Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • susanne
    • June 2003
    • 60

    Sonja!

    I karet med alla endlers och paletter så finns det jättemycket javamossa, och galaxyn gömmer sig ändå inte. Dom simmar runt straxt ovanför och spänner sig och impar på varann! Dom verkar inte veta att dom borde vara skygga....Paletterna bryr sig inte om dom alls....
    Landstrykeren::Se mitt inlägg 349 i denna tråd så får du läsa om odlingskaret.
    Senast redigerad av susanne; 07 May 2007, 19:50.
    Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

    Kommentar

    • landstrykeren
      • July 2006
      • 440

      Spawning of Celestichthys Margaritatus (Celestial Pearl Danio), also known as Galaxy Rasboras.

      Galaxy som leker!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av landstrykeren
        Coolt
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • landstrykeren
          • July 2006
          • 440

          Mycket, påminner väldigt mycket om kardinalfiskar lek.
          Senast redigerad av landstrykeren; 18 May 2007, 15:08.

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            Har sett mitt första yngel nu!

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              Ni som inte bor i akvaristiska u-land och faktiskt kan se dessa underbara små fiskar (tack Ola för att du öppnade mina ögon för dem), vad tror ni om könsfördelningen hos handlarna nu? Är det någon mening att jag ber min handlare att försöka få hem några, och då få hem av bägge könen? Eller ska jag vänta i en evighet på att jag får en chans att köpa dem från någon privat odlare?
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Jag tror nog att de kommer ungefär 50/50. Dom verkar inte vara uppdelade vad jag sett.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Mamma Mia
                  • December 2004
                  • 2504

                  Nyhet! Jag flyttade mina Galaxy/Pärldanio och vad dyker upp i deras gamla burk om inte en massa yngel Nu har jag asiatisk fisksoppa - Erythomicron, Galaxy, Sawba och Sundadanio - och Galaxyn är faktiskt mycket tuffare och mer synlig nu, i sällskap med så många firrar.
                  Always look at the bright side of life

                  Kommentar

                  • tveten
                    • October 2006
                    • 33

                    Mina har tuffat till sig väldeliga sedan de flyttade till mitt sällskapsakvarium med mosaikgurami, dvärggurami, pygmegurami och 3 otocinclus samt ett oräkneligt antal körsbärsräkor. Galaxyna har sitt område mellan en hög rot och ett tjockt lager flytormbunkar. Där simmar de glatt runt runt och verkar inte bry sig om när jag sitter och tittar, när de bodde i ett 30-liters med guppyyngel kom de bara fram när jag suttit still en stund. Jag har 8 st och tror att det är 4 av varje kön.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Hm... borde kanske flytta mina till något annat kar då. Jag pratade med en kille som har galaxy och som fått en hel del yngel. Han har dom i ett kar med mycket vallisneria. Dom är inte alls speciellt skygga och verkar gilla att stå med "gräs" runt sig. Sen har han botten täckt av pellia så galaxyna kan dyka ner var dom vill om det är fara på gång. Det verkar också vara lugnande för dom.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        Om du flyttar dem nu komer det garanterat dyka upp yngel i det gamla karet
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          Fan va skoj, nu har jag både fått yngel på mina galaxy och boraras micros

                          Kommentar

                          • Isolde81
                            • August 2006
                            • 233

                            Vid två tillfällen har jag hittat yngel i filtret (trots nylonstrumpa), så jag vet att mina små liv producerar yngel, men det syns aldrig till några yngel i karet.
                            Ett av ynglen jag hittade i filtret levde och jag fick det att leva ett tag i ett mindre kar (utan substrat). I början låg det mest på botten och simmade längs glaset ibland, men efter någon vecka så blev det frisimmande och höll sig i mittskiktet av karet. Tyvärr dog det för att jag missade ett av de dagliga vattenbytena...
                            Därför funderar jag på om mitt substrat (ca 3 mm engelsk sjösten) är för stort så att ynglena "fastnar" mellan stenarna innan de blir frisimmande.
                            Ni som har fått yngel, vad har ni för bottensubstrat?
                            Funderar på att byta till 0.8-1 mm Rådasand.
                            110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                            Kommentar

                            • Mamma Mia
                              • December 2004
                              • 2504

                              Jag har svart råda ca 3mm, tror inte gruset avgör överlevnaden... kanske ditt yngel dog av svält - de är så små så de måste ha a) ett väl inkört kar med "smådjur" att äta eller b) bra yngelfoder. Jag har sex stycken nu som stimmar runt, de allra minsta bara några mm och då är de ändå ett par veckor gamla!
                              Always look at the bright side of life

                              Kommentar

                              • Isolde81
                                • August 2006
                                • 233

                                Då är det säkert så att föräldraarna äter ynglen... trots all javamossa och löv.
                                Kanske blandar de ihop dem med räkyngel... kanske är de bara matvrak.
                                Jag kanske ska prova att flytta dem och se om det blir några yngel i det gamla karet.
                                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...