Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Åhlander
    • May 2002
    • 213

    #16
    Hanarna har mer och starkare färg på fenorna. Det syns lättast på stjärtfenan där det röda går ända ut på hanen men inte på honan. Jämför min bild med PFKs i början av tråden så ser du vad jag menar.

    /Ola

    Kommentar

    • Ola Åhlander
      • May 2002
      • 213

      #17
      Ursprungligen postat av Sonja
      Dom exemplar som kommer till Sverige, är dom vildfångade eller odlade? Ser dom alltså ut så här naturligt? Det är en av de vackraste småfirrar jag någonsin sett.
      Än så länge är alla vildfångade. Fast jag misstänker att vissa bilder är lite förstärkta i det röda med PS. Men visst är dom söta!

      /Ola

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Åhlander
        Fast jag misstänker att vissa bilder är lite förstärkta i det röda med PS. Men visst är dom söta!

        /Ola
        Nja dom jag såg - där var hanarna minst lika röda som i pfk-länken ovan
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          #19
          Hmm... isåfall har jag fått "andra sorteringen" eller mina är inte fullvuxna eller så har jag sex honor Mina ser precis ut som på Olas linjalphoto...

          Hejhopp. R
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av ralp
            Hmm... isåfall har jag fått "andra sorteringen" eller mina är inte fullvuxna eller så har jag sex honor Mina ser precis ut som på Olas linjalphoto...

            Hejhopp. R
            Dom som jag såg hade säkert haft längre tid på sig att acklimatisera sig.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ola Åhlander
              • May 2002
              • 213

              #21
              Det kan ju också ha med foder eller helt enkelt med ljuset att göra, ett Grolux eller liknande kan ju dra fram färgerna ganska mycket.

              /Ola

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Kan kanske vara läge att berätta att jag köpte 20 stycken Microrasbora erythromicron, och jag fick _en_ hona.
                Innan dess hade jag köpt 20 plus sedan ytterligare 14 Sawbwa, som allihop visade sig vara hanar.

                Jag tror att han den där killen i Myanmar som exporterar de här fiskarna är rätt duktig på att sortera fisken.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag tror att han den där killen i Myanmar som exporterar de här fiskarna är rätt duktig på att sortera fisken.
                  Ja, skall man tjäna stålar på att exportera vildfångat bör man ju inte släppa iväg alltför många honor...

                  Var det inte något liknande det gruffades om i USA att de som odlade Endlers där bara sålde hannar på auktioner och till affärerna.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Mamma Mia
                    • December 2004
                    • 2504

                    #24
                    Nu ligger artikeln ute på PFk - med en supersnygg ny bild på galaxy:n.

                    Azur - hur gick det med dina 20 erythromicron - lever de? Fick du nåt yngel efter din enda hona?
                    Always look at the bright side of life

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Vad sjutton, mitt inlägg tog inte?

                      OK, då tar jag om det:

                      Mina erythromicron har i stort sett dött av, jag har tre stycken nu. Jadå, jag fick rätt mycket yngel av dem, de spontanförökade sig i ett tätt planterat akvarium tillsammans med dvärgkardinalfisk och otocinclus. Jag får väl erkänna att jag tyckte de var så lättodlade att jag aldrig brydde mig om att odla dem mer rationellt.

                      De är relativt kortlivade, blir cirka två år, sen dör de.

                      En sak som kanske kan intressera er "galaxy"-ägare: Jag har haft mina erythromicron med mina flexilisar, som jag just övervintrat, och de överlevde vattentemperaturer ned till +4 grader.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Mamma Mia
                        • December 2004
                        • 2504

                        #26
                        Jaha, så du har tre kvar inkl yngel eller? Vore intressant att se en sån levande och frisk - de som jag såg var döende...
                        Always look at the bright side of life

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          #27
                          Näääh - efter lite research - nu är jag ganska säkert på att alla mina sex är honor. De är nog fullvuxen eftersom de är som sagt minst 2,4 cm ...

                          Hejhopp. R
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Mamma mia: Nej, det är tre vuxna fiskar, tre yngel som vuxit upp. Jag brydde mig aldrig om att ta hand om ynglen eller fortsätta odla, det var ju liksom ingen större utmaning, och de har dött av med tiden.

                            Det finns bilder på min hona och en av mina hanar här:

                            och en liten quicktime-snutt på två av hanarna som gör upp om ett revir här:

                            å en till liten snutt med en hane som lockar på en hona:


                            I filmerna kan man också få en rätt bra uppfattning om hur små de är genom att jämföra mot neontetrorna.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Mamma Mia
                              • December 2004
                              • 2504

                              #29
                              Ni får väl byta firrar med varann, ni som har ojämna par

                              Ursprungligen postat av ralp
                              Näääh - efter lite research - nu är jag ganska säkert på att alla mina sex är honor. De är nog fullvuxen eftersom de är som sagt minst 2,4 cm ...

                              Hejhopp. R
                              Always look at the bright side of life

                              Kommentar

                              • Mamma Mia
                                • December 2004
                                • 2504

                                #30
                                Intressanta filmer! De är ju jättefina, firrarna...

                                Ursprungligen postat av Azur
                                Mamma mia: Nej, det är tre vuxna fiskar, tre yngel som vuxit upp. Jag brydde mig aldrig om att ta hand om ynglen eller fortsätta odla, det var ju liksom ingen större utmaning, och de har dött av med tiden.

                                Det finns bilder på min hona och en av mina hanar här:

                                och en liten quicktime-snutt på två av hanarna som gör upp om ett revir här:

                                å en till liten snutt med en hane som lockar på en hona:


                                I filmerna kan man också få en rätt bra uppfattning om hur små de är genom att jämföra mot neontetrorna.
                                Always look at the bright side of life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...