Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StaffeRyck
    • June 2008
    • 17

    Ursprungligen postat av Erik...
    Tack för svar på mina frågor!

    1) Vi får väl tolka ditt svar som att du har en stark övertygelse om att det inte skulle fungera i praktiken. Jag får väl lov att fråga då, anser du att bilkörkort fungerar i praktiken?
    2) Det finns olika idéer om vad som är oseriös avel, en är till exempel att inte ta hänsyn till om hundarna blir sunda eller inte, en annan är att inte ta hansyn till om avkomman har chans att få riktigt höga utställningsresultat. Det fler idéer än så, hur tänker du, och är det kopplat till hundattacker?
    3) Snacka om raka besked, inga oklarheter! Jag ser inte heller utrymme att flumma iväg på den frågan.

    Jag tror inte vi sett slutet på den här tråden riktigt än, men visst är det fascinerande?
    Tycker bara det är kul att svara

    Bilkörkort, visst det funkar väl, men tror aldrig att de skulle hålla koll på hundarna. Fast egentligen kanske inte det funkar så bra,jag menar hur ofta blir man stannad av polisen? Finns ju massa som kör olovligt, så jag är lite kluven i den frågan. Har inte blivit stannad av polisen under 3 år. Det är den korta tid jag haft körkort. Men aldrig vart med om att min far blivit stannad de senaste 15 åren heller och inte min mor eller pojkvän osv, bara en jobbarkompis som jag känner. Risken att åka fast är/verkar liten tycker jag.
    Sen så hade det vart intressant hur de löst det med hundfrågan, vilka frågor skulle ett prov innehålla? Och vad för praktiska prov skulle det finnas? Men det skulle väl bli skk som skulle få fixa med prov och liknande isåfall och så får man väl visa upp "körkortet" sen när man köper hund/valp. Njae. Tror helt enkelt inte på det.
    Helt enkelt får väl fler uppfödare försöka välja valpköpare med omsorg- en del skiter ju i vart hunden hamnar.

    Hundavel- fantastiskt kul! Framför allt tycker jag inte man ska blanda raser som ej går ihop, knappt blanda alls, om det inte finns ett syfte att få fram en bla jakthund elle draghund och liknande. Sen om man ska avla så är det viktigt att hunden klarat alla hälsokoller för sjukdomar som finns i rasen, sen genomgått ett MH- mycket viktigt. Utställningsbiten är inte lika viktig, bara man ser att det är en golden ex. Men man kan väl avla på hund som ställts ut någon gång bara för att se kritiken. Så tycker att allt är viktigt, men inte att plocka SUCH NORDUCH osv. Jag letar hellre efter arbetsmeriter. Andra efter utställning, men då ska ju hunden ändå vara frisk och bra mentalt. Så man kan få allt om man letar, men tycker strängare regler för avel ska sättas upp från Skk och rasklubbarnas sida. Då hade det nog vart fler sunda och mentalt stabila hundar. Hundattacker som i Malmö beror väl på kassa föräldradjur (klent psyke, rädd, aggressiv), kass uppfödare och KASS ägare. Skaffa hund för att vara tuff och sen bli attackerad själv av den och liknande. Tycker mest synd om hunden för att den mår dåligt, hyser ingen medkänsla för ägaren, som satt sig i sitsen själv. Men kan inte fatta att folk dragit in rottisen? Har inte hört mycket om rottis attacker och liknande, mest blandraser som attackerar.

    Jisses, orkar inte ens läsa igenom vad jag skrev nu, reserverar mig för att jag kan hoppat över bokstäver, händer ofta nudet senaste...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Apropå hundkörkort och bilkörkort, många, som av nå´n anledning har lyckats få körkort (flingpaket kanske?), är klart olämpliga som bilförare (som kvinnan som häromdagen körde för fort, låg några dm bakom min stötfångare, samtidigt som hon pratade i mobil), rent av farliga i många fall. Så hundkörkort är nog tyvärr inget säkert sätt att se till att bara ansvarsfulla människor lyckas ta hundkörkort, och skaffar hund.
      Senast redigerad av Shepard; 17 October 2008, 18:10.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        Själv tycker jag körkort för bil fungerar relativt bra i Sverige, även om det finns utrymme för förbättringar. Vi har en trafik-olycks-statestik som är helt otroligt bra jämfört med länder med sämre körkortssystem. Poliskontrollerna har blivit mycket tätare nu, iaf häromkring.

        Inget system är perfekt, men jag tror fortfarande att om man ska göra något åt hundattacker så är hundkörkort det mest realistiska som kan ha stor effekt. Naturligtvis tror inte jag att man kommer åt alla oansvariga hundägare, med de flesta.

        Hundar har i den här jämförelsen några viktiga skillnader från bilar. Hundar är inget som folk använder som transportmedel till krogen och frestas att användas för att komma hem igen.

