Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Ursprungligen postat av tummen
    ett till PM menar jag!!!!!!
    Däremot är jag lite fundersan om vad ni skriver om fiskarnas matvanor, om de äter räkyngel vill jag inte hålla dem med mina CR så då måste jag ha ett separat kar, eller tror ni att räkynglen klarar sig ändå?

    Jag har ju körsbär med mina galaxy, och jag är 99% säker på att de äter de minsta ungarna. De är dessutom så livliga (galaxyn alltså) så jag ser nästan aldrig körsbären längre - de håller sig dolda i något snår. Nu har jag körsbär i ett kar till så det gör inget (man måste ju skämma bort de vackra G ) men annars hade jag nog haft räkorna på annat håll...
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Jag har mina Galaxy med Burmaräkorna. Det funkar finfint, men då är räkorna större än CR och ynglar inte av sig. Räkorna är helt orädda för Galaxyna som i sin tur är rätt nyfikna på räkorna. Men jag tror också att Galaxyna skulle sätta i sig nykläckta små räkyngel utan problem. Dom är riktigt matglada och blixtsnabba när det vankas mat.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        I dagens Göteborgs Posten har Zoomässan i Kungsbacka en annons om att de säljer denna fisk för 50 kr stycket .

        Riktigt kul med det stora intressent för denna nya art och man kan ju undra i hur hög utsträckning Zoopet är "skyldig" till detta.
        Först skrev jag att den fanns på min önskelista den 9/9 i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthre...t=microrasbora
        Sedan beskrev jag mitt misslyckade inköp av arten i denna artikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...402&Itemid=206
        och till sist det viktigaste av allt - sedan startade ralp denna tråd om arten - en tråd som redan har 140 inlägg och mer än 2.000 visningar.

        Så nog tror jag att det är som så att Zoopet i hög grad och stimulerat intresset för denna lilla vackra pärla så mycket att t.o.m. affärer har med den i sina annonser
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Pär J.
          • March 2002
          • 284

          Det som är mest roligt är att så många butiker i hela landet har tagit hem dessa och att det gått så fort. Intressanta nyimporter brukar dröja i de allmäna zoobutikerna. Okända små fiskar som kostar 65-100:- brukar inte riskeras att bli lagervara i butikerna.

          Oavsett om Zoopet slår sig för bröstet eller inte så är det kul att det finns en så insatt och aktiv grossist i Sverige som kan snappa åt sig en hel del go´bitar. Tror också att intresset för små färgglada fiskar har ökat de senaste åren (Boraras brigittae, Endlers guppy, killis, Microrasbora kuboti m.fl) och att dessa intresserar de som håller den största modedjuret inom akvaristiken dvs småräkorna.

          Gott Nytt Akvarist År!

          Kommentar

          • Vandal
            • January 2006
            • 1655

            jag funderar efter att ha läst tråden starkt på att skaffa några stycken iallafall... de får gå i mitt "dvärg"-kar, med dvärgtandkarp och dvärgräkor...

            är det någon som vet om nån lyckats få fram några yngel på dem än? eller är allt vildfångster? när den väl odlats så kan den som har en bra metod skratta hela vägen till banken vill jag lova...
            over and out /Petter
            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              Enl PFK ska de ha lyckats få yngel i England... jag citerar:
              "Breeding: Pete Liptrot and Paul Dixon of the Bolton Museum Aquarium were the world's first fishkeepers to spawn this species, and they managed to do just a couple of weeks after the fish first became available in the UK. Very little is known about reproduction. Paul says that he observed a brightly-coloured male attempting to drive females into a spawning mop and Pete found seven small eggs in a clump of Java moss a week later and spotted some fry which had already hatched. Said Pete: "The eggs have been laid over Java Moss and appear to be only very slightly adhesive, they drop out of the moss very easily. We've removed the moss to another aquarium to see what else hatches. As we were moving the moss one of the smaller males was very busy hunting around for eggs or fry."
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Isolde81
                • August 2006
                • 233

