Förbjud Rottweiler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Ursprungligen postat av patdah
    Nu har en CairnTerrier anfallit och bitit bort ett stycke från kinden på ett litet barn här på gården... borde nu inte även dessa hundar förbjudas kramfors?
    Jag vet inte om CairnTerrier som ras anses farlig, tvärtom tycker den om barn.
    Men även en CairnTerrier som attackerar en människa ska avlivas.
    Inte verkar en sådan här hund vara "farlig" http://www.kramforskoi.com/hund/Wiskey%20080113s.jpg
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Freakmange
      • January 2006
      • 319

så det är utseendet som avgör om en hund är elak eller inte ?? bra där kramfors....Då vet jag.
      Shovel Power

Kommentar

• qenzo
        • February 2005
        • 1747

Det spelar ingen roll vad som sägs som motargument i den här tråden. De som opponerar sig oavsett svar har redan gjort sin uppfattning och kommer inte att ändra sig eller ens försöka se läget med mer öppna ögon.
        Det finns inte mkt vettigt i den här trådstarten och tyvärr gör några bort sig om och om igen utan att själva förstå det.

Tjafset som tydligen söktes, har blivit serverat på silverfat. För inte ens svar som att "smaken är olika" gällande hundar är godtaget. Det är ju inte deras sätt att tänka, och därmed fel

Antipati och okunskap lyser igenom hela tråden.
        Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

Kommentar

• Ramnissan
          • October 2007
          • 514

Ursprungligen postat av Kramfors
          Inte verkar en sådan här hund vara "farlig" http://www.kramforskoi.com/hund/Wiskey%20080113s.jpg
          Men finns det verkligen någon ras som anses farlig? Att det finns raser som är mer eller mindre krävande kan jag godta men inte farlig.

Nej, nu är jag här igen.. *backar lååångsamt ut ur tråden igen*

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Ursprungligen postat av Ramnissan
            Men finns det verkligen någon ras som anses farlig? Att det finns raser som är mer eller mindre krävande kan jag godta men inte farlig.

Nej, nu är jag här igen.. *backar lååångsamt ut ur tråden igen*
            Men det är meningslöst att kämpa emot, tråden har oss alla i ett fast grepp Mer eller mindre genomtänkta inlägg får oss att kasta oss in i elden igen, trots att vi har lovat oss själva att låta bli.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• Katharina
              • December 2006
              • 4045

I mina ögon ser det ut som en aggressiv, ettrig liten bitande sak som står bakom husse och skäller men springer och gömmer sig när det gäller.. Bortskämd och ouppfostrade är de till 99% dessutom... Det är min uppfattning om liknande hundar.. Jag kanske ska starta en "förbjud alla golvmoppar tråd"?!!!

Ursprungligen postat av qenzo
              Det spelar ingen roll vad som sägs som motargument i den här tråden. De som opponerar sig oavsett svar har redan gjort sin uppfattning och kommer inte att ändra sig eller ens försöka se läget med mer öppna ögon.
              Det finns inte mkt vettigt i den här trådstarten och tyvärr gör några bort sig om och om igen utan att själva förstå det.
              Tjafset som tydligen söktes, har blivit serverat på silverfat. För inte ens svar som att "smaken är olika" gällande hundar är godtaget. Det är ju inte deras sätt att tänka, och därmed fel
              Jag håller med till fullo.

Det är ytterst sällan det är fel på hunden. Precis som människor så är de flesta psykiskt friska. Understimulation, flockledare och kastrering är vad som felas i 99.9 % av alla tokiga hundsituationer..
              Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Ramnissan
                • October 2007
                • 514

Ursprungligen postat av Micke_A
                Men det är meningslöst att kämpa emot, tråden har oss alla i ett fast grepp Mer eller mindre genomtänkta inlägg får oss att kasta oss in i elden igen, trots att vi har lovat oss själva att låta bli.
                Ja, visst är det så..
                Höll mig länge ändå..

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Ursprungligen postat av qenzo
                  Det är inte okunskap att vilja förbjuda en onödig hundras, det är insikt.

