Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #61
    Allvarligt talat - eftersom de är så poppis är chansen stor att de blir utfiskade i sin hemmiljö och bara finns kvar hos försäljare... folk är fattiga därborta. Vi får verkligen vara rädda om de exemplar vi har och önska oss reproduktion.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Ola Åhlander
      • May 2002
      • 213

      #62
      Mmm. Jag har fått tag på hanar nu, och könsskillnaden är precis så klar som beskrivs ovan. Mina fyra första var honor, ingen tvekan om saken.

      /Ola

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det där känner jag till efter att ha försökt på mässan i Duisburg där det dessutom var en massa andra akvarier och spolights runt om + att det var trängsel framför akvariet.
        Riktigt bra foton du fick till
        Det är lättare i hemmamiljö. Dom är otroligt kvicka och vänder sig hela tiden, lite som guppys. Just på dom här bilderna så spanar dom efter lite nykläckt artemia som siglade ner mot botten. Men det kan man ju inte göra när man fotar offentligt. Sen blänker dom mycket också så det blir lätt överexponerat som på hanen.
        Jag vill få till något där fiskarna inte kör ner huvudena neråt och vänder sig bortåt. Misstänker att jag kommer att få hålla på en tid, men jag är ruggigt envis. Inte ska en fisk få besegra mig
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #64
          Ursprungligen postat av Nighthawk
          De där "firrarna" blir bara vackrare o vackrare för var gång man ser dem.
          Säger grattis till alla er som lyckats komma över dem.
          Blir faktiskt lite avundsjuk här...

          Har ju lång väg att ta mig från Malmö till Stockholm för att kunna handla dem...

          Men, men... de ska väl dyka upp i min närhet också vad det lider.

          Lycka till med dem.
          När jag såg bilderna på dom så ringde jag "min" akvariehandlare och frågade om han hade såna på någon beställningslista. Grossisten Imazo hade och då fick "min" akvariehandlare beställa hem åt mig.
          Kolla med dom butiker du har i närheten om det finns någon som kan beställa.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #65
            Ursprungligen postat av Sonja
            Det är lättare i hemmamiljö. Dom är otroligt kvicka och vänder sig hela tiden, lite som guppys.
            Hos mig är det stor skillnad, eftersom mina Endlers simmade alltid med näsan längs glaset i mitt minikar och de verkade inte alls var nöjd med "karets" volym. Samma sak med Boraras (m och b). Därför kände jag mig tvunga att släppa tillbaka de i ett större kar. Pärlhönsarna gjorde aldrig så i första veckan. De var framme hela tiden och stimmade och verkar vara nöjda med sin omgivning. Men nu har det vänt och de gömma sig hela tiden i javamossan. Värre än mina räkor

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #66
              Ralf, dom kanske leker? Fast å andra sidan trodde du att det bara var honor?
              Senast redigerad av Sonja; 06 December 2006, 10:28.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #67
                Jag har aldrig haft de här "galaxy", men M. erythromicron är en extremt hemlig fisk. Jag ser dem aldrig om jag är närmare akvariet än två meter, och så har de varit hela tiden, i flera olika akvarier, oberoende av inredning och sällskap.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #68
                  När man ser erythromicron och galaxy kan man ju se vissa likheter både utseende (kroppsform) och beteende, men när det gäller kubotai så ser den ju inte alls ut som dessa och beter sig inte heller på samma sätt. Den är extremt intensiv och livlig, aldrig stilla. Håller sig i fritt vatten och undviker botten. Plockar inte ens upp artemia som hamnat där. Konstigt att den tillhör samma släkte.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #69
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Jag har aldrig haft de här "galaxy", men M. erythromicron är en extremt hemlig fisk. Jag ser dem aldrig om jag är närmare akvariet än två meter, och så har de varit hela tiden, i flera olika akvarier, oberoende av inredning och sällskap.
                    Jag har inte haft mina "Galaxy" så länge än, men dom är väldigt intensiva fiskar. Dom går i ett 18-literskar med massor av javamossa. Ibland håller dom sig fullständigt undan och jag ser dom inte någonstans fast jag kollar utefter sidorna också. Sen gör dom raider i framkant där det finns lite simutrymme. Dom tigger inte, men kollar läget. Kommer det inte ner någon mat så dyker dom in i mossan igen. Sitter jag kvar så kommer dom snart fram igen och kollar lite, och sen borta igen. Trevliga, tycker jag.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #70
                      Så här blir dom flesta bilderna
                      Bifogade filer
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #71
                        Skulle galaxy funka i mitt kar med amano, kampfisk och gurami måhända?
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          #72
                          Hemliga - är bara förnamnet. Nu när alla har gått på jobbet (förutom jag - då) och det är mörkt då passar de på att kommer fram igen. Men så fort det blir lite vibrationer - såsom tangentbordsljudet - då är de tillbaka i sitt gömställe. Under lunchen köpte jag vita, levande mygglarver. Fast att de är lika stor som fiskarna så blev några faktiskt mat. Så mycket till om de är ett bra sällskap till dvärgräkor

                          Några andra bilder - speciellt till temat: könskillnad





                          Hejhopp. Ralp

                          P.S.: Får man i egentligen länkar till bilder utan att fråga upphovsmann? Kanske lite sent .... men...
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            #73
                            Vilka underbara färger, Sonja!! Har just köpt två till "kuber" av Janne på Södermalms akvarieaffär. Undrar om inte det ena är som gjort för dessa snyggingar.........
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • evus
                              • September 2006
                              • 729

                              #74
                              Oj då, Ralps bilder är också jättefina. Vilka otroligt läckra fiskar!!!
                              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                #75
                                Just det - en annan sak. Jag har egentligen bara öppna kar och skulle helst inte vilja ändrar på det. Just nu täcker jag över det lilla när jag går hem. Någon som vet om pärlhönsen är "hoppvillig"?

                                Hejhopp. Ralp

                                @ Nils - det skulle nog funkar fint - du förväntar dig väl inga räkyngel iallafall? Det borde kampfisken redan ta hand om
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...