Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Ursprungligen postat av susanne
    Igår såg jag ett galaxyyngel och idag är dom tre!!
    Gissa om jag är lycklig!!
    Pyttesmå, lika små som kardinalfisk-yngel.
    Har väntat i över en vecka sedan leken, så jag hade nästan gett upp. Föräldrarna är inte intresserade av ynglena så dom får gå kvar så kanske det blir fler efter hand.....
    Åh, vad jättekul!! Bautagrattis!!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      Ursprungligen postat av susanne
      Igår såg jag ett galaxyyngel och idag är dom tre!!
      Gissa om jag är lycklig!!
      Pyttesmå, lika små som kardinalfisk-yngel.
      Har väntat i över en vecka sedan leken, så jag hade nästan gett upp. Föräldrarna är inte intresserade av ynglena så dom får gå kvar så kanske det blir fler efter hand.....
      grattis grattis.. vad går mer i samma kar?...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Grattis, vad jättekul Är dom i ytan?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • susanne
          • June 2003
          • 60

          De små pärlhönsen

          Jag köpte 10 galaxy och flyttade två till mitt körsbärs-räkkar (18 liter) för att se vad som hände. Karet är inte överfullt med räkor eftersom jag flyttar undan räkor allteftersom. I flera veckor var det lugnt men så för en vecka sen var det otvivelaktigt lek på G. Hannen jagade honan intensivt och hon gjorde allt för att få med honom in i javamossan. Hon blev smalare efter några timmar så jag var säker på lek, men var rädd att räkorna (eller de vuxna galaxyn) skulle hinna ta rommen innan de kläckts. Väntans tider på kläckning....höll på att ge upp.....

          Men i förrgår såg jag ett yngel och satt och stirrade för att se om det verkade vara farligt att ha föräldrarna kvar i karet. Igår såg jag ytterligare två yngel och det är ingen risk alls att de blir uppätna. Dom rör sig i mitten på akvariet, gärna straxt utanför javamossan och är inte ett dugg rädda. Små är dom, ca 1-1,5 mm och tunna som sytråd. Glittrande ögon....Går inte gärna i ytan, vilket kardinalfiskyngel gör...
          Föräldrarna får gå kvar så blir det kanske mer lek.

          I karet har jag bottenfilter och ett billifilter och jag suger aldrig i sanden eftersom det går räkbebisar där. Byter lite vatten var 3-4 dag.
          Har aldrig sett galaxerna ta räkyngel, men om de nu gjort det så finns det räkyngel kvar så det räcker...
          Övriga vattenvärden har jag inte en susning om.
          Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

          Kommentar

          • becky_be
            • August 2005
            • 473

            Vad trevligt det är att läsa att ni får yngel på dessa söta fiskar. Har dock en fråga, har själv nyss skaffat denna sort att ha med mina räkor. Hur ser man skillnad på honor och hanar?
            @-{-{--
            Rebecca

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              Nu har verkligen odlingen av denna fisk kommit igång på allvar.

              I dag så såg jag dem så billigt som 29:- styck! Alla var ungfiskar som knappt hade färgat ut. Jag fick ta hjälp av mina (Sonjas) kunskaper och berätta könsskillnaden på könsmogna exemplar för personalen.

              Nu kanske de vilda som finns kvar får vara ifred!!
              Senast redigerad av evus; 18 March 2007, 19:45.
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • evus
                • September 2006
                • 729

                Ursprungligen postat av becky_be
                Vad trevligt det är att läsa att ni får yngel på dessa söta fiskar. Har dock en fråga, har själv nyss skaffat denna sort att ha med mina räkor. Hur ser man skillnad på honor och hanar?
                Hanarna har röd buk och starkare färger, allt enligt Sonja som är min Guru vad det gäller räkor och Galaxy. Titta högre upp på denna länk så hittar du bilder!