Kommentar

• Shepard
                    • March 2003
                    • 13992

Och du pratar om insikt Ska man se det så, så är väl i stort sett alla hundar onödiga, särskilt de stackare som har en rasstandard som gör att de knappt kan fungera normalt. De enda icke "onödiga" hundarna är väl de vilda hundarterna, däribland vargen, som våra tamhundar har "utvecklats" ifrån. Jag såg ett program på TV, där de t.ex beskrev pitbullens käkparti, med överdrivet stora muskler, och käkarna på en pitbull ser ju faktiskt ut att passa bättre på en hyena, så när den biter, så gör den ju mer skada än när t.ex en collie, som har en lång och smal nos, biter. Men jag går inte så långt som att säga att pitbullen är en onödig och livsfarlig hund, bara att om man vill att de ska bli passande sällskapshundar, så bör det groteska käkpartiet avlas bort, men rent mentalt är de säkerligen inte farligare än andra hundar, så länge aveln är seriös, men det är den nog tyvärr inte alltid, på grund av att deras utseende drar till sig fel människor. Alla stora hundar kan som sagt bli farliga, genom oseriös avel, och ägare som skaffar dem av fel anledning. Nu är inte collies särskilt populära hos gangsters och andra missanpassade muppar, eftersom de inte ser tillräckligt farliga ut, alltså är folk inte rädda för dem, och de anses ofarliga. Men om jag inte minns fel, så hade vissa collielinjer problem med temperamentet, på grund av undermålig avel.

Men vad som är grejen här, och som folk här har försökt få dig att inse, är att Rottweilern ingalunda är den farligaste hundrasen statistiskt sett (de är faktiskt inga kamphundar, trots att du tror det), och att det oftast beror på en opassande ägare, om en Rottweiler skulle attackera. Det var bara en slump att det var två rottisar som attackerade din hund (som vi fortfarande inte fått reda på vad den hade för roll i händelsen, dessutom så överlevde den väl, så attacken kan ju inte ha varit så allvarlig?), hade det varit två mastiffer hade du väl startat en hetsjakt på dem istället. För som det faktiskt har framgått i den här tråden, det är inte bara Rottweilers som attackerar. Och faktiskt så attackerar inte alla Rottweilers heller, även om du vill tro det.

Den här tråden känns mest som ett fördomsfullt påhopp på en hundras och deras ägare, och borde väl därmed låsas.
                    Senast redigerad av Shepard; 09 March 2008, 20:39.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

Kommentar

• Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

En cairnterrier är betydligt mer "onödig" som ras än vad rottweilern är isf. Skulle vilja se den cairnterrier som går att certifiera som arbetande hund. Så ska vi motivera rasförbud med "onödighet" så är ju golvmoppar det första som ska väck isf. Värma fötterna funkar raggsockar till..
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

Kommentar

• Ramnissan
                        • October 2007
                        • 514

Okunskapen ligger i att vilja förbjuda alls.. Så vad ska du med den insikten till?

Kommentar

• Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

Ursprungligen postat av lili76
                          En cairnterrier är betydligt mer "onödig" som ras än vad rottweilern är isf. Skulle vilja se den cairnterrier som går att certifiera som arbetande hund. Så ska vi motivera rasförbud med "onödighet" så är ju golvmoppar det första som ska väck isf. Värma fötterna funkar raggsockar till..
                          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

Ursprungligen postat av Micke_A

Den här tråden känns mest som ett fördomsfullt påhopp på en hundras och deras ägare, och borde väl därmed låsas.
                            Jag har inte klagat på ägarna.
                            Det har ni gjort.

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Jag har inte klagat på ägarna.
                              Det har ni gjort.
                              Vi klagar inte på alla ägare, bara de som inte kan ta hand om sina hundar, vare sig de är Rottweilers eller inte, eftersom vi är medvetna att om en hund attackerar är det nog oftast på grund av bristfällig uppfostran från ägarens sida. Du klagar på ditt hatobjekt Rottweilern, och därmed alla som tydligen enligt dig är dumma nog att skaffa en, återigen enligt dig, så farlig "kamphund". Både en och två Rottweilerägare, som vet mer om hundar och Rottweilers än du, har nog känt sig orättvist utpekade av den här tråden.
                              Senast redigerad av Shepard; 10 March 2008, 00:06.
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

• åheim
                                • April 2006
                                • 13197

jag anser att hundägaren är 100% ansvarig om ens hund går till attak mot människa eller annan hund och det har ingen som helst betydelse vilken ras det är! om jag har en hund så ska jag ha full kontroll på den och hunden ska inte ta initiativ till något våldsamt överhuvudtaget för det är JAG som hundägare som bestämmer det och det SKA jag som hundägare lära hunden! Men sen är det väl så att en okontrollerad "kamphund" ofta ställer till mera skada vid en attak! Hunden i sig är inget hot mot människan utan det är den ryggradslöse ägaren som inte kan ha kommando!
                                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...