Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Ursprungligen postat av Glenn
    jag tyckte att magarna var väldigt inbuktade Dom såg inte alls ut som alla bilder som man har sett på dom. Ryggen såg ungefär ut som på en krokig guppy
    Böjd rygg och insjunken mage är tecken på att det är utlekt, gammal, fisk. De blir bara sisådär två år, och mot slutet ser de ut som "vinkelhakar", precis som du beskrivit.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      Vet inte om ni läst det senaste på Parctical fishkeepings site, men det har visat sig att Galaxy bara har hittats i en enda liten sjö, och alla försök att hålla fångstplatsen hemlig har misslyckats. Detta innebär att miljön runt sjön har skövlats av insamlare, och att fångsterna gått ner drastiskt pga av överfiske. Köp inte vildfångade exemplar och uppmana handlare att inte ta in dom.

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        .... som det står några inlägg upp
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1103

          Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
          Detta innebär att miljön runt sjön har skövlats av insamlare, och att fångsterna gått ner drastiskt pga av överfiske. Köp inte vildfångade exemplar och uppmana handlare att inte ta in dom.
          Köp istället odlade exemplar på Malmö Akvarieförenings storauktion nu på lördag
          Malmö Akvarieförening
          no hope, no harm, just another false alarm

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            Ursprungligen postat av Sonja
            Hur går det här med namngivning till egentligen? Vem "bestämmer" vad den ska heta?
            Det finns en regelbok - efter internationella överenskommelse mellan zoologer (och en motsvarande för botanister): http://www.iczn.org/iczn/index.jsp (International Code of Zoological Nomenclature). Där står det hur namngivning får gå till. En slags lagbok

            Vad den ska heta beror lite på... När det gäller den andra halvan av artnamnet, det som kallas för artepitetet gäller i princip äldsta namnet gäller av de namn som uppfyller grundkriterierna. I det här fallet finns det så vitt vi vet ingen äldre formell namnbeskrivning än den som publicerades igår i Singapore.

            När det gäller den första halvan av namnet, släktnamnet, finns även där regler, men även ett mått av subjektivitet. Om jag till exempel tycker att Galaxy inte behöver ett eget släkte utan anser att den ser ut precis som en Danio så kan jag kalla den Danio margaritatus och det är inte direkt fel. Någon annan tycker kanske att den har större släktskap med Microrasbora och då är det inte direkt fel att kalladen Microrasbora margaritatus. Däremot kan jag inte kalla Danio dangila för Celestichthys dangila. Det beror på att dangila är typart för släktet Danio och namnet Danio är äldre än namnet Celestichthys.

            Enkelt va?

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Tack ska du ha. Jag tror jag fattade
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                Vet inte om ni läst det senaste på Parctical fishkeepings site, men det har visat sig att Galaxy bara har hittats i en enda liten sjö, och alla försök att hålla fångstplatsen hemlig har misslyckats. Detta innebär att miljön runt sjön har skövlats av insamlare, och att fångsterna gått ner drastiskt pga av överfiske. Köp inte vildfångade exemplar och uppmana handlare att inte ta in dom.
                Det var väl lite tveksamt om det verkligen var sant det där, dessutom kan man ju inte veta om de fiskar man köper verkligen är odlade, men man kan ju alltid själv ta ansvar och se till att själv odla på de exemplar man fått i sin vård, oavsett om de är odlade eller VF.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Isolde81
                  • August 2006
                  • 233

                  Mitt försök med ett galaxypar i en hink med torv misslyckades. Jag lät dem vara i hinken ungefär tre dygn innan jag koppade tillbaka dem till akvariet, mer kunde jag inte låta dem gå eftersom de var bleka och andades hastigt.
                  Däremot upptäckte jag ett litet yngel i filtret när jag skulle rengöra det. Tyvärr var ynglet dött. Vet inte riktigt hur det kommit in i filtret eftersom jag trott att jag yngelsäkrat det, men eftersom jag även hittade ett par räkyngel så måste jag uppenbarligen skaffa ett bättre skydd.
                  Men eftersom jag hittat ett yngel borde det väl finnas fler? Är galaxerna så rovgiriga att de äter ynglen tro?
                  110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Man borde kunna flytta de vuxna mellan två kar med massor av javamossa. Det borde bli rom kvar i mossan om man flyttar de vuxna efter någon tid.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Isolde81
                      Mitt försök med ett galaxypar i en hink med torv misslyckades. Jag lät dem vara i hinken ungefär tre dygn innan jag koppade tillbaka dem till akvariet, mer kunde jag inte låta dem gå eftersom de var bleka och andades hastigt.
                      Däremot upptäckte jag ett litet yngel i filtret när jag skulle rengöra det. Tyvärr var ynglet dött. Vet inte riktigt hur det kommit in i filtret eftersom jag trott att jag yngelsäkrat det, men eftersom jag även hittade ett par räkyngel så måste jag uppenbarligen skaffa ett bättre skydd.
                      Men eftersom jag hittat ett yngel borde det väl finnas fler? Är galaxerna så rovgiriga att de äter ynglen tro?
                      Håll koll på hinken, det kan ju börja dyka upp yngel där i när de vuxna är flyttade.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        Jag läste lite i början av formuet och lite av det i slutet, hoppade det i mitten. Men har priset sjunkit på fisken? Lästa i början av tråden att de kostade runt 75-100kr/st. När jag frågade min handlare nu i veckan, sa han att de skulle kosta runt 20-40 kr/st
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          Om du läst mitten (senare delen iaf) också skulle det nog också framgått.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • becky_be
                            • August 2005
                            • 473

                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Om du läst mitten (senare delen iaf) också skulle det nog också framgått.
                            Jo, det ante mig något sådant. Men tyvärr är man ibland för lat, allrahelst nu när jag är utan glasögon i tre veckor, de gick sönder
                            @-{-{--
                            Rebecca

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Idag har "galaxy" fått ett riktigt namn: Celestichthys margaritatus. Lätt att både stava och uttala Om den får behålla släktnamnet på sikt är väl lite osäkert, men artepitetet (margaritatus) får nog anses som spikat.
                              Släktnamnet borde väl vara Microrasbora????? Liknar varandra i kroppsformen ju!!!!!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Hoppsan så det kan gå....

                                Ursprungligen postat av tummen
                                Jag får nog tömma ett kar så jag kan testa odling ändå....
                                Blir inte så just nu -köpte superfina guppy i Malmö istället....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...