Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Nu har även jag blivit Galaxy ägare. Skrev eg av dem från listan när jag hörde att de åt räkyngel. Men så kunde jag inte motså. Jag MÅSTE ju inte odla räkor i alla kar.

    Så igår flyttade en liten grupp in här och idag på morgonen leker de för fullt redan.
    Igår stod de bara still bland växterna och verkade väldigt skygga så fort man rörde sig i rummet, men nu verkar de ju känna sig hemma.

    Men eftersom föräldrarna bor i samma kar så vet jag inte om det blir några yngel som klarar sig, eller om det ens blir yngel, har dock sett rom falla ner ibland javamossan...men roligt ändå. Hanarna är helt mörkorangea om hela buken. Oj vad de gör sig till för honorna och spänner sig för varandra. Helhärliga!!!

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      Ursprungligen postat av landstrykeren
      Så ska dom tas, hur många är de?
      Det blev bara två, men jag hade dem med räkor så kanske de snodde rom? I alla fall börjar det bli färg på de två jag har nu. Ska nog göra ett till försök att få yngel men i eget kar då.
      Min zoon

      Kommentar

      • Isolde81
        • August 2006
        • 233

        Mina småttisar har blivit stora nu. Inte helt fullvuxna men de verkar vara könsmogna och har fått sina fina färger. Tror de är runt 20 stycken.
        Ynglen är ganska orädda och simmar framme vid rutan när man kommer, medan föräldrarna trycker bakom stenar och växter. Supersöta, och de verkar trivas av att vara många, trots att akvariet inte är så stort.

        En eller två av dem verkar ha problem med simblåsan. När de inte simmar så faller stjärten ner så de står snett, så de måste simma hela tiden för att det inte ska hända. Såg det hos fler yngel när de var mindre men de kanske inte klarade sig. De verkar må bra i övrigt och äter fint så jag tror inte det är något större problem. Någon med liknande erfarenhet?
        110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          På mina dvärgrasborayngel har jag sett liknande på några få yngel.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Emmma
            • January 2007
            • 340

            Helt otroligt, hittade precis ett ganska stort galaxy yngel i guppy karet... där jag har 30+ guppy, fattar inte hur det har kunnat överleva. Jag matar visserligen ynglen i karet med nykläckt artemia men blir ändå förvånad... galaxy ynglet bör vara en tre veckor eller så för det är nog så länge sen jag flyttade dit lite flytväxter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              Köpt 10 sånna här idag utan att ens veta att dom var så nya i hobbyn. Tyckte mest dom skulle bli bra modeller för nya 100mm macrot. La upp två halvlyckade bilder här:

              (synd att man inte kan djuplänka in bilderna i tråden)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Vad jag fattat det som har dom bytt namn igen, nu heter dom Danio margaritatus.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720


                  Här hittar du information om namnbytet
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • classekoi
                    • March 2007
                    • 325

                    jaha då har man läst igenom hela tråden tack för all info men det är en sak som inte har framgått vilken cirkulation ni har i era kar??? (köpte tio galaxer på zookompaniet i gbg)

                    Kommentar

                    • Urgul
                      • February 2008
                      • 5

                      var kan man köpa?

                      Är det någon som vet var man får tag på microrasbora sp galaxy runt Malmö?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Jag hörde att den här lilla firren fiskats så mycket att den numera tydligen är hotad vilket var en mycket tråkig överraskning.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag hörde att den här lilla firren fiskats så mycket att den numera tydligen är hotad vilket var en mycket tråkig överraskning.
                          Det är en myt - den är så vanlig att den används som människoföda
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Det är en myt - den är så vanlig att den används som människoföda
                            Hur många sådan måste man äta för att bli mätt? 100?
                            Undrar hur man äter så himla små fiskar. (inte för att jag tänkt äta upp mina)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Eurydike
                              Hur många sådan måste man äta för att bli mätt? 100?
                              Undrar hur man äter så himla små fiskar. (inte för att jag tänkt äta upp mina)
                              En himla massa behövs nog
                              Vet inte hur man äter just denna art men när jag var i Malawi så fångade de en väldigt liten fisk som torkades och sedan åts som "godis"
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Eurydike
                                • September 2004
                                • 931

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                En himla massa behövs nog
                                Vet inte hur man äter just denna art men när jag var i Malawi så fångade de en väldigt liten fisk som torkades och sedan åts som "godis"
                                Undrar om inte sega råttor är godare då?
                                Eller som sardiner kanske på macka...?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...