag. Ingen gnäller på den hunden i något forum, trotts att den biter oftast.

              Man bör ändå gå en utbildning när man skaffar djur, det blir alltid många frågor i efterhand.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Golden Retriever biter flest människor i Sverige varje år för övrigt
                Var finns den statistiken att tillgå någonstans?
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  klart som fan att golden biter mer.. det är ju den vanligaste hunden i sverige typ!
                  finns ju fler golden än rottweilers.

                  Sen kanske det är så också att golden är den "ultimata familjehunden" man tror alltså att den bara ska tåla när ungar klänger på den, drar den i öronen osv... nope...
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Och återigen återuppväcks den här tråden (som trots sin längd är tunn, och har en hel del knutar) av en länk till en tidningsartikel...

                    Apropå det Vanish skrev om kamphundar... Det finns inget bra sätt att hålla "kamphundar" eftersom "kamphund" inte är en ras, en hund blir en "kamphund" först när den används som en sådan, och jag är rätt säker på att Rottweilers ytterst sällan används till det. Däremot är det en hund som kräver lite engagemang av sin husse/matte. Som jag skrivit tidigare, den senaste hunden jag såg som till synes oprovocerat började dra i kopplet och skälla aggressivt mot nå´n (en tjej som plockade av borden på utefik) så var det en Golden... Däremot ser jag ofta Rottweilers som går lugnt och sansat intill sin ägare bland andra människor, och hundar. Bl.a en bjässe häromdagen, som var en blandning mellan Rottweiler, och troligen Amstaff, den visade inget intresse alls för människorna runt den. Men som redan har framkommit många gånger i den här tråden, så´na och liknande argument biter (håll er för skratt) inte på trådskaparen...
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

                      Tycker alla stora hundar ska bära munkorg när dom är ute i allmänheten. Sedan blir jag irriterad på alla hundägare som inte kan plocka upp efter hunden, låter dom kissa på husväggar samt dörrar, binder dom nära en ingång till en affär så hundrädda knappt kan komma in, Binder dom bristfälligt så dom kan komma loss samt låter dom gå löst. Fast problemet är inte HUNDARNA utan ägarna som är som dom är. Tycker det ska införas ett lämplighetsintyg på ägaren. Har själv haft hund men allt för ofta hamnar hundar i fel händer.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Apropå att binda hundar på olämpliga ställen, så var det en som band en Boxer utanför en grönsaksbutik. Inget särskilt konstigt så sett, om det inte varit för att Boxern bands vid en ställning (med olika kransar och liknande på om jag minns rätt) på hjul. Dessutom på ganska ojämn mark (stenplattor). Vagnen började röra på sig, utan att hunden drog i den nå´t särskilt, och rullade mot hundstackaren, som fick panik, och for iväg över torget med vagnen slängande efter sig, se´n sprang den in på en tvärgata och försvann, och ägaren blir uppmärksammad på vad som hänt, och kommer ut ur butiken. Hoppas verkligen inte ägaren gav hunden skulden för det.

                        Annars så stör jag mig faktiskt ca 1000 gånger mer på alla dessa försäljare (telefonabbonemang etc.) som parkerar sina stånd vid entréer till butiker, eller mitt på en gågata, så man inte kommer undan dem
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          Ursprungligen postat av Animaniac

                          Annars så stör jag mig faktiskt ca 1000 gånger mer på alla dessa försäljare (telefonabbonemang etc.) som parkerar sina stånd vid entréer till butiker, eller mitt på en gågata, så man inte kommer undan dem
                          Brukar säga att jag är tysk... då slipper man dom, utländska pass och personnummer och vafan det nu heter, funkar liksom inte i deras system
                          Tror dom mej inte så visar jag upp mitt tyska pass Då kan dom liksom inte göra något
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av karrokaja
                            Brukar säga att jag är tysk... då slipper man dom, utländska pass och personnummer och vafan det nu heter, funkar liksom inte i deras system
                            Tror dom mej inte så visar jag upp mitt tyska pass Då kan dom liksom inte göra något
                            Hehe, kan ju tyvärr inte göra det... Men de måste verkligen vara desperata, för häromdagen gick en tjej vid ett så´nt där stånd fram och skulle börja prata med nå´n som gav intryck av att vara lite för glad i alkohol... Hur som helst så såg han inte ut att vara nå´n som skulle vara särskilt intresserad av deras tjänster.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • doktorn
                                • February 2009
                                • 109

                                Tragisk situation. Detta händer allt för ofta, men krav på koppel finns. Hade du lagt in artikeln om det handlade om en annan ras än Rottweiler?

                                Tur att inte Papillon är stora hundar, då hade de utrotat allt liv i världen vid det här laget då det inte finns mer agressiva hundar.
                                Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                                Kommentar

                                Arbetssätt...