Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    1000 obehagliga små skithundar per dålig rottis,

    Ja, först och främst är det i princip alltid ägaren det är fel på vad gäller rottweiller, det finns inte många dåliga rottisar i Sverige.

    Obehagliga små skithundar kryllar det däremot av, dom finns kanske främst i kategorin inavlade utställningshundar där man tar hänsyn till psyket på hunden i den utsträckning att den måste kunna hålla sig tillräckligt i skinnet för att kunna få bra resultat på utställningar och inte en millimeter till. Det finns naturligtvis utställningsraser som huvudsakligen består av bra hundar också, men det har vi inte den vanliga utställningskulturen att tacka för, där gäller utseende framför funktion/psyke.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      Ursprungligen postat av Erik...
      1000 obehagliga små skithundar per dålig rottis,

      Ja, först och främst är det i princip alltid ägaren det är fel på vad gäller rottweiller, det finns inte många dåliga rottisar i Sverige.

      Obehagliga små skithundar kryllar det däremot av, dom finns kanske främst i kategorin inavlade utställningshundar där man tar hänsyn till psyket på hunden i den utsträckning att den måste kunna hålla sig tillräckligt i skinnet för att kunna få bra resultat på utställningar och inte en millimeter till. Det finns naturligtvis utställningsraser som huvudsakligen består av bra hundar också, men det har vi inte den vanliga utställningskulturen att tacka för, där gäller utseende framför funktion/psyke.
      Min hustru var på utställning i helgen där var 2 Cairnterrier och 39 Rottweiler.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        Ursprungligen postat av Kramfors
        Min hustru var på utställning i helgen där var 2 Cairnterrier och 39 Rottweiler.
        Fantastiskt, förmodligen 39 bra Rottweillers.

        Om du och erikthur missat det så skrev rickeboy "1000 obehagliga små skit hundar på endålig rottis....." Och även om det kanske inte var världens mest mogna eller välformulerade inlägg tror jag att det är mycket nära sanningen, om det inte är betydligt mer än 1000.

        Sen vill ju inte jag påstå att just Cairnterriers är "obehagliga små skit hundar", men om du säger att de är det så, får det nog stå för dig. Själv tänker jag inte uttala mig alls om hur Cairnterriers brukar vara generellt, för det vet jag inget om.

        Jag upplever dock att du Kramfors undviker kärnfrågan, hur skulle förbudet fungera? Jag hänvisar återigen till inlägg 3726. Du verkar dock ha svängt tillbaka till att det skulle vara Rottweillers som du upplever som problemet, trots att det gjorts mer än väl uppenbart att Rottweiller inte är en problemras, och dessutom att problemet ligger hos ägare/uppfostrare/förare, inte hos hunden.

        Kommentar

        • hgs
          • December 2007
          • 147

          Nej jag håller med Erik i den här frågan.Det har tyvärr blivit en viss trend bland hund uppfödare att avla på agresiva individer.Skall man ägna sig åt hund uppfödning så går den ut mycket på att bevara rasens utseende.Och form och försöka avla bort oönskade biefekter som aggresivitet i över driven form.sedan hur väl uppfostrad din hund än är kan du inte lita på den till 100%.Alltid ha ett öga på den och till skillnad från barn behöver hunden alltid tillsyn.Med andra ord blir den inte så självständig att du kan släppa den utan sådan tillsyn att du inte ser den.Och sedan tror jag inte det är bara rotwielers som man skall se upp med.Den trenden skall man nog droppa det finns dåliga individer snart tror jag i alla raser.Titta bara på golden labrador.Här där jag bor har vi två hundar en golden och en lab som inte borde få gå lösa.Dom attakerar både folk å fä.Men det är inte hundens fel utan dom som äger dom.Antingen så fösöker man abeta bort det eller så håller man hunden i koppel.
          Senast redigerad av hgs; 03 November 2008, 10:31.

          Kommentar

          • Azko
            • September 2007
            • 1

            Ha ha

            Ursprungligen postat av Kramfors
            Min hustru var på utställning i helgen där var 2 Cairnterrier och 39 Rottweiler.

            Vad gjorde då hon där för det verkade ju vara en en riktig hundträff o inte för tamråttor

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              Det var ju 39 rottor där???
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Erik...
                Sen vill ju inte jag påstå att just Cairnterriers är "obehagliga små skit hundar", men om du säger att de är det så, får det nog stå för dig.
                Obehagliga små skithundar var den bästa beteckningen på dem hittills, tycker jag. Sedan finns det några gyllene undantag som borderterriers och cavaljerer..
                Jo, boston och bull också men där kan man diskutera om det är sunda raser med dessa nosar och kejsarsnitt..
                En del andra småraser kan vara jättesöta att titta på men psyket och uppfostran är det oftast jättedåligt med..

                Ursprungligen postat av Azko
                Vad gjorde då hon där för det verkade ju vara en en riktig hundträff o inte för tamråttor
                Moahahaha
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Obehagliga små skithundar var den bästa beteckningen på dem hittills, tycker jag. Sedan finns det några gyllene undantag som borderterriers och cavaljerer..
                  Jo, boston och bull också men där kan man diskutera om det är sunda raser med dessa nosar och kejsarsnitt..
                  En del andra småraser kan vara jättesöta att titta på men psyket och uppfostran är det oftast jättedåligt med..
                  Cavalier är väl en Spaniel? Antar att du menar Cavalier King Charles Spaniel?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Cavalier är väl en Spaniel? Antar att du menar Cavalier King Charles Spaniel?
                    Ja, det är ju klart.. De är ju underbara.. Tycker jag.. Bjäbbar inte.. Nyps inte.. Bara glada och trevliga mot både hundar och människor...
                    Border terrier är som en stor hund i ett litet format.. Den kan busa med en stor boxer utan att backa.. Men det är en grythund som kan sticka helt plötsligt och vara borta några dagar om man har otur.. lr inte har fostrat den rätt.. Man ska ju kunna uppfostra en jakthund om man ska köpa en, inte bara att de ska vara söta..
                    Detta är ju generellt hur jag uppfattar de raserna och andra småraser, undantag finns ju såklart...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ok, tänkte det De andra du räknade upp är ju Terriers, så det lät som om Cavaljeren var det också.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519



                        äntligen annat än en kamphund.
                        Synd om kvinnan men det visar att det inte bara är rottisar som ställer till det.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Freakmange
                          • January 2006
                          • 319

                          Ursprungligen postat av Tenkare
                          http://hd.se/bastad/2008/11/07/kvinn...kerad-av-hund/

                          äntligen annat än en kamphund.
                          Synd om kvinnan men det visar att det inte bara är rottisar som ställer till det.
                          Händer förmodligen oftare än man tror,men inget större intresse i att skriva om det om inte ordet kamphund finns med. finns ju längre upp i tråden tabeller som visar att dom så kallade kamphundarna har betydligt mindre bett statistik.
                          Shovel Power

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            Inget fel på den labben, revan fick hon säkert när hon slet upp sin egen lilla byracka när labben skulle fram och nosa.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              Hade det varit en Rottweiler blev det nog inte bara en reva i jackan.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • Freakmange
                                • January 2006
                                • 319

                                Ursprungligen postat av Kramfors
                                Hade det varit en Rottweiler blev det nog inte bara en reva i jackan.
                                du har verkligen koll....en labbe kan absolut göra minst lika mycket skada som en rottis,jag personligen har iallafall träffat mera aggresiva labbar än rottisar.
                                Shovel Power

                                Kommentar

                                Arbetssätt...