                Igår skaffade jag mig 6 st av dessa vackra fiskar till priset av 50:-/st. Har dem i min 35-litare ihop med dvärgräkor. Jag hade även tänkt att ha detta kar till yngeluppfödning av platy och endlers, skulle det fungera eller tror ni att galaxerna skulle norpa ynglen?
                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  Ursprungligen postat av Isolde81
                  Igår skaffade jag mig 6 st av dessa vackra fiskar till priset av 50:-/st. Har dem i min 35-litare ihop med dvärgräkor. Jag hade även tänkt att ha detta kar till yngeluppfödning av platy och endlers, skulle det fungera eller tror ni att galaxerna skulle norpa ynglen?
                  Jag tror mig veta att det (antagligen) kommer bli för trångt i ditt 35-liters med alla de arterna, speciellt med endlers och platy..... 50:- på zoomässan sade ni? HMMMM intressant.....
                  Senast redigerad av tummen; 05 January 2007, 17:35.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Isolde81
                    Igår skaffade jag mig 6 st av dessa vackra fiskar till priset av 50:-/st. Har dem i min 35-litare ihop med dvärgräkor. Jag hade även tänkt att ha detta kar till yngeluppfödning av platy och endlers, skulle det fungera eller tror ni att galaxerna skulle norpa ynglen?
                    Jag skulle inte blanda så i ett så litet kar, och dessutom tror jag inte du får några räkyngel om Galaxyna går med räkor.
                    Jag har mina med en räksort som ändå inte förökar sig hos mig, och med vuxna räkor funkar det. Men Galaxyna är riktigt snabba och hungriga hela tiden.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      Ngn som vet om dessa finns i ngn butik i skåne?



                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • Isolde81
                        • August 2006
                        • 233

                        Jag hade bara tänkt ha ynglen där tills de är stora nog att klara sig själva, då får de flytta till mitt 80 liters. Skulle det fungera tro? Annars får jag hitta en annan lösning för ynglen.

                        I övrigt hade jag tänkt låta galaxerna gå själva med räkorna i 35:an. Eventuellt får de sällskap av 4 st M. erythromicron om det inte blir för trångt eller om det visar sig att de kan korsas, men det får bli om nån månad eller så. Det gör inte så mycket om några småräkor går åt, har ju räkor i fler kar och, som någon sa, vill man ju unna galaxerna lite snacks. Mina räkor har visat sig mycket produktiva och det är nästan bra att galaxerna rensar lite så det inte blir överbefolkat
                        110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                        Kommentar

                        • Mamma Mia
                          • December 2004
                          • 2504

                          Jag har både erythromicron och galaxyn. Jag skulle inte vilja ha dem i samma kar, för att E är så oerhört skygg och försiktig, att den knappt skulle hinna få i sig maten före glupska snabba G. Varför tror du att de kan korsa sig? Tvivlar starkt på det...

                          Ursprungligen postat av Isolde81
                          Jag hade bara tänkt ha ynglen där tills de är stora nog att klara sig själva, då får de flytta till mitt 80 liters. Skulle det fungera tro? Annars får jag hitta en annan lösning för ynglen.

                          I övrigt hade jag tänkt låta galaxerna gå själva med räkorna i 35:an. Eventuellt får de sällskap av 4 st M. erythromicron om det inte blir för trångt eller om det visar sig att de kan korsas, men det får bli om nån månad eller så. Det gör inte så mycket om några småräkor går åt, har ju räkor i fler kar och, som någon sa, vill man ju unna galaxerna lite snacks. Mina räkor har visat sig mycket produktiva och det är nästan bra att galaxerna rensar lite så det inte blir överbefolkat
                          Always look at the bright side of life

                          Kommentar

                          • Isolde81
                            • August 2006
                            • 233

                            Nej jag vet inte varför... något jag snappat upp någonstans. Så det är så stor skillnad i sättet mellan dem? Ja, i så fall skippar jag erythromicron.
                            110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Isolde81
                              Nej jag vet inte varför... något jag snappat upp någonstans. Så det är så stor skillnad i sättet mellan dem? Ja, i så fall skippar jag erythromicron.
                              Eller så skaffar du ett litet kar till och har dom i olika
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Isolde81
                                • August 2006
                                • 233

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Eller så skaffar du ett litet kar till och har dom i olika
                                Såklart! Varför tänkte inte jag på det. Förvisso har jag ett 12 liters men det känns alldeles för litet.
                                Jag har gått från 0 till 3 kar på 4 månader nu och killen tycker att de stjäl för mycket tid... men hade jag haft plats för fler så visst!
                                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...