Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Ursprungligen postat av Katharina
    Usch vilken hemsk historia. Hur ser hon ut idag. Lyckades de att lappa ihop henne något sånär???

    Det är ju det jag har sagt hela tiden.. Taxar är värst.. Golvmoppar överhuvudtaget är generellt mest ouppfostrade och psykiskt labila.. Tacka vet jag Boxer... som sagt..

    - Dottern är ihoplappad (riktigt snyggt) och mår bra. Men. Hon bär med sig ärr för resten av livet. Både invärtes och utvärtes.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      - För övrigt vet inte jag om stora hundar är mer farliga än små hundar. Sunt förnuft säger dock att stora hundar är starkare och borde kunna ställa till större skada. Men sedan skall massa andra inverkande och påverkande faktorer beaktas.

      - Tycker nog att raser hit eller dit är lite ovidkommande. Det handlar ur mitt lilla perspektiv mer om huruvida hundägaren är lämplig eller inte. Utifrån mina referenser (de hundägare jag möter i min vardag) finns det ett antal som inte verkar ha ens de mest elementära insikter som man kan förvänta sig av dagens hundägare.


      *tycker fortfarande det är lika läskigt att möta hundägare som inte har kontroll över sina hundar*
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        Ursprungligen postat av Olof Loklint
        -
        *tycker fortfarande det är lika läskigt att möta hundägare som inte har kontroll över sina hundar*
        Instämmer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          Dock oavsett storlek.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            NEJ - obehaget ökar definitivt med hundstorleken...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Guest

              Ursprungligen postat av erikthur
              NEJ - obehaget ökar definitivt med hundstorleken...
              Det är faktiskt sant att ju större hunden är destå mer osäker är man (psykologiskt), pga man vet ju inte om ägaren har koll på sin hund eller inte.
              Dock får man kolla lite på sättet ägaren och hunden agerar, blev överraskad av en flygande golden retriever för någon vecka sen i ett trapphus.

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                Ursprungligen postat av erikthur
                NEJ - obehaget ökar definitivt med hundstorleken...
                Nej. Inte sant.
                Mötte en malteser häromkvällen som var lös och signalerade fullständigt hot. Om jag fortsatt vår promenad och hundf*n kommit fram till oss och startat nåt, så vet vi vem som fått skulden. Trots att våra hundar var kopplade.

                Så, nej. Obehaget ökar inte alltid med storleken. Jag tycker småhundarna många gånger är värst för "dom är sååå snälla och vill bara hälsa" och släpps fram hur som helst.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  För mej är det helt klart att storleken har betydelse...
                  Andra kan kanske vara mer rädda för chihuahua...
                  watch my chihuahua "Brody", attack the mailman. The insanity, meaning the dog
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    - Tycker nog obehaget ökar i kvadrat till den mötandes hundens uppträdande + hundägarens attityd.

                    Har ibland mött hundägare som signalerar "panik" lång väg. När jag skall passera med mina hundar händer det att dessa hundägare mer eller mindre backar in i ett snår. Allt medan deras hundar glatt viftar på svansen och inget hellre vill än att komma fram och hälsa!

                    Signalen till dessa stackars hundar blir säkerligen att mina collies är "jättefarliga"!

                    Ibland (när jag anar vad som skall hända) ber jag mina hundar sätta sig ned. När det mötande ekipaget är inom hörhåll frågar jag ibland vänligt "om hundarna får hälsa"! Men icke. Med kopplet stramt hållet,så hunden knappt kan andas, smiter de förbi.

                    Klart som sjuttons att deras hundar med tiden kommer att uppleva alla andra hundar som ett hot. Något som matte eller husse är rädda för. Det är dessa hundar (tror jag) som som slutligen hamnar i tidningar under rubriken :> Hundattack!


                    Har under alla mina år (19) som hundägare inte varit med om något allvarligt tillbud mellan hundar som sprungit fritt/lekt tillsammans.
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Ursprungligen postat av Lutt
                      Nu är du inte bättre än kramfors...det är inte rasen det hänger på.
                      Nej men hallå... Har du inte uppfattat ironin angående att hålla på och förbjuda raser på den här tråden???

