Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Jag skulle vilja att vi vet att stora hundar som t ex en Rottweiler som bevisligen kan döda en tioåring (vilket skedde i Finland) är en pontentielltfarlig hund liksom Pitbull vilken jag tror det var som attackerade min son på gågatan i Jönköping, dödade andra hundar på X2000 osv. Vet inte om det var samma hund dock.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      Ursprungligen postat av erikthur
      Jag skulle vilja att vi vet att stora hundar som t ex en Rottweiler som bevisligen kan döda en tioåring (vilket skedde i Finland) är en pontentielltfarlig hund liksom Pitbull vilken jag tror det var som attackerade min son på gågatan i Jönköping, dödade andra hundar på X2000 osv. Vet inte om det var samma hund dock.

      Tror du på fullaste allvar att läskunniga människor inte vet att stora hundar är potentiellt farliga? Alla hundar kan vara farliga, bara olika mycket, ska vi hålla på och "klargöra" att de har tänder, ben osv också?

      I princip alla andra har förstått att exempel på händelser inte bevisar någonting mer än att det är möjligt. Ingen har sagt att hundattacker inte förekommer, så det behöver du inte försöka bevisa. Bevisat är även att små hundar kan vara farliga, så kom igen nu, om det ska införas restriktioner för vissa hundar på vilka grunder ska då dessa väljas ut?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        Ursprungligen postat av Erik...
        Kan du berätta nu vart man skulle göra av alla förbjudna hundar om du fick som du ville?
        Förbjuda avel på aggressiva raser.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Mobster
          • June 2008
          • 506

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Förbjuda avel på aggressiva raser.

          Då var det ju det här med aggressiva raser...tycker många små raser är mycket mer aggressiva än t.e.x Rottis...så hur ska du ha det?
          Stora hundar eller aggressiva hundar?

          Kommentar

          • Rickeboy
            • April 2008
            • 74

            jag tycker många små hundar e oupfostrade o bjäbiga sliter o drar i kopplet.... vad händer om de små ättriga liven kommer lösa?

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              Ursprungligen postat av Erik...
              Tror du på fullaste allvar att läskunniga människor inte vet att stora hundar är potentiellt farliga? Alla hundar kan vara farliga, bara olika mycket, ska vi hålla på och "klargöra" att de har tänder, ben osv också?
              Från många inlägg i den här tråden ssk från hundägare av stora hundar är jag benägen att svara ett klart JA på den här frågan. Iaf tycks dom inte fatta det...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Rickeboy
                • April 2008
                • 74

                Under om kramfors lilla golvmopp e så ofarlig som han inbillar sej.... Undra varför rasen på hunden bara omnäms när rottis schäfer dobberman och andra riktiga hundar e inblandade.....

                Länge leve rottisar

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Från många inlägg i den här tråden ssk från hundägare av stora hundar är jag benägen att svara ett klart JA på den här frågan. Iaf tycks dom inte fatta det...

                  Då ska jag hjälpa till att göra folk uppmärksamma på det, hundar är potentiellt farliga, alla hundar. Ju större hund desto mer fysisk skada är de kapabla till, men även löjligt små hundar kan lemlästa barn och och en del djur, och ge vuxna människor bett som bland annat leder till otrevliga infektioner. Ju större hund desto mer benägna är folk att berätta om attacker, och desto mer benägna är folk att vidta rättsliga åtgärder.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    Ursprungligen postat av Kramfors
                    Förbjuda avel på aggressiva raser.
                    1) Menar du då även uppfödning och import? Hur ska det kontrolleras att avel inte fortsätter?

                    2) Aggressiva raser, blandisar då?

                    3) Så var det här med vilka raser är aggressiva? Rottweiler hör verkligen inte till toppen på den skalan.

                    De hundar jag upplever som mest aggressiva, i princip alla som skäller och försöker attackera har en mankhöjd tydligt under knähöjd på vuxna människor, och avel på individerna av de flesta av de raserna är redan förbjuden i Sverige av djurskydsskäl, så grattis Kramfors, din önskan är uppfylld! Hur känns det? Dessutom är det förbjudet att avla på aggressiva individer, så det är bara att plocka fram bubblet och fira!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      Ursprungligen postat av Erik...
                      1) Menar du då även uppfödning och import? Hur ska det kontrolleras att avel inte fortsätter?

                      2) Aggressiva raser, blandisar då?

                      3) Så var det här med vilka raser är aggressiva? Rottweiler hör verkligen inte till toppen på den skalan.