        Blir man stoppad utan körkort för bil får man en bot, vill man kan man vänta tills polisen har åkt och sen ta bilen därifrån. En hund "körs" alltid, så den skulle kunna beslagtas direkt, om ingen körkortsinnehavare kommer och tar hand om hunden och tar ansvaret.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Erik...
          Hundar har i den här jämförelsen några viktiga skillnader från bilar. Hundar är inget som folk använder som transportmedel till krogen och frestas att användas för att komma hem igen.
          Dessutom är en bil en maskin, utan egen vilja (även om man kan tro det ibland), medan en hund är en levande varelse, som kan göra saker på egen hand, och göra egna beslut.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            Ursprungligen postat av Micke_A
            Dessutom är en bil en maskin, utan egen vilja (även om man kan tro det ibland), medan en hund är en levande varelse, som kan göra saker på egen hand, och göra egna beslut.

            Visst är det så, och om hundägaren fostrat en stabil hund kommer inte hunden att göra oprovocerade attacker bara för att husse/matte tar sig några öl, men om husse/matte dricker sig berusade så ofta att hunden blir instabil mår den dåligt och blir farlig oavsett om husse/matte är nykter/ra eller inte för tillfället.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Erik...
              Inget system är perfekt, men jag tror fortfarande att om man ska göra något åt hundattacker så är hundkörkort det mest realistiska som kan ha stor effekt. Naturligtvis tror inte jag att man kommer åt alla oansvariga hundägare, med de flesta.
              Nej, jag håller med och jag tycker inte att det är en anledning till att inte starta några åtgärder. Bara för att ett system inte är perfekt från början så betyder det inte att det inte kan bli det. Rattonykterhet t ex, snart kommer det inte att gå att starta bilen alls om man inte är nykter.
              Om alla regler och lagar ska fungera perfekt från början och inte kosta någonting att genomföra så kan vi lägga ner allt och ha total anarki, tycker jag.

              I Sverige lever gamla traditioner fortfarande vadgäller hundar och barn, de är ägarens/förälderns egendom och ingen annan ska lägga näsan i blöt. Jag hoppas att dessa gamla skittraditioner håller på att luckras upp.. Vad jag förstår gäller detsamma bönder men i deras fall blir det så ohyggligt dyrt när djuren mår dåligt så det är mindre vanligt. Som sagt, ekonomiska konsekvenser kommer man mycket långt med för att få idioter att sköta sig!!!
              Finanasiera en del av kostnaderna genom dryga böter!

              Ursprungligen postat av Micke_A
              Dessutom är en bil en maskin, utan egen vilja (även om man kan tro det ibland), medan en hund är en levande varelse, som kan göra saker på egen hand, och göra egna beslut.
              Faktum är att "Dogwisperer" hävdar att det inte är så om det är en stark flockledare. Då fattar den alla beslut. T ex tog han med en pytteliten kattunge in i sin hundgård. (Kattungen var så liten att den inte hade vett att bli rädd eller var mycket hundvan, kan jag tillägga till dig som älskar katter Micke). Hundarna var jätteintresserade men vågade inte ens trycka nosen mot katten och han sa att så länge han håller i kattungen är det ingen fara men om den lämnar hans "sfär/aura" så råkar den illa ut... Spännande...
              Men det är klart, är ägaren full eller på annat sätt otillräknelig så kan ju hunden ta egna initiativ. Det är ju meningen att en hund ska göra det, det har ju räddat många människoliv när hunden hämtar hjälp t ex.

              (Min dotter har köpt en liten kattbebis som var här på besök förra helgen. Blandning Norsk skogskatt och bondkatt. Jättefin, korthårig och kelen.. Gud såå söt.. Låg och brummade vid mitt öra på natten och sen börjar den snarka så sött... )
              Senast redigerad av Katharina; 18 October 2008, 10:15.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • StaffeRyck
                • June 2008
                • 17

