Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Det verkar inte som om mina galaxer lekt ännu men min största hona verkar väldigt leksugen. Hon är ganska så rund om magen och dansar runt med flera av hanarna, nästan jagar efter dem. Kanske därför några av hanarna gömmer sig i javamossan...
    Fast ibland kommer de fram och spänner upp sig, speciellt om honan dansar med någon annan. Kanske inte så långt kvar nu... hoppas!
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      Nå, hur står det till med era galaxer? Något nytt att förtälja?
      Fler som har lekbeteenden i sina burkar? Sonja, har du sett några yngel ännu?
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Isolde81
        Nå, hur står det till med era galaxer? Något nytt att förtälja?
        Fler som har lekbeteenden i sina burkar? Sonja, har du sett några yngel ännu?
        Ingen aning, dom har försvunnit djupt in i javamossan och syns knappt alls längre. När jag släpper ner lite grindalsmask kommer några farande i snabba raider och hugger en marre. Sen är dom puts väck igen
        Jag gör som jag brukar, låter dom bara vara och är fullt nöjd med att veta att dom finns där även om dom inte syns.
        Men skulle jag hitta något spännande, som t ex yngel, så lovar jag att dels försöka fota och givetvis skriva här så fort det bara går. Har förstås prenumeration på tråden så jag har bra koll på den även om jag inte skriver
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Ola Åhlander
          • May 2002
          • 213

          Jag hittade mina första yngel i går kväll. Ungefär som Azur beskrivit för M. erythromicron, de dök liksom bara upp.
          Akvariet är på 60 liter och jag har ganska mycket javamossa och en stor flytormbunke, vanlig sjösten 2-3 mm på botten. Ett luftdrivet skumgummifilter sköter cirkulationen. Bara torrt foder av olika sorter 1-3 ggr per dag.

          Jag önskar att jag kunde delge några er några hemliga odlingstips och skryta om mina otroliga färdigheter som fiskodlare, men tyvärr, det här har firrarna klarat i princip helt själva.
          Än så länge har jag bara sett tre bebisar, men jag hoppas att det gömmer sig fler i javamossan.

          /Ola

          Kommentar

          • Isolde81
            • August 2006
            • 233

            Grattis!

            Hur länge har du haft galaxerna och hur många är de?
            110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

            Kommentar

            • Ola Åhlander
              • May 2002
              • 213

              Tack!

              Jag har tre hanar och fyra honor, och har haft dom i ungefär två månader.

              Kommentar

              • landstrykeren
                • July 2006
                • 440

                Kan någon bekräfta att inte galaxy och Microrasbora erythromicron korsar sig?

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  Ursprungligen postat av landstrykeren
                  Kan någon bekräfta att inte galaxy och Microrasbora erythromicron korsar sig?
                  Naturligtvis kan inte någon det för en art där de första lekrapporterna just kommer in. Kanske om några år.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                    Jag hittade mina första yngel i går kväll. Ungefär som Azur beskrivit för M. erythromicron, de dök liksom bara upp.
                    Akvariet är på 60 liter och jag har ganska mycket javamossa och en stor flytormbunke, vanlig sjösten 2-3 mm på botten. Ett luftdrivet skumgummifilter sköter cirkulationen. Bara torrt foder av olika sorter 1-3 ggr per dag.

                    Jag önskar att jag kunde delge några er några hemliga odlingstips och skryta om mina otroliga färdigheter som fiskodlare, men tyvärr, det här har firrarna klarat i princip helt själva.
                    Än så länge har jag bara sett tre bebisar, men jag hoppas att det gömmer sig fler i javamossan.

                    /Ola
                    Grattis Vad kul
                    Har du vanligt Sthlmvatten? Vad har du för temp i deras kar, och hur stora är ynglen nu? Hur ser dom ut, blanka eller någon teckning?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Lugn, dom jobbar för fullt. (Jag tror tom det är kapplöpning) men minst ett år brukar det dröja.
                      jasså, vad bra! men skall det verkligen behöva ta så lång tid??????
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                        Jag hittade mina första yngel i går kväll. Ungefär som Azur beskrivit för M. erythromicron, de dök liksom bara upp.
                        Akvariet är på 60 liter och jag har ganska mycket javamossa och en stor flytormbunke, vanlig sjösten 2-3 mm på botten. Ett luftdrivet skumgummifilter sköter cirkulationen. Bara torrt foder av olika sorter 1-3 ggr per dag.

                        Jag önskar att jag kunde delge några er några hemliga odlingstips och skryta om mina otroliga färdigheter som fiskodlare, men tyvärr, det här har firrarna klarat i princip helt själva.
                        Än så länge har jag bara sett tre bebisar, men jag hoppas att det gömmer sig fler i javamossan.

                        /Ola
                        Jamen då är det ju bara att gratulera då!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • Ola Åhlander
                          • May 2002
                          • 213

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Grattis Vad kul
                          Har du vanligt Sthlmvatten? Vad har du för temp i deras kar, och hur stora är ynglen nu? Hur ser dom ut, blanka eller någon teckning?
                          Ja, vanligt kranvatten, och jag har inte gjort något speciellt med det. Temperaturen är ganska hög, runt 27 grader.

                          Ynglen är ganska stora, minst 5 mm. De är ofärgade, och långsmala i kroppen jämfört med hur andra yngel av små danio/rasboraarter ser ut. Jag har tagit några bilder och fler ska det bli, men jag tänkte spara dom till mitt föredrag på Bollmoras akvariehelg i samband med SARFs riksstämma i slutet av april.

                          /Ola

                          Kommentar

                          • Isolde81
                            • August 2006
                            • 233

                            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
                            Jag har tagit några bilder och fler ska det bli, men jag tänkte spara dom till mitt föredrag på Bollmoras akvariehelg i samband med SARFs riksstämma i slutet av april.
                            I april kanske det finns fler som fått yngel...

                            Det här ska tydligen vara en bild på ett galaxy-yngel:
                            110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                            Kommentar

                            • Ola Åhlander
                              • May 2002
                              • 213

                              Ursprungligen postat av Isolde81
                              I april kanske det finns fler som fått yngel...
                              Utan tvekan, skam vore det väl annars.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Jag får väl övertala min fru om att jag behöver ett antal mindre akvarier så får mina fiskar egna akvarier, då kan mina räkor och fiskar få föröka sig lite mer kontrollerat....just nu är det bara mina WP-räkor som ynglar av sig....
                                Senast redigerad av tummen; 31 January 2007, 09:41.
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...