Förbjud Rottweiler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Nina82
    Snart kommer väl två trådar till om flexikoppel och fyrverkerier som han oxå vill förbjuda
    Jag tror att han redan har haft en tråd uppe om fyrverkerier för några år sedan och blev jättebespottad. Jag har för mig att det hänvisas till den tråden i början på den här, jag har för mig att det är eriktur som går i försvar för Kramfors även då.

    Jag känner mig jättekluven om flexikoppel. Cesar "Dogwhisperer" använder det inte utan menar att hunden ska gå fot 2/3 av promenaden och sedan få nosa osv den sista biten bara. "Pinka in reviret" ska flockledaren göra. Det stämmer också men flexikoppel är ett utmärkt sätt att låta hunden bli lite fri. Jag drog aldrig i mitt flexikoppel utan bad mina hundar att vänta eller stanna. Men som sagt, de gick före mig och enligt Cesar ska de alltså inte göra det.

    Fyrverkerier är överdrivet, dyrt, smutsigt och onödigt i dessa mängder men jag hatar förbud och har därför svårt att anse att det ska förbjudas. Har någon problem så är det tyvärr deras problem. Vuxna ska dock se efter vad tonåringar gör och försäljning ska kontrolleras hårdare, tycker jag.
    Men jag tycker inte att vi ska förbjuda parfym heller bara för att vi har allergiker.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      Ursprungligen postat av Nina82
      Snart kommer väl två trådar till om flexikoppel och fyrverkerier som han oxå vill förbjuda
      Tror inte det, han har redan skrivit dem http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82328
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        Ursprungligen postat av Katharina
        Jag tror att han redan har haft en tråd uppe om fyrverkerier för några år sedan och blev jättebespottad. Jag har för mig att det hänvisas till den tråden i början på den här, jag har för mig att det är eriktur som går i försvar för Kramfors även då.

        Jag känner mig jättekluven om flexikoppel. Cesar "Dogwhisperer" använder det inte utan menar att hunden ska gå fot 2/3 av promenaden och sedan få nosa osv den sista biten bara. "Pinka in reviret" ska flockledaren göra. Det stämmer också men flexikoppel är ett utmärkt sätt att låta hunden bli lite fri. Jag drog aldrig i mitt flexikoppel utan bad mina hundar att vänta eller stanna. Men som sagt, de gick före mig och enligt Cesar ska de alltså inte göra det.

        Fyrverkerier är överdrivet, dyrt, smutsigt och onödigt i dessa mängder men jag hatar förbud och har därför svårt att anse att det ska förbjudas. Har någon problem så är det tyvärr deras problem. Vuxna ska dock se efter vad tonåringar gör och försäljning ska kontrolleras hårdare, tycker jag.
        Men jag tycker inte att vi ska förbjuda parfym heller bara för att vi har allergiker.
        Promenerar mina föräldrars schäfer ibland och de har flexikoppel. Hon går fot enda fram till stället där hon brukar rastas, då släpper man ut kopplet och hon kan göra sina ärenden. Gör absolut inget förrutom kissar om hon inte får springa fritt och lukta först. Därför funkar kopplet bra på henne ialla fall. Vid promenad gäller ju samma regler som med vanligt koppel.

        Det här med fyrverkerierna håller jag fullständigt med om. Köper bara det om vi ska hem till någon för att inte komma tomhänt. Borde däremot endast säljas en vecka innan nyår så man slipper flera veckors smällande.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Maleficum
          • January 2008
          • 89

          Ursprungligen postat av Ramnissan
          Vart har du fått ifrån att Golden biter för att döda när den väl biter?
          Att de har blivit mentalt sönderavlade håller jag med om och har hög bitstatistik, men biter för att döda?

