Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #46
    Jag gav mina ett urval av mat: hoppstjärtar, grindalsmask, fryst artemia och flingfoder. De smakade på allt men åt bara maskarna, så vitt jag kunde se.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #47
      Levande foder är oftast det bästa alternativet till vildfångad fisk.
      Vad tror ni dom är vana vid?
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Ola Åhlander
        • May 2002
        • 213

        #48
        Jag blir mer och mer osäker på det här med könsskillnaden. När jag köpte mina så tyckte jag att jag hade lyckats plocka två par. När jag sedan läste om skillnaden på könen (färg på fenor m.m.) så var jag ju övertygad om att jag bara har honor. Fast nu är jag osäker igen... Två av mina fiskar är helt klart starkare i kroppsfärgen och mer dominanta. Men de har fortfarande inte det röda ända ut på stjärtfenan och saknar de svarta strecken i fenorna.

        Självklart kan det vara dominerande honor, men som sagt, jag är osäker.

        Jag vore inte förvånad om Azur har rätt, att de sorterar könen innan export. Hanarna till USA och Japan, honorna till Europa. Det vore inte första gången det sker.

        De är lite blyga, man det är inga problem med att få dom att äta torrfoder av olika slag. Men visst, de är ju inga posörer direkt.

        /Ola

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          #49
          Klipper ur min dagbok:

          "Jo en sak till som gjorde mig nyfiken - i burken bredvid galaxyn går mina dvärgkardinaler (vilket är ett dumt namn tycker jag by the way). Galaxyn och kardinalerna reagerade DIREKT på varann och studsade mot glaset - så jag stoppade in en bit svart papper mellan dem till sist. Kommer de från samma flod? Eller vad gör att de blir intresserade av varann?"

          Ralp - du får komma hit o handla hanar hos Janne

          I min lilla flock är det en hane som är ordentligt utfärgad, de andra två (tre?) är mer "halvfärdiga" och de övriga har helt bleka analfenor, korta, med en aningens nyans av rött i kanten. De äter flingfoder utan problem. De verkar äta allt, faktiskt - nja inte hoppstjärtar, tydligen tänker de inte på att mat kan finnas på ytan.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #50
            Ursprungligen postat av Ola Åhlander
            ...Jag vore inte förvånad om Azur har rätt, att de sorterar könen innan export. Hanarna till USA och Japan, honorna till Europa. Det vore inte första gången det sker.
            Ursprungligen postat av Mamma Mia
            ...I min lilla flock är det en hane som är ordentligt utfärgad, de andra två (tre?) är mer "halvfärdiga" och de övriga har helt bleka analfenor, korta, med en aningens nyans av rött i kanten.
            Vad synd - då sprack Ola´s och min konspirationstheorie Hursomhelst jag kan bara konstatera att där jag handlade mina i Portugal såg alla likadana ut. Jag låg ingen speciellt märke på det då eftersom jag var tillräklig upphetsad av att se de live iallafall. Dessutom så trodde jag att de kanske inte är fullvuxen respektiv inte utfärad pga stress i försäljningsburken.

            Hejhopp. Ralaxy
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #51
              Jag köpte också ett gäng Galaxie av Janne Wester och har fotat lite på dom. Tror nog att dom två bilderna här visar hane och hona. Dom beter sig helt olika i karet. De jag misstänker är hanar håller på och spänner sig för varandra och de med färglösa fenor undertill (honorna?) simmar oftast runt i ett eget litet stim. Ibland försöker hanarna lura med honorna in i javamossan.
              Dom är pigga och trevliga och äter nykläckt artemia och grindalsmask med stor aptit.
              Bifogade filer
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #52
                Vad säger de om blixtarna? Mina är inte säskilt rädda, utom när jag gör någon snabb rörelse nära glaset. Har du dem i eget akvarium?
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #53
                  Dom hinner inte bry sig om blixten. Är fullt upptagna med egna intriger i karet. Men dom är ruggigt snabba i vändningarna. Det är svårt som sjutton att hinna fota dom, men jag tränar på
                  Jag satte dom med Burmaräkorna. Tänkte att dom kommer inte så himla långt från varandra, samma kontinent i alla fall Det verkar funka bra. Burmorna är större än firrarna och bryr sig inte om dom, men Galaxina är rätt nyfikan på vad räkorna håller på med.
                  Räkmix äter Galaxina också märker jag.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • BengtO
                    • May 2005
                    • 216

                    #54
                    Hej
                    Har också skaffat galaxy, könsskillnaden verkar solklar. Undrar om de är lika lätta att odla som kubotai? Har en grupp på 5 i ett 10l med torv, typ killi. Fullt med yngel i torven

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #55
                      BengtO
                      Vilken typ av torv använder du?
                      Fiber eller granulat eller vad?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #56
                        Är det kubotaiyngel du har fullt av eller galaxy?
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • Nighthawk
                          • September 2006
                          • 52

                          #57
                          De där "firrarna" blir bara vackrare o vackrare för var gång man ser dem.
                          Säger grattis till alla er som lyckats komma över dem.
                          Blir faktiskt lite avundsjuk här...

                          Har ju lång väg att ta mig från Malmö till Stockholm för att kunna handla dem...

                          Men, men... de ska väl dyka upp i min närhet också vad det lider.

                          Lycka till med dem.

                          Kommentar

                          • Nighthawk
                            • September 2006
                            • 52

                            #58
                            Sonja <--- Fantastiskt fint du lyckats "fånga" dem.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #59
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              dom är ruggigt snabba i vändningarna. Det är svårt som sjutton att hinna fota dom, men jag tränar på
                              Det där känner jag till efter att ha försökt på mässan i Duisburg där det dessutom var en massa andra akvarier och spolights runt om + att det var trängsel framför akvariet.
                              Riktigt bra foton du fick till
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • BengtO
                                • May 2005
                                • 216

                                #60
                                Erikthur- Vanlig fibertorv, javamossa och lite flytväxter.
                                Odlar Boraras micros lika dant, men de ger inte lika mycket. Tror att de äter en hel del rom. Kubotaierna stimmar helst i fritt vatten och går aldrig ner i bottensubstratet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...