Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Isolde81
    Såklart! Varför tänkte inte jag på det. Förvisso har jag ett 12 liters men det känns alldeles för litet.
    Jag har gått från 0 till 3 kar på 4 månader nu och killen tycker att de stjäl för mycket tid... men hade jag haft plats för fler så visst!
    Om man inte blandar en massa sorter kan man ha rätt små kar till småfirrar. Men man får vara mer noggrann med vattenbyten och försiktig så man inte övermatar. Efter jag började ha posthornssnäckor i alla mina kar funkar även de minsta mycket bättre.
    Fast 12 liter är väl i minsta laget kanske. Jag har 10 st Galaxy och 6-7 räkor+posthornssnäckor i ett 18-liters med mest javamossa. Det karet har rätt bra form, lite lägre men längre och bredare i stället.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Isolde81
      • August 2006
      • 233

      Det är en liten spricka i överkant på mitt 12 liters så jag kan bara fylla det med 10 liter... Nu när jag tänker på det så kanske det skulle fungera bättre för yngel än att ha dem med galaxerna. Kanske kan jag då även flytta någon räka med rom dit för att spara några yngel. Hmm... Vad har du för filter i ditt kar, eller du kanske kör utan filter?
      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        Ett filter för små kar är Red Sea Deco Art nano-filter (ryggsäcksfilter) på 60l/h, jag har ett sånt till mitt 2l växtkar =)
        Det kostade 200kr hos Zoomässan, det finns säkert billigare, men det var det enda jag kunde hitta till mitt lilla, lilla kar.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jo jag har filter i alla mina småkar, men lite olika lösningar. Några hemgjorda som drivs av en luftpump, några Fluval+1 som är räkyngelsäkrade med nylonstrumpor och några ryggsäcksfilter som heter Jebo 501 som Akvarielagret säljer för under 100 kr, tror det var 75 kanske? Där sätter jag ner insugsröret i en bit filtermatta som jag skär ett litet hål i.
          Men jag har kollat på det där lilla Red Sea ryggsäcksfiltret också. Det är snyggare, men mycket dyrare. Kanske det håller mycket längre, jag vet inte.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            Ursprungligen postat av Isolde81
            Det är en liten spricka i överkant på mitt 12 liters så jag kan bara fylla det med 10 liter... Nu när jag tänker på det så kanske det skulle fungera bättre för yngel än att ha dem med galaxerna. Kanske kan jag då även flytta någon räka med rom dit för att spara några yngel. Hmm... Vad har du för filter i ditt kar, eller du kanske kör utan filter?
            Laga det med silikon, eller ännu hellre skär bort den spruckna rutan och sätt dit en ny, du kan köpa spillbitar av glas hos en glasmästare för en billig peng..... Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ny artikel om arten i Practical Fishkeeping http://www.practicalfishkeeping.co.u...article_id=557
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Isolde81
                • August 2006
                • 233

                Nu börjar mina Galaxer känna sig hemma i min burk så jag tänkte dela med mig lite av min erfarenhet av dem. Jag tror jag fått tag på tre honor och tre hannar. Trodde de skulle vara mer skygga i början men de är oftast ute och simmar i det öppna området. Några var ganska smala så jag matar dem med lite foder av olika sorter ett par gånger om dagen för att göda dem. De smakar på allt men det är svårt att avgöra om de äter något, skalade artemiaägg tycks iaf gå ner. Men de tar inget från ytan men det som singlar ner hugger de på. Jag har sett dem nafsa lite på snäckor (kanelbulletypen), kanske äter de de minsta snäckorna och snäckägg? Jag kan ju alltid hoppas. Räkorna har de dock inte visat större intresse för hittills.
                Oftast simmar de omkring i grupp men ibland jagar de varandra och dansar runt. Speciellt en hanne som har sitt tillhåll vid några stenar i ett skyddat område under filtret jagar bort alla som kommer för nära, även honor. De verkar också gilla att rota runt på bottnen bland rötter, löv och mossa. Något större intresse mellan könen har jag inte sett, bara den minsta hannen som sporadiskt jagar den minsta honan.
                Jag har ju bara haft dem ett par dagar nu men det är en spännande liten firre som alltid är i farten. Jag ångrar inte att jag köpte dem, bara att jag inte köpte fler av dem!
                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                Kommentar

                • Kirsten Sørensen, Danmark
                  • January 2007
                  • 2

                  Hej i det svenske forum :-)

                  Jeg bor i Danmark, hvor Microrasbora sp. Galaxy'en også er blevet populær - den kan dog være svær at få fat i.

                  Jeg har selv 9 styk af denne skønne fisk, og selvfølgelig kunne det være rart at få noget mere information om dem, så jeg kunne give dem de bedste betingelser :-) Ja, det kunne jo også være superdejligt, om man kunne få dem til at yngle!

                  Mine galaxyer har jeg haft siden 27. december 2006, og de går p.t. i et 25L akvarium og ser ud til at trives vældigt fint.

                  Jeg har læst nogle af indlæggene i denne tråd, og ville bare høre, om nogen af jer har yderligere oplysninger, evt. om nogen har haft held med yngel af dem?

                  På forhånd mange tak - og venlig hilsen
                  Kirsten Sørensen, Danmark

                  Kommentar

                  • Kirsten Sørensen, Danmark
                    • January 2007
                    • 2

                    Jeg kan da forresten fortælle, at jeg nogen gange fodrer mine Galaxyer med en pipette - så tager de lettere foderet. De holder også meget af mikro-plankton :-)

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag matar enbart med levandefoder, nykläckt artemia och grindalsmask, och dom mer eller mindre slåss om maten varje gång. Inga som helst problem att få dom att äta sånt.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        Lite mer fakta om vattenvärden dessutom spekulationer om att det är en Microrasbora utan egentligen en Danio...



                        Hejhopp. Ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          Tror ni att de skulle funka att ha dom ensamma i ett 22l ? 35x25x25cm

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            Något på G?

                            Ursprungligen postat av landstrykeren
                            Tror ni att de skulle funka att ha dom ensamma i ett 22l ? 35x25x25cm
                            Ja - jag tror det.

                            Föresten. En liten uppdatering om mina pärlhöns. Jag flyttade de sex "portugisiska" plus "kungen" över från mitt lilla till det "stora" 110 liters till de andra - strax innan jul. När jag håvade upp de så upptäckte jag att några honor som var ovanlig tjocka rund magen Hoppas att det inte var ett fel att flytta de... Totalt har jag nu 18 stycken där. Fler som håller på att färga ut nu och det är riktig fint fart på de

                            Hejhopp. Ralaxy
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • Isolde81
                              • August 2006
                              • 233

                              Nu när belysningen slocknat över det lilla karet och det enda som lyser upp är min skrivbordslampa upptäcker jag att galaxerna simmar snett, nästan 45 grader med ett öga mot ytan och ett mot bottnen. Så simmade de inte när belyningen var tänd för 30 min sedan. Varför gör di på detta viset?
                              Spanar de efter mat/fiender på ytan/bottnen? Man kanske borde ordna lite månljus till dem. Fler som sett detta?
                              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                Dom inrättar sej nog efter det befintliga ljuset som enligt deras instinkter borde komma uppifrån. Sett fenomenet hos många killis iaf...
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...