          Har jag aldrig hört och då läste jag ändå etologi förra våren..
          En bekant som jobbar som djurskötare på djursjukhus som berättat just om att de ofta biter för att döda.
          He who fights and runs away will live to fight another day.
          (\_/) (\_/)
          (^^) (^^)
          (’’)(’’) (’’)(’’)

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Ursprungligen postat av Nina82
            Promenerar mina föräldrars schäfer ibland och de har flexikoppel. Hon går fot enda fram till stället där hon brukar rastas, då släpper man ut kopplet och hon kan göra sina ärenden. Gör absolut inget förrutom kissar om hon inte får springa fritt och lukta först. Därför funkar kopplet bra på henne ialla fall. Vid promenad gäller ju samma regler som med vanligt koppel.

            Det här med fyrverkerierna håller jag fullständigt med om. Köper bara det om vi ska hem till någon för att inte komma tomhänt. Borde däremot endast säljas en vecka innan nyår så man slipper flera veckors smällande.
            Ja, det känns som att det kanske är bättre att inte köpa flexikoppel förrän de har blivit ordentligt vuxna och vet rangordningen i flocken. Medan man tränar dem så är det nog bättre att ha ett vanligt koppel..
            Men det ska lili76 och qenzo hellre yttra sig om än jag för bruks och disiplin är min svagare sida både när det gäller barn och hundvalpar, "sitt fint i soffan" funkar inte på sonen heller..
            Rangordningen däremot har jag aldrig haft några problem med. Jag bestämmer alltid.. som sagt..
            Senast redigerad av Katharina; 14 March 2008, 16:51.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • qenzo
              • February 2005
              • 1747

              Ursprungligen postat av Kramfors
              Att ha en hund som är illa omtyckt.
              Jag börjar tycka illa om några här i tråden, men inte ska väl de personerna ha dåligt samvete för den sakens skull

              Att folk inte har mer förstånd än att inse, att alla hundar är farliga i fel händer, är inget _jag_ mår dåligt över.
              Snarare tycker jag väldigt synd om de som inte förstår bättre.
              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Solid
                Du är inte ensam om det

                Jag har ingen imponerande hunderfarenhet, så jag låter bli att lägga mig i själva diskussionen. Men det är väldigt underhållande att läsa!
                Jag tror inte att erfarenheten är det viktigaste utan instinkten. Det finns som sagt folk som kan ha hund hela livet och vara hopplösa hundägare och folk som är en naturbegåvning. Sen kan ju alla lära sig men instinkten och vad man utstrålar är fortfarande viktigast, tror jag..
                Jag har en kompis som alla hundar och ungar är helt tokiga i från första mötet, de hoppar och klättrar på honom redan i hallen. Även de blyga, det är nästan magiskt.
                Han blev omplacerad i lumpen från lastbilschaffis till det attraktiva hundtränare. Han valde den hunden ingen trodde på såklart, (jag har skrivit tidigare att han inte är min vän för intet ), den skulle ha avlivats men den hunden var den enda som höll hangaren sedan!!!

                Dessutom kan ju bevisligen inte Kramfors och erikthur någonting om hundar så varför ska inte du kunna yttra dig också..
                Senast redigerad av Katharina; 14 March 2008, 17:02.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • qenzo
                  • February 2005
                  • 1747

                  Ursprungligen postat av Maleficum
                  En bekant som jobbar som djurskötare på djursjukhus som berättat just om att de ofta biter för att döda.
                  Apporterande hundar ska vara lätt i bettet och blir de förbannade reagerar de på samma sätt som alla andra hundar. De biter så hårt som nöden kräver.
                  Visst kan de få överslag precis som alla andra hundar, men det finns _inget_ som säger att de biter för att döda.
                  Isf skulle ju Golden vara den ras som tar kol på flest hundar och andra djur än ngn annan hundras, eftersom det finns så ofaaaantligt många av dom.
                  Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                  Kommentar

                  • qenzo
                    • February 2005
                    • 1747

                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Ja, det känns som att det kanske är bättre att inte köpa flexikoppel förrän de har blivit ordentligt vuxna och vet rangordningen i flocken. Medan man tränar dem så är det nog bättre att ha ett vanligt koppel..
                    Men det ska lili76 och qenzo hellre yttra sig om än jag för bruks och disiplin är min svagare sida både när det gäller barn och hundvalpar, "sitt fint i soffan" funkar inte på sonen heller..
                    Rangordningen däremot har jag aldrig haft några problem med. Jag bestämmer alltid.. som sagt..
                    Jag är emot flexi på alla områden utom om hunden befinner sig i ex skogen eller annan större (rast-)plats, men inte kan vistas lös.
                    Det går fort då en hund sprätter iväg och den största faran är just trafik och om man ex möter andra hundar/djur, och föraren inte hinner stoppa linan.

