Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Ursprungligen postat av Erik...
    Dina "åsikter" är bestämt ofullständiga, jag skulle snarare kalla det en önskan, om att slippa farliga hundar, vilket är fint och vackert i sig, men alla hundar är potentiellt farliga, så åtgärderna skulle behöva innefatta alla hundar om den ska vara fullständig.

    Sen, det här med stadsmiljö, ska vi rita linjer i gatan, eller tror du att det räcker med skyltar? Vad menar du ska hända om en person från jordbruksverket eller vilken instans det nu skulle vara som skulle upprätthålla förbudet träffar på en person med ett par "stora och farliga" hundar i stadsmiljö, börja kontrollera om de är godkända i statsmiljö, vad är det för ras egentligen? Ägaren kan alltid hävda att det är en godkänd ras, eller säga "hoppsan är det här stadsmiljö?"
    En önskan är väl vackert.
    Stadsmiljö är väl definierat åtminstone trafikmässigt.
    Även om man nu skrotar skyltarna eftersom för få förstod dem.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      Ursprungligen postat av erikthur
      En önskan är väl vackert.
      Stadsmiljö är väl definierat åtminstone trafikmässigt.
      Även om man nu skrotar skyltarna eftersom för få förstod dem.

      Samtidigt som ditt förbud kan vi väl införa ett förbud mot dåligt väder också. Vad är definitionen på stadsmiljö trafikmässigt? Börjar och slutar det där skyltarna står eller en gång stod?

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        Ursprungligen postat av Kramfors
        Är det något fel med lagen om tillsyn av hund och katt?
        Är det bättre utan lagar och regler där alla gör som de vill?
        http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

        Tack för länken Kramfors, lagen kanske inte är perfekt, men jag tycker den är rätt bra, bland annat hittade jag ingen speciell ras nämnd, den lämnar lite utrymme för anpassning efter situation där det kan tänkas nödvändigt.

        Vad som är lustigt att se är att den omskrivits efter att den här tråden startades, och ersätter den gamla lagen som med justeringar gällt sedan 1943.

        Då är vi alltså öppet överens om att lagen redan förbättrats på ett konstruktivt och genomtänkt sätt, och att om vi ska vara sakliga så finns det ingen anledning att införa ett generellt förbud mot rasen rottweiler?

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          Ursprungligen postat av Erik...
          Samtidigt som ditt förbud kan vi väl införa ett förbud mot dåligt väder också. Vad är definitionen på stadsmiljö trafikmässigt? Börjar och slutar det där skyltarna står eller en gång stod?
          Det vore väl också värt en önskan - det om vädret.
          Och svar ja på ett ungefär om det där om skyltarna.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459


              Lösryckta händelser i "skvallerpressen" är fortfarande inget argument, ännu sämre när det gäller händelser utanför Sverige.

              Chock/sensations-journalister delar dessutom i princip in hundar som varit inblandade i sådana händelser i tre grupper, Antingen kallas de bara hundar kort och gott, men får de veta att hunden på något sätt påminner om PB så kallas de i artikeln för kamphundar, stora mörka hundar kallar de för rottweiler, det är kända namn som säljer.
              Visserligen finns det undantag, men folk tycker om "stämplar" som dom känner igen, och det är journalistens jobb att göra tidningen populär.

              Kramfors, ser du ens själv skillnad på rottweiler och raser som newfoundland, dobermann eller ens bordercollie, eller är det så att så du flyr så fort du ser en hund som är för stor att bekvämt bäras runt på?

              Rottweiler har till skillnad mot många andra raser ett omfattande faktiskt bruksvärde i dagens sammhälle, de är till exempel effektiva vakthundar, som kan motverka brott, det kommer väl inte som någon direkt nyhet att även människor som har liknande uppgifter skadar/dödar oskyldiga?

              Kommentar

              • Heu
                • October 2002
                • 240

                Och som vanligt kommer det inga förslag på hållbara lösningar från Kramfors utan bara ytterligare en pinne i brasan. När skall du konkritisera något eller blir det för svårt?
                M.v.h.

                Rickard

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  Ursprungligen postat av Heu
                  Och som vanligt kommer det inga förslag på hållbara lösningar från Kramfors utan bara ytterligare en pinne i brasan. När skall du konkritisera något eller blir det för svårt?
                  Jag har väl förslag, förbjud Rottweiler.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Heu
                    • October 2002
                    • 240

                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Jag har väl förslag, förbjud Rottweiler.
                    Du vet vad jag menar för vi har haft denna här diskussionen, förlåt jag har haft den här diskussionen sedan ett år tillbaka och har vid massor av tillfällen frågat dig hur du skall lösa ett förslag med bl.a. blandraser. Hur skall det efterlevas? vilken effekt ger ett ensidigt förbud av rottisar? mm, mm, mm. Du har under denna tid aldrig kommit med något konstruktivt över huvud taget utan bara kommit med brandfackler för att uppröra folk. Hur du kan vara en kommunpolitiker och ändå bli omvald när du inte kan överhuvudtaget diskutera är för mig en gåta.
                    M.v.h.

                    Rickard

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Äsch... Jag tror att jag går tillbaka till mitt (för året 2:a) lussebak istället... Det luktar godare..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        vem bryr sej om dina lussebak egentligen?
                        ett fantastiskt ovidkommande inlägg.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          ditt alltså - Kramfors lämnade iaf ytterligare information om vad somliga hundar tar sej för.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ursprungligen postat av erikthur
                            vem bryr sej om dina lussebak egentligen?
                            ett fantastiskt ovidkommande inlägg.
                            Ja, min poäng exakt... Det gäller ju hela tråden så jag tycker att mitt inlägg passar perfekt.. Jag kan tillägga att det blev alldeles perfekta andra bullar här..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Guest

                              Ja du kramfors, ditt letande efter artiklar tar aldrig slut. Hundarna är nu avlidna.
                              Väntar med spänning på när du postar en attack från Senegal också.

                              Kommentar

                              • woodo
                                • January 2007
                                • 605

                                Rotweillers kan gärna förbjudas. De som redan finns i landet bör kastreras omgående i inväntan på slutet.
                                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                                Kommentar

                                Arbetssätt...