                      Om du inte har läst tråden tycker jag inte att du ska sticka in och anmärka. Man ska inte vara tvungen att förklara varje inlägg varje gång. Vi har ju försökt att förklara för Kramfors att det inte är Rottisar det är fel på utan ägare. Sedan är vissa raser jobbigare än andra och alla har sina egenheter. Faktiskt så är taxar ökända för att bitas i näsan!!!
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av Olof Loklint
                        - För övrigt vet inte jag om stora hundar är mer farliga än små hundar. Sunt förnuft säger dock att stora hundar är starkare och borde kunna ställa till större skada.
                        - Tycker nog att raser hit eller dit är lite ovidkommande. Det handlar ur mitt lilla perspektiv mer om huruvida hundägaren är lämplig eller inte.
                        För vem? För dig? En liten hund kan vara lika farlig för ett barn som en stor.

                        Nej, jag tycker absolut att de olika raserna är jätteviktigt. Alla har de sina egenskaper och när man ska välja hund så ska man välja efter sina egna egenskaper. Har man en hög eller låg energi, är man fysiskt mycket aktiv, har man mycket tid över, ska man träna hunden, hur van är man själv med hund.
                        Jag har sagt tidigt i tråden att jag skulle aldrig orka med en Rottis. Den rasen är mycket mer envis än vad jag är. Jag skulle inte orka att hunden bara gick vidare och inte ens visar att den har hört mig som jag har sett unga Rottisar göra.
                        Mitt ex dobberman som jag passade tittade iaf till på mig innan hon busade och struntade i vad jag sa när hon var unghund. Min boxer tittade iaf på mig när han studsade 2 meter ifrån mig och skällde på mig när han hade smitit ut i området som unghund..
                        Senast redigerad av Katharina; 12 May 2008, 22:05.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Faktiskt så är taxar ökända för att bitas i näsan!!!
                          Jaha, ska du ge dig på taxar också, jag tycker det räcker med att förbjuda Rottweiler först.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            Faktum är att det procentuellt sätt är större risk att samma dag bli bötfälld av både lapplisa och radiotjänst än det är att bli bjäfsad åt av en söt lilen rotte så ge er.. ..nästan 90% är emot ett förbud så skrota inlägget och byt inställning..

                            Kramfors, det finns inga dugliga hundägare som inte med verbala kommandon klarar av att kontrollera sina djur..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              Ursprungligen postat av Kramfors
                              Jaha, ska du ge dig på taxar också, jag tycker det räcker med att förbjuda Rottweiler först.
                              Jamen snälla då??!! Kan vi inte ta med taxar också.. och yorkshirterriers... mopedister... pensionärer på livsmedelsaffärer... fjortisar på bussar... parfym.. cigg... sprit... äsch vi tar snus också, det smakar så äckligt...
                              Jooo och sen gnällspikar... Förbjöd vi oss själva nu???
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • hgs
                                • December 2007
                                • 147

                                Nej som man alltid hör i denna hund debatt.. Det är både ägaren och hunden det kan vara fel på.Men först och främst är såkallad KAMPHUND INGEN RAS UTAN ETT BEGREPP SOM VUXIT FRAMM I MEDIA OM HUNDAR SOM LÄR SIG SLÅSS OCH VARA AGRESIVA....
                                En sådan hund blir med tiden opålitlig även mot sina ägare och sådana djurplågare bordeavlivas..
                                men just att avla fram dessa bestar år inget man borde tilllåta..Men det kommer att ske ändå.Och möte mellan barn och hund kan vara problemmatikst för många hundågare har inte barn och sådant måste övas in..Det är inte självklart att dinn såkallade gosegubbe eller gumma är så god när det gäller barn.Barn kan av hundar betraktas som valpar och skall tuktas..Så det gäller att dom som har barn att lära dom respektera hunndar och inte bara springa fram även att ha den vuxnes sällskap i ett evätuellt möte..Annars skall man som vuxen ta barnet innanför sig samma med hunden..Men att för bjuda ROTHWEILER tror jag inte på bara för att man mött puckon som inte begriper vad dom har i koppel.........

                                Kommentar

                                Arbetssätt...