                Lycka till! //Eva
                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av becky_be
                  Vad trevligt det är att läsa att ni får yngel på dessa söta fiskar. Har dock en fråga, har själv nyss skaffat denna sort att ha med mina räkor. Hur ser man skillnad på honor och hanar?
                  Här är en hona till vänster och hane till höger. Kolla speciellt skillnaden på de undre fenorna som har väldigt mycket färg på hanarna jämfört med honornas nästan helt färglösa.
                  Bifogade filer
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • becky_be
                    • August 2005
                    • 473

                    Jag har märkt en skillnad på mina. En har svarta ränder på sina bukfenor, de andra är enfärgade i rött, men svagt genomskinliga. Den har även starkare färger på kroppen, än vad de andra har. Tycker att alla har lite rödaktig buk, dock den som jag tror är hane har klarare röd buk. Tittade på bilderna i Sonjas inlägg nr 51 för att få lite mer hjälp.

                    Har fått hjälp från Sonja med att könsbestämma mina Gertrudae också

                    Red: Tack till er alla för all hjälp så jag kan bedömma kön på mina fiskar!
                    Senast redigerad av becky_be; 18 March 2007, 20:08.
                    @-{-{--
                    Rebecca

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av becky_be
                      Jag har märkt en skillnad på mina. En har svarta ränder på sina bukfenor, de andra är enfärgade i rött, men svagt genomskinliga. Den har även starkare färger på kroppen, än vad de andra har. Tycker att alla har lite rödaktig buk, dock den som jag tror är hane har klarare röd buk. Tittade på bilderna i Sonjas inlägg nr 51 för att få lite mer hjälp.

                      Har fått hjälp från Sonja med att könsbestämma mina Gertrudae också

                      Red: Tack till er alla för all hjälp så jag kan bedömma kön på mina fiskar!
                      Klicka upp bilden ovan i storlek så ser du ganska bra. När fiskarna är nyinflyttade kan dom vara lite bleka och färglösa undertill har jag märkt.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Henrik_von_Jyndevad
                        • January 2006
                        • 272

                        Det finns sp. Galaxy på ZooGiganten i Lomma (Skåne) för alla intresserade, kostar dock kring 40-50kr/st (minns inte exakt). Någon som känner till ett annat ställe som kanske är bättre?

                        MVH Henrik Goth
                        MVH Henrik

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          Hej

                          Skaffade lite Pärldanio ca 14 st har jag i karet... Trodde jag har inte varit på jobb pga av att jag haft feber och så nu på en vecka, idag nu för ca 10 min sen gick ljuset på här i karet på jobbet.... och jag sätter mig för att mata dem med Micro mask och Grindal vet ni vad som kommer fram ur buskarna.......

                          JAPP 8st YNGEL fan vad koolt små skygga krabater tittade fram och började snappa upp micro.... Det kallar jag utdelning på galaxy jag räknade till 8 men där kanske gömmer sig fler i karet.....
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av peterhaack
                            Hej

                            Skaffade lite Pärldanio ca 14 st har jag i karet... Trodde jag har inte varit på jobb pga av att jag haft feber och så nu på en vecka, idag nu för ca 10 min sen gick ljuset på här i karet på jobbet.... och jag sätter mig för att mata dem med Micro mask och Grindal vet ni vad som kommer fram ur buskarna.......

                            JAPP 8st YNGEL fan vad koolt små skygga krabater tittade fram och började snappa upp micro.... Det kallar jag utdelning på galaxy jag räknade till 8 men där kanske gömmer sig fler i karet.....
                            Grattis Vad roligt, och vad glad man blir när man upptäcker yngel så där oväntat.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              Jag sitter här och har haft lite visning för arbetskamraterna med och jag skall se om jag kan knäppa ngt kort på dem...

                              Man blir glad vissa måndagar =O)
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              • Sabina
                                • January 2003
                                • 481

                                Grattis! ;-)
                                Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                                Kommentar

                                Arbetssätt...