Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Eurydike
    Undrar om inte sega råttor är godare då?
    Fisken är i alla fall garanterat nyttigare än sega råttor som består av diverse färgämnen och benmjöl eller vad de nu är gjorda av

    Nu är det väl kanske som att i många länder står kanske inte valet mellan sega råttor och småfisk, vilken kanske är tur eftersom småfisk kan vara en viktig proteinkälla
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Har för övrigt också bytt namn på arten i artregistret eftersom den nu är placerad i släktet Danio (som Sonja skriver ovan), så nu gäller alltså Danio margaritatus
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 February 2008, 21:05.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        Jag ska skaffa mig ett litet 54L kar som "dekoration" och där i tänkte jag det skulle gå ett litet stim med just sånnahär underbara Danios
        Ska bli jättekul!
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jag flyttade mina nio till ett kar med lite sämre färgade körsbärsräkor.
          Firrarna blev glatt överraskade av all levandemat på botten Få se hur det går.
          Bifogade filer
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Nygge
            • July 2007
            • 27

            Även om det inte har skrivits något här på länge så tänkte jag göra ett inlägg.

            Gjorde nyligen en nystart av ett räkakvarium då jag havde fått grova problem med svavel och en rejäl överdos näring i vattnet. (ca 300 döda dammsnäckor i gruset)
            Nu så håller jag på att varva upp det inför en ny dos Crystal red räkor och denna gång får de sällskap av några Galaxys som jag köpte igår.
            Det som gör mig lite orolig är att jag inte har sett de äta ännu men det lär väl ändra sig snart hoppas jag.
            Hoppas jag kan få yngel av dem då de kostade 63 kr/st i Norberg.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              Ursprungligen postat av Nygge
              Även om det inte har skrivits något här på länge så tänkte jag göra ett inlägg.

              Gjorde nyligen en nystart av ett räkakvarium då jag havde fått grova problem med svavel och en rejäl överdos näring i vattnet. (ca 300 döda dammsnäckor i gruset)
              Nu så håller jag på att varva upp det inför en ny dos Crystal red räkor och denna gång får de sällskap av några Galaxys som jag köpte igår.
              Det som gör mig lite orolig är att jag inte har sett de äta ännu men det lär väl ändra sig snart hoppas jag.
              Hoppas jag kan få yngel av dem då de kostade 63 kr/st i Norberg.
              De ynglar jättelätt! Så det ska nog inte vara några problem.

              Vad matar du med?

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Jag har haft mina länge nu och inte hittat några yngel. Jag tror nog att dom leker, men äter upp rom/yngel.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • MagicFingers
                  • November 2003
                  • 3136

                  eller att räkorna/snäckorna tar rommen...
                  Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                  Nunc Est Bibendum

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    Jag ser mina, har typ 4-5 firrar kvar, endast på natten när jag kikar in in i karet. Fegare fisk får man leta efter. Dock kniper dom nog en hel del räkyngel hos mig, inte fullt så många räkor som det borde vara och med tanke på att firrarna aldrig är framme vid matdax men ändå är feta och fina så...

                    Allt som allt så är jag lite besviken på galaxyn som akvariefisk.

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jag har haft mina länge nu och inte hittat några yngel. Jag tror nog att dom leker, men äter upp rom/yngel.
                      De tar mer än gärna rom om de får chansen. Men några klarar sig alltid. Nu när de går ihop med sina halvvuxna barn är de inte skygga längre heller.
                      Enda nackdelen med dem är väl att de tar en och annan räka.

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av MagicFingers
                        eller att räkorna/snäckorna tar rommen...
                        Kanske... men inte räkorna tidigare, dom gick själva till helt nyligen med posthorn, möjligen att snäckorna tar rom?, men posthorn har man ju tillsammans med killis och den rommen rör dom inte. Fast det är större romkorn förstås.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                          Jag ser mina, har typ 4-5 firrar kvar, endast på natten när jag kikar in in i karet. Fegare fisk får man leta efter. Dock kniper dom nog en hel del räkyngel hos mig, inte fullt så många räkor som det borde vara och med tanke på att firrarna aldrig är framme vid matdax men ändå är feta och fina så...

                          Allt som allt så är jag lite besviken på galaxyn som akvariefisk.

                          //C
                          Personligen har jag bara upplevt att de är skygga om man håller dem ensamma. Håller man dem med andra fiskar är de hur modiga som helst.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Kanske... men inte räkorna tidigare, dom gick själva till helt nyligen med posthorn, möjligen att snäckorna tar rom?, men posthorn har man ju tillsammans med killis och den rommen rör dom inte. Fast det är större romkorn förstås.
                            Mina leker i mossan längst fram i karet och sen går det en ca två timmar och så simmar de dit och har rom frossa. Så de är ertappade med handen i kakburken
                            Men hitintills har jag haft turen att lite rom klarat sig och det verkar inte som att de är intresserade av att äta ynglen alls faktiskt.

                            Kommentar

                            • Nygge
                              • July 2007
                              • 27

                              Eurydike: Jag matar dem med Dosys Tropical S från Aqatic Nature just nu, men då burken snart är tom så ska jag gå över till något som förstärker färgerna.

                              I skrivandets stund håller jag på att författa en artbeskrivning åt den lokala djuraffären.
                              Beskrivningen är baserad på innehållet i den här tråden, en tråd på www.petfrd.com och en vetenskaplig rapport som någon, antingen här eller på ovan nämnda sida, hade länkat till.
                              Sonja, skulle jag kunna få tillstånd att använda en av dina bilder i artbeskrivningen?
                              Bilden som ligger upplagd på sid. 5 skulle passa väldigt bra.
                              Senast redigerad av Nygge; 10 April 2008, 20:15.

                              Kommentar

                              • Ahlqvist
                                • January 2008
                                • 661

                                Såg ett gäng Danio margaritatus i fiskaffären idag och blev rätt förtjust. Dock låg de på 70kr fisken (viss mängdrabatt skulle man kunna få). Vad jag fått för mig är det ett pris i överkant idag, eller vad tycker ni? Kanske värt att leta vidare?

                                Riktigt snygga var de dock!

                                "
                                So Long, and Thanks for All the Fish
                                "
                                Douglas Adams
                                Spana in NVSA's Webbsida!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...