Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Ursprungligen postat av Sonja
    Ja om du flyttar bara ett par eller så till lek tror jag det skulle funka finfint med tioliters. Skriv och berätta hur det går om du gör det.
    Nu har jag flyttat ett par till en vit hink med kokad torv på botten och några flytväxter. Tog hälften akvarievatten och hälften nytt. Matade fiskarna en stund innan jag fångade dem. Gick lättare att få fatt dem än jag trott. Nu simmar de runt helt bleka, upp och ner längs sidorna på hinken. Honan verkar föjla efter/jaga hanen. De verkar rätt stressade nu.
    Hinken står intill ett element för att hålla värmen men har ingen pump. Den står under ett fönster så de får lite ljus, och jag har satt plastfolie över ifall de skulle hoppa. Har jag gjort på rätt sätt? Hur länge kan jag ha Galaxerna i hinken?
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      Själv skulle jag nog ha satsat på en hink av mörkt material.
      Då brukar fisken bli mindre stressad.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        Ursprungligen postat av Sonja
        Nu har jag inte sett just dom här galaxyna, men fisken är rund i ryggen. Inte alls lika rak som en tetra. Om den sen är mager så ser den nog ännu mer krökt ut.
        Näe jag är själv ingen expert på galaxy då jag inte har sett dom så mycket och inte har dom själv men jag tyckte att magarna var väldigt inbuktade Dom såg inte alls ut som alla bilder som man har sett på dom. Ryggen såg ungefär ut som på en krokig guppy, dvs att det hängde ganska mycket baktill men det kanske är normalt hos galaxyn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Isolde81
          • August 2006
          • 233

          Ursprungligen postat av erikthur
          Själv skulle jag nog ha satsat på en hink av mörkt material.
          Då brukar fisken bli mindre stressad.
          Jag får prova det nästa gång, just nu så har jag bara vita hinkar. De verkar dock ha lugnat ner sig en del nu och jag har faktiskt sett både paret i hinken och kvarvarande fisk i akvariet dansa runt varandra. Ska bli spännande att se resultatet.
          110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Jag får nog tömma ett kar så jag kan testa odling ändå....
            Senast redigerad av tummen; 07 March 2007, 07:02.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              Jag kan meddela att det kommer att auktioneras ut minst två påsar med Galaxy, med fyra fiskar i varje, på MAFs storauktion på lördag.

              Dessa Galaxy är odlade av MAF-medlemmar så detta är en chans för den miljömedvetne att skaffa Galaxy utan att bidra till eventuell utfiskning av arten, något som har debatterats på senare tid.

              En uppdaterad utropslista presenteras senare i kväll.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Jag kan meddela att det kommer att auktioneras ut minst två påsar med Galaxy, med fyra fiskar i varje, på MAFs storauktion på lördag.

                Dessa Galaxy är odlade av MAF-medlemmar så detta är en chans för den miljömedvetne att skaffa Galaxy utan att bidra till eventuell utfiskning av arten, något som har debatterats på senare tid.

                En uppdaterad utropslista presenteras senare i kväll.
                Brabra, vad är det för storlek på dom?

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Jamen vad trevligt, nu har jag fixat skjuts NER till malmö, skall se om GUY i Halmstad kan transportera till Halmstad och sedan får jag ta mig sista biten på egen hand, om nu inte Magicfingers åker raka vägen hem....och dumpar mig och nya fynd hemma också....?
                  Senast redigerad av tummen; 07 March 2007, 06:59.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    Idag har "galaxy" fått ett riktigt namn: Celestichthys margaritatus. Lätt att både stava och uttala Om den får behålla släktnamnet på sikt är väl lite osäkert, men artepitetet (margaritatus) får nog anses som spikat.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Idag har "galaxy" fått ett riktigt namn: Celestichthys margaritatus. Lätt att både stava och uttala Om den får behålla släktnamnet på sikt är väl lite osäkert, men artepitetet (margaritatus) får nog anses som spikat.
                      Hur går det här med namngivning till egentligen? Vem "bestämmer" vad den ska heta?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        Kommer Erythromicron åka med på samma namn-tåg? De är ju väldigt lika i kroppen och kommer från samma område (tror jag)?
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          Practical Fish Keepings artikel skriver så här: The generic name Celestichthys, roughly translates from the Latin "caelestis" and "ichthys" as meaning heavenly fish. The species name "margaritatus" is Latin for "adorned with pearls", hence the common name Celestial pearl danio.

                          Vi får alltså lära oss att kalla Galaxyn för Pärldanio
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1103

                            Ursprungligen postat av landstrykeren
                            Brabra, vad är det för storlek på dom?
                            Det vet jag inte, men det är ju en ganska liten fisk även som vuxen så stora är de säkert inte ;-)
                            Malmö Akvarieförening
                            no hope, no harm, just another false alarm

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Hur går det här med namngivning till egentligen? Vem "bestämmer" vad den ska heta?
                              Det gör den som beskriver arten i detalj i någon artikel - helst i en vetenskaplig tidskrift. Senare kan dock revisoner förekomma.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                Hittade lite info. En del är intressant för er som håller Galaxy:


                                Tyson Roberts, alltså? Jaha, där ser man. Hade jag inte gissat.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...