Raketer

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Raketer

Hej och gott nytt år alla hundar och hundägare.
    Hur har er nyår varit, vi har tillbringat kvällen med att trösta en "skotträdd" hund, hur länge ska detta för hundarna hemska smällande få fortsätta vad tycker ni.
    Många är de hundägare som får tillbringa sin nyårsafton i bilen på en ödslig skogsväg.
    Vi har fått ett förbud mot smällare, hur kan vi organisera oss och få ett förbud mot raketer som smäller.
    http://www.kramforskoi.com/
  • JR
    • April 2003
    • 2112

hörselskydd för hundar kanske vore en storsäljare???
    för jag var ute & tittade idag, otroligt vackert & roligt att se alla raketer!
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• Elana
      • April 2003
      • 239

Hejsan!
      Bra fråga.. det värsta tycker jag är allt smällande dagarna innan nyår...1 timme på nyårsafton går kanske att leva med, men oftast handlar det om betydligt längre tid som folk skjuter upp raketer.
      Kanske borde man till och börja med få en lag om att det endast få skjutas upp raketer från en viss tid på nyårsafton... åt andra sidan skulle nog inte många bry sig...
      Finns det raketer som inte låter???
      Mvh
      Elana
      Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Rebecka
        • September 2003
        • 561

Har en dödligt skotträd hund som just nu ligger och skakar och hyperventilerar under ett bord..
        Han mår verkligen dåligt.
        Vi har gett honom lugnande, som vi fått utskrivet av veterinären...I vanliga fall skulle han sova nu, men han är för stressad för att sova...Han vet inte riktigt vart han ska ta vägen. Sprang nyss in i badrummet och försökte gömma sig i duschkabinen (som han är alldeles för stor för) Han vill bara försvinna, stackarn...

Det tar hårt på hjärtat på en så pass gammal hund (8 år) att vara så stressad och må så dåligt...
        Tycker det är så synd att det ska vara så mycket mällare och raketer.
        Nyårsafton kan jag gå med på, men måste man smälla en hel vecka efteråt?
        http://underwatergarden.blogspot.com

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

Kommentar

• Rosa
          • September 2002
          • 435

För oss gick det bra båda hundarna fick en plegecil vid 6-7 tiden och gammel tanten som är mest rädd har sovit hela kvällen, det var henne vi var mest oroliga för hon är elva år och lite krasslig så vetten var inte pigg på att ge oss plegecil. Och Bus brydde sig inte om att det smällde hon är mer bekymrad över att hon inte har fått någon kvällsmat.
          Jag tycker det värsta är smällande före nyår här började det innan jul, normalt är mina hundar rumsrena men nu har det kissats inne för det har inte velat göra något ute.
          Tyvärr tror inte jag det går att få stopp på fyrvekerierna, vi som vill ha bort dom är nog för få plus att affärerna tjänar duktigt med pengar var år så dom lär kjämpa emot ett förbud med näbbar och klor.
          Eva

Kommentar

• Elana
            • April 2003
            • 239

Men ni som har så skotträdda hundar, varför provar ni inte att söka upp någon hundpsykolog eller instruktör från en hundskola och be dem om hjälp med att träna bort rädslan?
            Att få bort raketerna är en sak, men att ha en hund som inte alls är rädd för smällar är det allra bästa ( det finns ju så mycket mera än raketer som smäller ).
            Mvh
            Elana
            Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

Kommentar

• Kramfors
              • January 2003
              • 7265

Det går inte att träna/lära bort, det enda som kan få stopp på fyrverkerierna är att hundägarna talar om för butiker som säljer fyrverkerier att de bojkottar deras butik.
              http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

Det är väl klart att man kan lära en hund att nonchalera skott och smällar! Hur skulle annars en jakthund klara sig i skogen under jakt?

Vår hund låg mest å sussade på sin filt igårkväll, helcoolt!
                / Patrik /

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Det är väl klart att man kan lära en hund att nonchalera skott och smällar!
                  Inte är väl alla hundar lämpliga som jakthundar, eller? En skotträdd jakthund hade nog inte haft någon större framtid om man säger så, men det är väl inte dem det diskuteras här.
                  För övrigt är det det alldeles för många klåpare som hanterar raketer - i går kväll gick t.ex. en rejäl raket rakt in i vårt hus från 20 meters håll. Det var en jäkla smäll - själv hade jag stått precis där 2-3 minuter tidigare men gick in för att det var kallt.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Patrik_växjö
                    • July 2002
                    • 2046

Jag menade att alla hundar går att vänja vid skottljud, inte att alla hundar är jakthundar! Men man bör väl göra det så tidigt i hundens liv som möjligt är..

/ Patrik /

Kommentar

• mats m
                      • September 2002
                      • 515

Hej.
                      Det går att vänja en hund vid att skjuta med handeldvapen.Det ger en torr smäll jämfört med dessa raketer som tjuter och visslar och sedan exploderar,jag har haft och har tjänstehund sedan 60 talet.Så kom inte och säg att man kan lära hundar och kattor vid dessa raketer.Det borde förbjudas när inte folk kan sköta dom på rätt sätt utan att ställa till en massa olyckor med förlorad syn och en massa bränder.En sak till,tänk på alla ledarhundar som är skotträda.
                      MVH Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

Så du säger att det är fullkomligt omöjligt att vänja en hund vid dessa ljud? Alla hundar går att lära vad som helst, men ingen hund går att lära allt, så klart.

Och angående raketr som skadar tycker jag att man får skylla sig själv om man inte gör som man skall, dvs riggar en ordentlig avfyringsplats med fastsittande rör eller liknande! Många tror att det räcker med att ta sin urdruckna groggflaska å sätta raketerna i!

/ Patrik /

Kommentar

• fc25
                          • September 2003
                          • 330

Men, lägg av!
                          Det finns folk som är rädda för höjder, förbjud stegar och höghus?
                          Det finns folk som inte kan köra bil, förbjud bilar? Nä, en hund är inte skotträdd från födseln och kan visst tränas att "tåla" dessa ljud och ljus. Det finns ju föreskrifter på hur raketer och smällare skall hanteras, för att en del idioter inte kan hantera dessa saker så skall man inte förbjuda det. Jag lider med alla er som har en skotträdd hund, jag vet hur det är men förbud är fel väg att gå.
                          //Fredrich

Kommentar

• Patrik_växjö
                            • July 2002
                            • 2046

Tack fc25, kunde inte sagt det bättre själv!
                            / Patrik /

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Och angående raketr som skadar tycker jag att man får skylla sig själv om man inte gör som man skall
                              Oftast är det väl andra som drabbas, men man får väl då skylla sig själv att man existerar då.

Det finns ju föreskrifter på hur raketer och smällare skall hanteras, för att en del idioter inte kan hantera dessa saker så skall man inte förbjuda det.
                              Då är 99,99% idioter då eftersom man måste ha tillstånd för att överhuvudtaget få skjuta upp raketer och använda smällare i tättbebyggt område. Hur många har det, tror du?

Tycker själv att nyårsraketer är vackert och tittar gärna, men klart trevligast vore om man gjorde på ett (eller några få) ställen i en kommun och att det där sköttes av proffs.
                              Men så kommer det nog aldrig att bli.

Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...