Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Ursprungligen postat av Whizzer
    eller vovve.net!
    Där är det rena sandlådekriget ibland
    I agree... Verkligen
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

    Kommentar

    • Kockfrallan
      • March 2005
      • 462

      Är det fängelse om man skulle avliva någon annans hund? Eller blir det böter?
      // Marcus
      450L
      5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
      1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
      1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

      Kommentar

      • Koksalt
        • November 2007
        • 498

        Ursprungligen postat av Kockfrallan
        Är det fängelse om man skulle avliva någon annans hund? Eller blir det böter?
        // Marcus
        Det blir nog "bara" böter.. Men å andra sidan lär du inte bli populär bland folk som kommer att läsa om hur du dödade en hund...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

        Kommentar

        • Naugthy
          • February 2008
          • 531

          min kompis har en blandis mellan amstaff och bullterrier, två kamphundar. rosa som hon heter är 1-2 år (vet inte riktigt) och är värdens snällaste men när hon blir glad kan hon nafsa lite men det gör inte ont. hennes matte är hundpsykolog eller tränare. ville bara säga det
          "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            En hund (en individ) är bara kamphund om man använder den till kamper. Kamphund är ingen ras.
            Senast redigerad av Shepard; 17 February 2008, 17:40.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Sarabara_
              SVAR:
              Alt. 2*Hunden släpper inte alternativt tar omtag i bettet, kroppshållningen är spänd framåtlutad och svanshållningen är hög: Denna hund har blivit präglad tidigare i liknande situationer och kanske hetsad i hundslagsmål eller dyligt.
              Det enda jag rekommenderar till det sista alternativet är avlivning. Om en sån hund har munkorg spelar ingen roll, den mår inte bra och lider psykiskt varje sekund av rädsla och annat.
              Tack för mig...
              Ehh... Avlivning??? Min Boxer gjorde så. La ner den andra och höll tills den gav sig men utan att skada hunden. Han blev attackerad vid ett flertal tillfällen av lösspringande hundar och ibland stod han bara över dem men ibland höll han dem tills de gav sig. Det är ett fullkomligt ursprungligt beteende. Det är därför en hund som ger sig lägger sig ner och blottar strupen!!! Bland de vilda hunddjuren fungerar rangordning osv oftast med att visa upp sig och mentalt konkurrera ut varandra. Människan har förstört det genom sönderavel och koppel..

              Ursprungligen postat av Kramfors
              Vad är det för betende när en Rottweiler drar av kopplet och kommer ut på gatan springer 50 meter och anfaller en liten valp.
              För att sedan försöka bita valpens ägare, vad säger psykologin om det.
              Om den hade varit psykiskt sjuk så skulle valpen varit död och husse på sjukhus, minst. Den är feluppfostrad, understimulerad och frustrerad.

              Ursprungligen postat av Kramfors
              En hund som visar sig aggressiv ska avlivas.
              Ähh... Aggressivitet är naturligt, utan det skulle vi inte överleva. Sedan beror det på varför och hur, man kan inte bara skriva så rakt av.. Det måste bedömas från fall till fall.
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Kramfors
                Som många Rottweiler galen.
                Jag kan så mycket att mina hundar lyder mig utan att jag skriker, går fot, kommer på inkallning de få gånger de får vara lösa.
                Det räcker.
                Jag är alltid varit snäll mot mina hundar.
                Alltså tillåts dina hundar att vara lösa!!

                Ursprungligen postat av erikthur
                Så har DU hunden kopplad (och därmed respekterar att det finns barn som med fog är hundrädda) eller?
                Ska du inte ställa den frågan till Kramfors också efter hans tidigare inlägg??

                Ursprungligen postat av erikthur
                Det gör jag inte - men lösa stora hundar verkar allt mer vanligare nuförtiden än tidigare...
                Och med en hundrädd och dito allergisk son innebär det en del problem.
                Ja, små terriers är ju i regel helt ouppfostrade och går inte att släppa lösa i 5 sekunder innan de har smitit från ägaren... Förbjud dem!!!

