Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brams
    • June 2003
    • 891

    jag har stoppat ihop ett gäng med vinkeltetra till min tank med galaxyn i. Antar att det kommer att gå fint,, det verkade nästan som att dom vågade titta fram mer nu, dom har varit jäkligt skygga. Kan kanske ha med att jag har ganska mycket ljus att göra?!
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • Guest

      Har skaffat mig 7st av denna vackra art 2 hanar och 5 honor ser det ut som=)

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        Ursprungligen postat av Lutt
        Har skaffat mig 7st av denna vackra art 2 hanar och 5 honor ser det ut som=)
        Var köpte du dom?
        Finns fler kvar?
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Guest

          djurmagazinet i jkpg finns väl ett stort gäng kvar men nästan alla ser ut att vara honor....

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            "idag" den 12 januari blev jag stolt ägare till 6 stycken "galaxy"!!!!!!! Bytte till mig dem i min affär i Varberg.... mot ett gäng av mina WP-räkor som jag ändå hade hundratals av....
            Nu går de tillsammans med mina kvarvarande WP-räkor(hundra?????) i ett 60-litersakvarium, tätt planterat, och övriga invånare är ett par Ancistrus, 2 ottosar, 10 Boraras uropthalmoides/birgittae, och 4 (2+2) Iratherina werneri. Mina "galaxy" är inte det minsta skygga i det sällskapet...

            Till er som vill ha denna juvel så säger jag bara att ni skall kontakta "eran" akvarieaffär och beställa just så många som ni vill ha, en BRA affär beställer dem till dig, jag lovar!!!!! Kolla bara upp vilket pris ni får ge för dem......INNAN.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              Oj - där var det trångt Visst är de helt underbara?!


              Ursprungligen postat av tummen
              "idag" den 12 januari blev jag stolt ägare till 6 stycken "galaxy"!!!!!!! Bytte till mig dem i min affär i Varberg.... mot ett gäng av mina WP-räkor som jag ändå hade hundratals av....
              Nu går de tillsammans med mina kvarvarande WP-räkor(hundra?????) i ett 60-litersakvarium, tätt planterat, och övriga invånare är ett par Ancistrus, 2 ottosar, 10 Boraras uropthalmoides/birgittae, och 4 (2+2) Iratherina werneri. Mina "galaxy" är inte det minsta skygga i det sällskapet...

              Till er som vill ha denna juvel så säger jag bara att ni skall kontakta "eran" akvarieaffär och beställa just så många som ni vill ha, en BRA affär beställer dem till dig, jag lovar!!!!! Kolla bara upp vilket pris ni får ge för dem......INNAN.
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Guest

                såå...hur går det med era galaxys (egentligen känns det fel att säga galaxy eftersom det är en mal)....mina har typ revir men de är oerhört skygga när man kollar in.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Mina var helt oskygga och väldigt matglada första veckorna. Men nu sista dagarna verkar dom ha skaffat revir inne i javamossan och syns inte till så mycket längre. Jag tror inte dom är skygga, när dom kommer fram för att äta lite snabbt så är dom inte rädda direkt. Men dom har något kuckel för sig inne i mossan.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Ursprungligen postat av Mamma Mia
                    Oj - där var det trångt Visst är de helt underbara?!
                    Trångt, ja men funkar underbart bra än så länge.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Mina var helt oskygga och väldigt matglada första veckorna. Men nu sista dagarna verkar dom ha skaffat revir inne i javamossan och syns inte till så mycket längre. Jag tror inte dom är skygga, när dom kommer fram för att äta lite snabbt så är dom inte rädda direkt. Men dom har något kuckel för sig inne i mossan.
                      Skall du bli först med yngel i Sverige????
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Skall du bli först med yngel i Sverige????
                        Nej det tror jag inte. Så pigga och matglada som dom är så kommer dom att sluka alla ev yngel innan jag ser dom. Men jag är rätt säker på att dom leker redan.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          Om ynglen är som erythromicron-yngel så är de extremt über-hemliga av sig. Jag upptäckte inte att jag hade yngel förrän de var uppåt centimetern i storlek. Bästa sättet att upptäcka yngel utan att riva akvariet är nog att sätta sig och stirra in de mossigaste mörkaste hörnen av akvariet - är det några yngel (och det är det nog) så smyger de omkring där.
                          Senast redigerad av Azur; 18 January 2007, 08:56.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Azur
                            Om ynglen är som erythromicron-yngel så är de extremt über-hemliga av sig. Jag upptäckte inte att jag hade yngel förrän de var uppåt centimetern i storlek. Bästa sättet att upptäcka yngel utan att riva akvariet är nog att sätta sig och stirra in de mossigaste mörkaste hörnen av akvariet efter - är det några yngel (och det är det nog) så smyger de omkring där.
                            Ha! ha! Jag kommer ihåg då du skrev om dom i dagboken. Jag får väl se om jag har tur då, hela deras akvarium är ett mossigt mörkt hörn
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Isolde81
                              • August 2006
                              • 233

                              En av mina honor har blivit lite rund om magen det senaste. Hoppas det inte är för att hon är matglad utan att det väntas smått. Men de har inte visat större intresse för javamossan utom när de blir skrämda, och det blir de inte särskillt ofta. Oftast är de ute i den öppna delen av karet och roar sig i grupp, men en hanne verkar ty sig till mossan än de andra av någon anledning. Kanske är han mer lättskrämd.
                              Några räkyngel har jag inte sett till trots att en räkhona med rom nu går utan igen så troligen blev det räkbuffe.
                              110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                Jag har inte haft galaxy, men hos deras nära släkting erythromicron funkar det så att hanar tar små revir de försvarar mot allt och alla. Du kommer antagligen att märka att de tagit revir på att det ibland utbryter slagsmål mellan hanarna (och förstås på att en fisk jagar undan de andra från en liten öppen plätt bland växterna). Du kan också få se dem försöka locka in honor.

                                Filerna är rätt stora, så har du uppringd förbindelse kanske du skall skippa, men här är video på två erythromicron-hanar som slåss:

                                och här försöker en erythromicron hane (till vänster) locka in en hona i sitt revir:
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...