Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Oavsett hur illa det är ställt med biotoperna så är det en militärdiktatur det handlar om så vi får väl se till att börja odla innan de är utrotade, för det kommer, var så säkra, då skall vi istället vara GLADA att fisken hann komma hit till oss så vi kan bevara den som art åtminstone....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      Ursprungligen postat av tummen
      Oavsett hur illa det är ställt med biotoperna så är det en militärdiktatur det handlar om så vi får väl se till att börja odla innan de är utrotade, för det kommer, var så säkra, då skall vi istället vara GLADA att fisken hann komma hit till oss så vi kan bevara den som art åtminstone....
      Om det inte fanns någon efterfrågan på fisken så skulle den väl inte blivit "utrotad" eller dess miljö blivit förstörd från början. Där tycker jag du resonerar bakvänt.

      Som tur är så verkar den relativt lättodlad? Så om jag väntar lite kanske jag kan få tag på några odlade exemplar av den lilla fina firren...
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av annika&isak
        Om det inte fanns någon efterfrågan på fisken så skulle den väl inte blivit "utrotad" eller dess miljö blivit förstörd från början. Där tycker jag du resonerar bakvänt.
        Vad som är ologiskt är att priserna har rasat enormt - bara på ett halvår med betydligt mer än 50%. Om den är på väg att bli utrotad så borde det istället vara prescis tvärtom både av ekonomiska och praktiska skäl (det tar mycket längre tid att fånga dom) - dvs priset skulle ha rakat i höjden.
        Nej antingen är det en ren bluff eller så odlas den redan i mycket stor skala
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • annika&isak
          • November 2006
          • 180

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vad som är ologiskt är att priserna har rasat enormt - bara på ett halvår med betydligt mer än 50%. Om den är på väg att bli utrotad så borde det istället vara prescis tvärtom både av ekonomiska och praktiska skäl (det tar mycket längre tid att fånga dom) - dvs priset skulle ha rakat i höjden.
          Nej antingen är det en ren bluff eller så odlas den redan i mycket stor skala
          Nej det låter inte som att fisken är utrotningshotad, däremot var det ju väldigt tråkiga bilder som visas, bilder som jag tror är riktiga, sen kan det ju som du säger vara del i en bluff, att de odlas eller fångas på andra ställen.

          jag bara vänder mig emot att man missar ett orsak och verkan-samband om man säger att om en fisk är utrotningshotad så ska vi vara glada för att de kommit till sverige så vi kan "bevara" den. hade fisken inte efterfrågats av folk i väst med akvarier hade det nog inte vart nån risk att deras miljö blivit förstörd av att folk exploaterat fisken i så stor skala.

          jag avvaktar med att köpa fisken tills jag vet mer i alla fall.
          ------------------------------------
          112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
          37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            Jaja jag fick mina 4 idag såg dock lite magara ut men äter fint nu så de skall väl ta sig i jobbeburken, har ju haft tur med en anna rasbora där i Drottningrasbora som ynglar av sig stup i kvarten hoppas dessa gör likadant.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              Ursprungligen postat av Ola Åhlander
              Tyvärr anar jag att Kamphol använder det här som ett sätt att få upp priserna igen, eller att försöka förstöra för vissa konkurrenter.
              Håller med, konspirationsteoretikern i mig får lite en känsla av att Kamphol försöker skapa en zebra-plecoliknande hype och prisstegring.

              Men, det faktum att det är en art som varit helt okänd fram tills nyligen kan tala för att den lever i ett väldigt begränsat område och därför skulle kunna vara känslig för överfiskning.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Jag var på Åleds för en o en halv vecka sedan och var på vippen att köpa 4-6 st och nu ångrar jag mig nåt grymt så jag får väl be Peter på akvarietjänst ta hem några till mig
                Funderar på att ha dom i räkburken för att hålla nere beståndet av körsbärsräkor lite.
                Nån som kan säga att det skulle kunna fungera ?
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  Ursprungligen postat av drd
                  Funderar på att ha dom i räkburken för att hålla nere beståndet av körsbärsräkor lite.
                  Nån som kan säga att det skulle kunna fungera ?
                  Jupp, kan säga att antalet nya körsbär minskat drastiskt med galaxer i burken . Å galaxerna ser väldigt välgödda och fina ut. De letar mest mat i växtsnåren där förmodade yngel troligen borde hålla till så svaret på din fråga är ja.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    Ursprungligen postat av annika&isak
                    Om det inte fanns någon efterfrågan på fisken så skulle den väl inte blivit "utrotad" eller dess miljö blivit förstörd från början. Där tycker jag du resonerar bakvänt.

                    Som tur är så verkar den relativt lättodlad? Så om jag väntar lite kanske jag kan få tag på några odlade exemplar av den lilla fina firren...
                    Vad jag egentligen menade är att eftersom miljöskydd är ett i stort sett okänt begrepp där så skulle kanske de ha blivit utrotade ändå.... hoppas att det inte är så, men man kan ju inte riktigt lita på någonting i Myanmar....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av drd
                      Jag var på Åleds för en o en halv vecka sedan och var på vippen att köpa 4-6 st och nu ångrar jag mig nåt grymt så jag får väl be Peter på akvarietjänst ta hem några till mig
                      Funderar på att ha dom i räkburken för att hålla nere beståndet av körsbärsräkor lite.
                      Nån som kan säga att det skulle kunna fungera ?
                      Mina äter WP-yngel i alla fall....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Är det ingen som har nå´t nytt att komma med? Funderar starkt på att sätta mina till odling, men har lite ågren över om jag skall använda det akvariet till dvärgciklider istället...positivt problem, eller hur?
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • BengtO
                          • May 2005
                          • 216

                          Tja, har haft ett par i ett tio liters med torv. Har nu lite yngel, fritt simmande som de vuxna fiskarna inte rör.

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av BengtO
                            Tja, har haft ett par i ett tio liters med torv. Har nu lite yngel, fritt simmande som de vuxna fiskarna inte rör.
                            Bengt, har du sett själva leken någon gång? Jag glömde fråga tidigare idag
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              Snacka med en kille från en akvarieaffär idag, han sa att de var priskrig på galaxy, deras grossist hade sänkt från 99 till 45 kr, nu blev jag ganska sugen igen

                              Kommentar

                              • ChristianM
                                • June 2006
                                • 111

                                Vågar man ha dessa ihop med en kampfisk eller blir det bara onödigt dyrt foder?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...