                Ursprungligen postat av Koksalt
                Jag kan definitivt hålla med dig!
                Det har blivit en sandlåda.. Men eftersom moderatorerna inte vill stänga tråden så kommer jag fortsätta att svara när inläggen retar mig tillräckligt mycket för att jag ska svara..
                Att bara tiga ihjäl det hela kommer aldrig att fungera, då diskussion och argumentation är det enda sättet att komma framåt och utvecklas.
                Tidigare började vi helt sonika att larva oss och inte ta honom på allvar. Det fungerade, tråden dog, tills någon hundälskare började läsa och reta upp sig igen..

                Ursprungligen postat av Ramnissan
                Aggressivitet och kamplust är inte samma sak.
                Om man kämpar för en sak så borde man ta reda på ALLA fakta innan m ger sig in i debatten. Du har missat viktiga delar, som tex. hur en hund fungerar..
                Ja, håller med...

                Ursprungligen postat av Kramfors
                Bara snälla hundar.
                Cesar Milan i "Dogwisperer" säger att alla hanhundar som inte används i avel ska kastreras. En hanhund som inte får para sig blir frustrerad och när han möter en annan frustrerad hane så smäller det. Vi har helt fel kultur i Sverige angående det, min sambo fick frossa bara vid tanken på att kastrera vår hanne.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  jag gillar inte klangen ``kamphund´´hunden blir det man uppfostrar den till.
                  kamp hund kan vara även de ätriga små terrierna. För dom är hopplösa, de är mer på än vad stora hundar är. Det jag menar med på är att de går oftast till attak till större hundar, men man ser inte det utan den stora hunden får alltid skit. ``Stackars lilla hunden´

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Såg ni "Dogwisperer" ikväll??? Säg att ni såg!!!!

                    Det handlade bland annat om 3 hundtränare på K9 som inte klarade av att hålla harmoni bland sina narkotikahundar... Man kan sitta och säga att man har haft hund i hela sitt liv men fortfarande inte kunna ett dugg om hund. Jag har redan erkänt att jag inte har sett helhetsbilden tidigare utan b la trott att det har räckt med att hunden har vetat sin plats i hemmet och därigenom även vetat sin plats ute.

                    Förutom oseriösa hundägare är de farligaste hundägarna de som anser att de redan kan allt och inte längre tar in nya intryck, t om Cesar Millan påpekar ofta att han lär sig nytt under avsnitten.
                    Man är alltså inte garanterat bra med hund ens om man är en proffisionell hundtränare som har det som heltidssysselsättning!!!

                    Att t ex Kramfors hund inte attackerar andra skulle kunna bero på att den är så rädd att den inte törs närma sig andra. Bara för att en hund inte attackerar andra så betyder inte det att den är psykiskt sund, den kan vara livrädd också.. Nu retas jag lite igen..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • mini_c4
                      • January 2008
                      • 61

                      Har flackat igenom tråden lite..

                      Vill bara säga att jag har två hundar (schäfer, rottweiler & labrador).
                      Rottweilern är känd för sitt lugn och kan säga att min hanne har fått detta, han är alltid lugnt, går gärna sin egen lilla värld, men leker gärna med andra hundar.. Han älskar även att leka med både vuxna och små personer, dock tycker han inte om små hundar då dom är så ättriga, jagar och skäller efter mina två hundar ( Lady & Luffsen) då mina kommer springande till en för att försöka källtra upp i ens knä för att dom inte vill va i närheten av dom små jyckarna.

                      Vi hade även två labradorer,då en av dom tyvärr alltid skulle hoppa/knuffa Lady för att hon ville leka med henne. Lady skällde då för att visa var gränsen va, men som sagt så förstod inte labradoren detta utan fortsatte till Lady knuffa omkull henne och ställde sig på labradoren för att skälla och sedan gå där ifrån.

                      Detta tycker jag då är självklart att en hund reagerar på detta sätt när hunden ifråga inte är ett dugg intresserad av att ha en annan hund som håller på med en 24 timmar om dygnet..

                      Dom gånger mina hundar skäller och reser ragg är när dom blir skrämda, av t.ex. Stora hästar som helt plötsligt är i närheten av mina hundar utan att mina kära hunder har märkt att hästen kommit. Lika så är det när det gäller människor, men då endast att dom hör att något är väldigt nära och dom inte vet vad det är ..

                      Kan även säga att jag inte kan ha dom som vakthundar då vem som helst kan komma hem till mig och mina hundar springer då överlyckliga fram för att hälsa personen välkommen..