                Ursprungligen postat av Katharina
                Faktum är att "Dogwisperer" hävdar att det inte är så om det är en stark flockledare. Då fattar den alla beslut. T ex tog han med en pytteliten kattunge in i sin hundgård. (Kattungen var så liten att den inte hade vett att bli rädd eller var mycket hundvan, kan jag tillägga till dig som älskar katter Micke). Hundarna var jätteintresserade men vågade inte ens trycka nosen mot katten och han sa att så länge han håller i kattungen är det ingen fara men om den lämnar hans "sfär/aura" så råkar den illa ut... Spännande...
                Men det är klart, är ägaren full eller på annat sätt otillräknelig så kan ju hunden ta egna initiativ. Det är ju meningen att en hund ska göra det, det har ju räddat många människoliv när hunden hämtar hjälp t ex.
                Men snälla, du kan ju inte jämställa en hund med en bil. Även om flockledaren är stark så kan hunden fortfarande göra vad den vill för den har ju ALLTID en egen vilja. Men visst, finns ju de som kör på gamla skolan med sina hundar och då är de så rädda så att de inte VÅGAR göra annat. Du kan ju inte hindra en skotträdd hund från att sticka iväg om du inte har den i koppel och tvingar den stanna. Hundar har ju spontana reaktioner. Inte direkt så att en bil skulle fatta beslutet att backa ut från uppfarten själv. Även om man tävlar/tränar med sin hund, så går det väl inte alltid 100% bra. Kan ju va småsaker som distraherar.
                Men visst, beror väl på träningssätt. Men när jag tränar med min hund så vill jag att han ska lyda för att han tycker det är roligt, jag vill inte ha en hund som inte vågar göra annat för att då får den ett kok stryk.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  Jag visste inte om jag skulle placera länken här eller under den allmänna hundtråden.
                  Gör det hellre här annars går väl hundälskarna i taket rejält.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    Men senaste nytt om Rottweilerägare har vi väl här...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Ursprungligen postat av StaffeRyck
                      Men snälla, du kan ju inte jämställa en hund med en bil. Även om flockledaren är stark så kan hunden fortfarande göra vad den vill för den har ju ALLTID en egen vilja. Men visst, finns ju de som kör på gamla skolan med sina hundar och då är de så rädda så att de inte VÅGAR göra annat. Du kan ju inte hindra en skotträdd hund från att sticka iväg om du inte har den i koppel och tvingar den stanna. Hundar har ju spontana reaktioner. Inte direkt så att en bil skulle fatta beslutet att backa ut från uppfarten själv. Även om man tävlar/tränar med sin hund, så går det väl inte alltid 100% bra. Kan ju va småsaker som distraherar.
                      Men visst, beror väl på träningssätt. Men när jag tränar med min hund så vill jag att han ska lyda för att han tycker det är roligt, jag vill inte ha en hund som inte vågar göra annat för att då får den ett kok stryk.
                      Oj, jag missade ditt inlägg..
                      Jag jämför inte med bil, jag kommenterade den egna viljan.
                      Det är inte den gamla formen av uppfostran som ligger bakom mitt inlägg utan tvärt om den nya, populära Cesar Milan och hans kollegor som faktiskt visar på det jag skrev.
                      Om du har sett Cesar jobba med hundar så har du också sett hur han botar rädslor, men han säger också att det är det svåraste att komma till rätta med.
                      Dessutom anser inte jag att flykt är vilja utan instinkt. Det är när hunden väljer att gå till anfall t ex, som är ett utslag av hundens egen vilja. (Förutsatt givetvis att ingen signal eller signaler utbyts mellan ägaren och hunden).
                      Jag har aldrig pratat om att ge en hund stryk, jag förstår inte var du fick det ifrån???
                      Sen tror jag inte att en hund har roligt när den lär sig att lyda flockledaren i en naturlig flock. Hos en stark flockledare räcker det med den rätta attityden och inställningen, eller energin som Dogwisperer säger..
                      Senast redigerad av Katharina; 24 October 2008, 22:04.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Freakmange
                        • January 2006
                        • 319

                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Men senaste nytt om Rottweilerägare har vi väl här...
                        http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3610478.ab

                        jämför du alla rottis ägare med ninja mannen ?? Och står inte att hunden har varit aggresiv överhuvudtaget,men bra att hunden hamnat på pensionat,förhoppningsvis hamnar den hos en bra ägare.
                        Shovel Power

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          Ursprungligen postat av Freakmange
                          jämför du alla rottis ägare med ninja mannen ??
                          Skrev nog inlägget för snabbt igår - jag menade egentligen "en rottweilerägare..."
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Freakmange
                            • January 2006
                            • 319

                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Skrev nog inlägget för snabbt igår - jag menade egentligen "en rottweilerägare..."
                            Bra där annars så hade det varit lite väl mycket påhopp. synd att hund inte får välja ägare istället för tvärsom.
                            Shovel Power

                            Kommentar

                            • Rickeboy
                              • April 2008
                              • 74

                              Man skulle lägga in inlägg om när mäniskor oprovoserat attakerat någon.... Undra vad som händer oftast?

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                Pust och stön - vad skall man säga? Visserligen...
                                På fiket får de sin egen kaka, på hotellet eget rum och på vintern en skön fleeceoverall. Vi lägger allt mer pengar och omsorg på våra hundar.

                                Men själv föredrar jag människor. Visst är det väl skillnad egentligen.
                                Till dom som inte tror på det kan man väl fråga om det är människor eller hundar som för det mesta äter avföring t ex från häst...
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...