Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristianM
    • June 2006
    • 111

    Planerar att fasa ut tetror och utöka antalet Galaxys i karet istället, är det någon som har aktuell status på utbudet i Stockholmsbutikerna (helst norr/västerort)? Känns onödigt att åka runt och leta om någon här redan har koll

    Kommentar

    • maggan55
      • September 2008
      • 219

      Arninge zoo (Täby) och akvarielagret har. Men ring först så det finns kvar.

      Kommentar

      • Sumpan
        • December 2008
        • 238

        3 år senare fick jag mina
        Då jag bara har hålit på med det här drygt ett halvår så var det spännande att läsa tidigare inlägg, kan lova att jag inte har några frågor om dem

        Tog över 8 st av dem och satte dem i mitt coocon.

        Ska bli kul
        200L Asien
        56L
        27L

        Kommentar

        • Sophia_
          • January 2009
          • 454

          Väldigt intressant tråd som tog lång tid att läsa sig igenom! Är väldigt sugen på dessa små sötingar! Ska kolla med min zooaffär då mitt nya akvarium blivit lite mer inkört. Spännande!
          www.devons.se

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            Nu har jag sagt till zoohandlaren att beställa. Han tar väl hem 20 st sa han.
            Han visste ingenting om fisken så jag läste på lite här för att sedan ringa imorrn och ge lite info.
            Jag får ge ett lagom pris till honom också vilket är runt 35-50 kr styck.
            om man ska runda från siffrorna man läser här...
            Man kanske måste inreda det lilla karet om dom är för små för kopparbarber och gurami. men det tycker jag inte. och jag har värsta ogräsepedimin i mitt kar som dom har väl gömställen.
            Men jag vill ha lek från dessa fiskar så det lilla karet blir väl inrett ändå.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Wictor_88
              • March 2007
              • 210

              Bumpar tråden lite, hur gick det för dig blev det några galaxy?

              Och förövrigt hur många bör man ha för att de ska trivas i 126 liters? Har 8 nu men kan tänka mig att det är i underkant.

              Kommentar

              • wallström
                • March 2009
                • 1092

                Du borde kunna runt 20-30st
                Emil

                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  Ursprungligen postat av wallström
                  Du borde kunna runt 20-30st
                  Oj, men då menar du om endast jag skall ha galaxy. Skall tillägga att det finns också!

                  Ett par dvärggurami
                  5st pansarmalar
                  1st ancistrus
                  2st stenalgätare
                  2st små sniglar

                  Men med andra ord 10-12 borde funka..

                  Kommentar

                  • wallström
                    • March 2009
                    • 1092

                    20st kanske om du har bra filtrering.
                    Emil

                    Kommentar

                    • Wictor_88
                      • March 2007
                      • 210

                      Ursprungligen postat av wallström
                      20st kanske om du har bra filtrering.
                      Härligt! Då har jag lite att bygga på, tack så mycket.

                      Kommentar

                      • JdB
                        • March 2011
                        • 22

                        Väcker liv i denna gamla tråd.

                        Jag startade upp ett akvarium för några veckor sedan en lång torrperiod (10år).
                        Jag fastnade totalt för ett Fluval Edge, kanske inte det mest praktiska och hälften så stort som jag hade tänkte mig (Finns redan idé om att bygga något liknande men några storlekar större, ja ni vet hur det är, tillslut har man en 6-7 kar och börjar närma sig en m2). Karet är inrett med mycke växter samt mörkt grus. Tanken var ett mindre stim fiskar ca 5-7st, ett par malar (blev Ottocinclus Affinis), räkor en eller ett par sorter och ev snäckor.
                        Jag fastnade för Galaxy Rasbora, det blev 5 st (små men verkar vara 2 hannar och 3 honor). Bland de absolut finaste fiskar jag har haft, tävlar lätt med salvattensfiskarna. Tyvärr så ser man inte så mycket av dem förutom när det är mörkt i rummet och de inte ser mig, haft dem i knappt 2v. När de inte vet att jag är där så är de överallt i karet, gärna framme vid fram- och sidorutan som inte är täckta.

                        Nu till frågan och varför jag postade här.
                        Vad jag har sett i tråden innan så har vissa ha haft tur och kunna locka fram Galaxyn genom att ha några tuffare fiskar som är framme och är synliga.
                        1. Förslag på fiskar och antal som passar tillsammans med de små öringarna och kan få dem att inte fly fältet/ när man kommer i närheten?
                        2. Förslag på räkor som passar tillsammans och kan förse fiskarna med levande föda, som lätt ynglar av sig? Körsbärsräka funkar men det finns finare räkor.
                        3. Tips på snäckor, är rudimentär på dessa som räkor, har bara aktivt haft räkor och snäckor i saltvatten innan.

                        Kar 20l, temp 24-25 grader.

                        /Joakim
                        /Joakim

                        Dont take life to serious. Nobody gets out alive!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          Jag tycker nog inte att du skall ha några tuffare fiskar i ett Fluval Edge-akvarium. Jag hade några Danio erythromicron i mitt och det funkade inte heller något vidare. Så plocka hellre upp dom och satsa på räkor kanske kombinerat med några få endlers.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • mollsan
                            • March 2010
                            • 228

                            Jag bara slänger in en icke Galaxy fråga till Kjell, Var fick du tag på dina danios?
                            Jag har fått för mig att jag ska ha sådana, men vet inte var de får att få tag på!
                            www.guppys.se
                            Svenska GuppySällskapet
                            Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              Ursprungligen postat av mollsan
                              Jag bara slänger in en icke Galaxy fråga till Kjell, Var fick du tag på dina danios?
                              Jag har fått för mig att jag ska ha sådana, men vet inte var de får att få tag på!
                              Dom finns regelbundet i lagerlistan hos bägge de 2 stora fiskgrossisterna i Sverige (Imazo och Akvarieteknik) så de borde kunna beställas genom de flesta akvarieaffärer
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • mollsan
                                • March 2010
                                • 228

                                Tack tack, jag har nu beställt till min lokala butik!
                                Nämde detta för en kompis, som tror att det kan vara risk att de korsar sig med mina galaxys då jag tänkte ha dem tillsammans.
                                Men inte är de så närbesläktade?
                                www.guppys.se
                                Svenska GuppySällskapet
                                Forum-Nybörjarinfo-Genetik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...