                      Min granne har en renrasig rottweiler, han har gått på både den ena och den andra utbildningen och även tränat sin rottweiler på t.ex. spårning, lydnad m.m. Han åker även på en massa utställningar med denna hund.

                      Rottweilern heter Nero och han har aldrig visat något tecken på aggrisivitet, däremot brukar han leka med deras små barn, men även kattan.



                      Däremot har jag haft en annan hund som var hur kär som helst, men efter att hon fick va med om att få fly från vårt brinnande hus och att hennes moder gick bort så slog det tyvärr slint i huvudet på henne.
                      Tyvärr fick hon tillsist alltid vara kopplad och nästan alltid bära munkorg då jag va den enda som hon kunde va i närheten av henne. Mot mig var hon hur kär som helst och på den fronten kunde jag lita på henne. Problemet var bara att hon ansåg att hon och jag tillhörde varanda och hon va riktigt svartsjuk. Gick jag fram och klappa en kanin , var hon där sen när jag gått för att då bita ihjäl den.. Även människor var hon aggresiv emot.

                      Men allt detta berodde då som jag sa på att hennes moder gick bort och hennes flykt från ett brinnande hus.
                      Tyvärr fanns det inte inget annat väll än att avliva henne då hon va en fara för sammhället samt att hon inte mådde bra.

                      Visst jag kunde ha haft kvar henne, men då jag inte va med henne så stod hon bara och yla tills jag kom tillbaka, samt att jag va rädd för att hon en vacker dag hade bitit någon allvarligt, då hon bitit någon innan..


                      Väldigt mycket av det som händer med hund attacker beror på ägaren och inte hunden som många här har skrivit. Men tyvärr finns det en liten del där det är hunden, men denna hund är förmodligen inte psykiskt frisk. Det handlar inte om någon ras utan hur man bl.a. uppfostrar hunden. En hel del personer som köper "kamphundar" (t.ex. pittbul) är det ägare som tyvärr inte uppfostrar denne rätt, då dessa hundar behöver mycket träning och helst uppgifter som tillfredställer dem. Vet många som köpt sådan hundar för att dom tycker att rasen är häftigt för att det bl.a står så mycket om dem i tidningar om attacker och dylikt. Detta är bara sjukt och det är sådana ägare som köper hundarna i det syftet som oftast får aggresiva hundar.

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        Ursprungligen postat av mini_c4
                        Kan även säga att jag inte kan ha dom som vakthundar då vem som helst kan komma hem till mig och mina hundar springer då överlyckliga fram för att hälsa personen välkommen..
                        Känner igen det där från min (må han springa på dom öppna vidderna)schäfer. Folk hade dock svårt att gå om inte jag var där och släppte ut dom.

                        Och jag håller med i det sista du skriver.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Ursprungligen postat av mini_c4
                          Däremot har jag haft en annan hund som var hur kär som helst, men efter att hon fick va med om att få fly från vårt brinnande hus och att hennes moder gick bort så slog det tyvärr slint i huvudet på henne.

                          Tyvärr fanns det inte inget annat väll än att avliva henne då hon va en fara för sammhället samt att hon inte mådde bra.
                          Jag är ingen hundpsykolog men efter att ha tittat på Cesar "Dogwhisperer" så har det varit flera fall där hunden har haft det svårt och människan har reagerat med att överbeskydda hunden genom att dalta och gulla med den när den är orolig. Vi gör det av omtanke men för hunden betyder det att man "belönar" och befäster det rädda beteendet. När någon i flocken går bort så ändras även rangordningen och den yngre hunden kan då helt plötsligt se sig som dominant.
                          Cesar säger att han uppfostrar människor och rehabiliterar hundar.

                          Men jag vill inte sätta någon diagnos i ditt fall specifikt utan bara inflika att det kan fortfarande vara ägarens beteende som gör att hunden beteer sig knäppt och många tror då att det är hunden det är fel på..
                          Senast redigerad av Katharina; 02 March 2008, 18:39.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Sssshh, ni väcker Kramfors
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • mini_c4
                              • January 2008
                              • 61

                              Men jag vill inte sätta någon diagnos i ditt fall specifikt utan bara inflika att det kan fortfarande vara ägarens beteende som gör att hunden beteer sig knäppt och många tror då att det är hunden det är fel på..[/quote]



                              Du kan ha fullkomligt rätt i det du skrev. Men känns rätt konstigt med tanke på att samma dag som det hände med huset så förändrades hon. Även då hennes morder gick bort så förändrades hon, men då tog det någon få dag.