                    Vad gäller träning med flexi förkastar iaf jag tanken. Flexi är klumpigt och tar plats i handen, vilket gör att föraren inte kan vara så smidig och snabb som krävs under träning.
                    Man ska kunna arbeta nära sin hund vilket är mkt svårt med en stor plastklump i ena näven.
                    Det är oftast inte välkommet under kurstid heller, på de allra flesta brukshundklubbar.
                    Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      Ursprungligen postat av qenzo
                      Jag är emot flexi på alla områden utom om hunden befinner sig i ex skogen eller annan större (rast-)plats, men inte kan vistas lös.
                      Det går fort då en hund sprätter iväg och den största faran är just trafik och om man ex möter andra hundar/djur, och föraren inte hinner stoppa linan.

                      Vad gäller träning med flexi förkastar iaf jag tanken. Flexi är klumpigt och tar plats i handen, vilket gör att föraren inte kan vara så smidig och snabb som krävs under träning.
                      Man ska kunna arbeta nära sin hund vilket är mkt svårt med en stor plastklump i ena näven.
                      Det är oftast inte välkommet under kurstid heller, på de allra flesta brukshundklubbar.
                      Låter vettigt Säger inte emot.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av qenzo
                        Jag är emot flexi på alla områden utom om hunden befinner sig i ex skogen eller annan större (rast-)plats, men inte kan vistas lös.
                        Det går fort då en hund sprätter iväg och den största faran är just trafik och om man ex möter andra hundar/djur, och föraren inte hinner stoppa linan.

                        Vad gäller träning med flexi förkastar iaf jag tanken. Flexi är klumpigt och tar plats i handen, vilket gör att föraren inte kan vara så smidig och snabb som krävs under träning.
                        Man ska kunna arbeta nära sin hund vilket är mkt svårt med en stor plastklump i ena näven.
                        Det är oftast inte välkommet under kurstid heller, på de allra flesta brukshundklubbar.
                        Ja, precis så var min tanke.. Det fungerar inte att hålla på med den plastlådan i uppfostran. Sen var jag så van att gå med flexi med min boxer att jag alltid bad honom att vänta innan kurvor osv när jag inte hade fri sikt så återigen är det upp till ägaren. Man ska ha flexi om man klarar av att vara förutseende nog och har ett tillräckligt uppfostrad hund. Jag gillar inte förbud.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          Flexi har vissa fördelar, men övervägs absolut av nackdelar. Ett redskap som det banne mig borde finnas dispens på.. Många ser Flexi som ett utmärkt sätt att slippa träna sin hund på. Den kan ju fara runt på 10 meters radie utan kontroll på sin förare. Dessutom har 90% av alla Flexikoppelägare inte upptäckt att det finns spärr på de där kopplena utan låter sina golvmoppar fara fram till vem som helst och hur som helst. För de har ju koppel..

                          Ställer mig bakom qenzo och bara nickar. Inlägget fick med allt det som jag anser, tycker och erfar.
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Sen var jag så van att gå med flexi med min boxer att jag alltid bad honom att vänta innan kurvor osv när jag inte hade fri sikt så återigen är det upp till ägaren.
                            Måste, av nyfikenhet, fråga vad det är som gör att man tycker man vill ha hunden 5 meter framför sig på promenaden och inte vid sidan i ett vanligt koppel?
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Kramfors
                                • January 2003
                                • 7265

                                Det finns de med stora hundar som köper flexikoppel som kostar 30-40:- på varuhus där spärren är av en svag plasbit.
                                http://www.kramforskoi.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...