                      De hundar jag upplever som mest aggressiva, i princip alla som skäller och försöker attackera har en mankhöjd tydligt under knähöjd på vuxna människor, och avel på individerna av de flesta av de raserna är redan förbjuden i Sverige av djurskydsskäl, så grattis Kramfors, din önskan är uppfylld! Hur känns det? Dessutom är det förbjudet att avla på aggressiva individer, så det är bara att plocka fram bubblet och fira!
                      Har du hund?
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Har du hund?

                        Är det ditt svar på mina frågor? Försöker du antyda att jag är dåligt insatt i hundfrågor? Jag har inte hund för tillfället, jag har som sagt haft tillexempel rottweiler. Dessutom har jag vänner som föder upp hundar, Jag har många vänner som är hundägare. Jag känner inte riktigt att det hör hit, huruvida jag har hund just nu eller inte.

                        På det sätt du svarar verkar det lite som om du har svårt att uppfatta innebörden i längre stycken. jag kan dela upp frågeställnigarna i kortare texter om du behöver, säg bara till.

                        Kommentar

                        • MantaC0re
                          • July 2005
                          • 512

                          Ursprungligen postat av erikthur
                          Det där med vapen har ju alltid varit en intressant jämförelse eftersom såväl den amerikanska vapenlobbyn och de svenska Rottweilerälskare envist hävdar att det är inte vapnet/hunden som dödar utan innehavaren.
                          Vad jag vet finns det bara minor och vissa "intelligenta" vapen som skjuter själva. Dock måste båda sättas ut och fixas med "mankraft".
                          Så nej vapen dödar, inte utan den bakom. Lika så med en bil den kan bli ett väldigt dödligtvapen men inte det den var skapad för.

                          Kunde inte låta bli!

                          Blir fundersam om dessa tomtar på diverse tidningar menar med kamphund??
                          Relativt få av dessa är kamphundar utan dåliga korsningar med dåliga linjer som inte ens ska ha avlats för. För riktiga pittbulls och andra raser av "kamphundar" är det säkerligen inte... Dom få APBT som finns i Sverige hålls av folk som känner till rasen och deras "kamplust". Och är väldigt svårt att hitta riktiga i Sverige som säljs. Och alla krigshundar som finns kvar står inte hellre för många % av attackerna mot människor fast dom är avlade till det ändamålet.
                          Senast redigerad av MantaC0re; 11 October 2008, 00:27.
                          If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                          Kommentar

                          • MantaC0re
                            • July 2005
                            • 512

                            Fick ett se ett allt för vanligt orsak till att hundar blir aggressiva/ohyfsade och allmänt dryga..
                            Så här menar jag:
                            En person har skaffat en viss ras(renrasig) och läst på om rasen och uppfostrar/aktiverar hunden.(Läste någonstans att dålig aktivering/motion av "arbetande" hundar och osocialt liv, resulterar i att hunden inte klarar av den riktiga världen. Och filppar ut med lite blandade resultat bland annat hund/människo attacker.)
                            Och tnat X ser/känner ägaren av hunden och blir stört förälskad i hunden när deb får se den och ser hur snäll och lydig hunden är. Sen sätter hon sig och tittar efter den rasen på nätet/annonsidor och ser lite gulliga valpar(ofta utan stamtavla och ej renrasiga) och bestämmer sig för att skaffa en sån för den var ju så "fin och snäll".
                            Sen när den lilla valpen blir stor, och tant X inte kan/orkar uppfostra/motionera hunden. Den börjar bestämmer i huset, drar i koppel, skäller och morrar åt andra hundar och lever lyran. Den sätts i en hundgård för den är dryg och blir helt isolerad från omvärlden. Vad händer med den jycken när den lyckas rymma?? Ja den brukar för ofta bli det resulatet som erikthur brukar länka till.
                            If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                            Kommentar

                            • QWERTYpro
                              • April 2007
                              • 69

                              Ursprungligen postat av erikthur
                              Jag skulle vilja att vi vet att stora hundar som t ex en Rottweiler som bevisligen kan döda en tioåring (vilket skedde i Finland) är en pontentielltfarlig hund liksom Pitbull vilken jag tror det var som attackerade min son på gågatan i Jönköping, dödade andra hundar på X2000 osv. Vet inte om det var samma hund dock.
                              du vet att du också kan döda en människa om du vill.
                              förbjud människor också när vi ändå håller på.
                              lr sätt iaf munkorg på dom jobbiga i samhället.

                              Kommentar

                              • QWERTYpro
                                • April 2007
                                • 69

                                kom på en ny sak som man kan göra.
                                spräng världen så slipper vi alla problem

                                Kommentar

                                Arbetssätt...