                              Behandlade henne på exakt samma sätt som jag behandlar dessa hundar jag har idag, och hon var exakt lika dan som dessa hundar, tills då att huset brann ner och hundarna själv lyckades öppna dörren och ta sig ut på åkern.

                              Vill även tillägga att jag att jag hade henne kvar i ytterligare 2år, men till sist fann jag ingen annan utväg då hon aldrig blev återställd.


                              Dessa två hundar jag har nu har aldrig vissat något tecken på förändrat beteende.

                              Det finns dom hundar som aldrig varit ensamma utan alltid haft en annan hund vid sin sida enda sen dom föddes. Om en av dessa hundar avlider så kan den andre hunder sörja sig till döds tex. sluta äta..

                              Tror därför på det jag skrev tidigare att hon förändrades bland annat pga moderns bortgång.


                              Men har svårt att tro att det var på grund av mig som hon förändrades. För allt hände på en dag och det va som att få en helt annan hund. Om det berodde på mig så tycker jag att det borde förändrats på en längre sikt (lite i taget) och inte på en dag som detta exemplet gjorde.


                              Men ja du har helt rätt i det du skriver. Vet folk som behandlat sina hundar HELT FEL men tycker att dom gör rätt, men istället förvirrar dom sin hund. Har flera gånger försökt hoppa in med en förklaring till varför deras hund gör som den gör i vissa tillfällen och försökt då berätta va ägaren gjort för fel. Och vad ägaren istället borde göra för att få en bättre kontakt med sin hund.

                              Vill nu inte ni ska tro jag är en viktipetter men har alltid haft hundar runt omkring mig ända sen jag föddes. När det handlar om hundens fysiska och psykiska hälsa så kommer hunden alltid i första hand.
                              Senast redigerad av mini_c4; 02 March 2008, 19:16.

                              Kommentar

                              • Scandi
                                • February 2008
                                • 131

                                Ursprungligen postat av Kramfors
                                2 gånger på en vecka har vi och vår hund blivit angripna av 2 olika Rottweiler.
                                Båda gångerna har de slitit av sina koppel.

                                Den ena hunden var Polisanmäld tidigare och var ålagda att ha munkorg.

                                Ägarna är duktiga skötsamma personer.
                                De är inte duktiga skötsamma ägare om de inte kan hålla ordning på sin hund. Det är aldrig, aldrig, ALDRIG hundens fel även om den så skulle vara mentalt instabil (Och det är ovanligt.)

                                Jag är trött på att folk klagar på rottweilers, de är oftast väldigt sunda hundar. Jag har aldrig råkat ut för en rottweiler som jag inte kommit överens med, och där jag bor finns det en hel del. (Lösa som kopplade.)

                                Däremot är de överlag, som jag upplever det, mycket dominanta och behöver konsekventa ledare som ägare. Hunden får aldrig vara den som bestämmer det är då blir det FEL.

                                Det är också så att understimulerade hundar tar ut sin överskottsenergi på sin omgivning, och en rottweiler är en väldigt stor hund som behöver mycket stimulans/motion. Sköter inte ägaren sitt jobb på den fronten, har vi åter igen ett problem.

                                Och nej, jag äger ingen rottweiler själv för jag tycker bättre om slanka vackra raser. Jag är bara allmänt trött på att folk klagar på symptomen och glömmer att fokusera på orsakerna.

                                Du kan ju också tänka på vad din egen hund ger för signaler, utmanar den genom att stirra väldigt eller skälla är det för erat eget bästa att avbryta det beteendet. Nu säger jag absolut inte att det är erat fel att ni blivit attackerade, jag håller med dig att sådant skall aldrig hända, MEN alla har tyvärr inte koll på sina hundar och då gäller det att man ser till att undvika kritiska situationer så gott det går.

                                Min egen hund som är en schäfer/siberian husky har jag inget problem att hålla koll på, vi har heller aldrig blivit attackerade även om det ibland springer lösa rottweiler när vi är ute och går. Vi har till och med släpat med några hem till sina ägare som har skämts som bara den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...