Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isolde81
    • August 2006
    • 233

    Igår kväll flyttade jag över 4 av mina galaxer till ett annat kar och behöll bara ett par i det gamla... och vad får jag se nu? Jo, yngel! Visserligen bara ett än så länge men ändå! Kanske är det så att de äter sina yngel om de får chansen, men jag behåller nog mitt par i det gamla akvariet för att se hur det utvecklar sig.
    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

    Kommentar

    • landstrykeren
      • July 2006
      • 440

      Det lilla ynglet jag hade har försvunnit Har inte sett några fler sen dess. Men dom leker mest hela tiden ser jag iaf.

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        Riktigt trevlig artbeskrivning Kjell

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Pazappa
          • May 2007
          • 330

          Skaffade våra första sex stycken igår, livliga och stimmiga fiskar, och så vackra när ljuset faller på dem! Nu går de i en liten burk med lågt vattenstånd och mycket javamossa, och hoppas att de ska yngla av sig ordentligt så att jag kan flytta in dem allteftersom i ett 300-liters välplanterat sällskapsakvarium med fredliga fiskar. Det blir nog ett riktigt snyggt och spännande stim om de får vara många tillsammans.

          Ser man äggen? Eller ska man ta bort fiskarna för att se om det har blivit yngel?

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            Jag har skrivit ngra ggr om mina Pärlrasbora yngel här i tråden på Zoopet men aldrig lyckats fånga dem på bild 1. för att de är så jäkla små 2. för att de varit uppätna när jag haft med mig kameran..

            Welll well denna gången skall jag ge er BILDER på ett yngel

            Ynglet på bilden är ett av två i tanken och de är 3.8mm långa och 1/3mm höga typ

            Varsågoda här är ett av ynglena i microskop

            GOTCHA!





            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Pazappa
              • May 2007
              • 330

              Oj, de är nästan genomskinliga, inte konstigt att de är svåra att se! Hur lång tid ska man låta fiskarna vara i ett yngelakvarium innan man flyttar dem för att rädda eventuell avkomma om man inte kan se äggen?

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Jag joxade lite med två av bilderna, det gjorde inget vad Peter
                Otroligt trevliga bilder du får till på dessa små yngel.
                Bifogade filer
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  Nee Sonja klart det inte gjorde ngt de blev perfekta nu ju, hehe jo jag tycker det är kul när man får till det med de medlena man har. kan nog köra mer close up sen när de blir lite större jag har nu lagt ynglena i en 1.2liters burk med syre pump på sakta så de inte rullar runt de lever ännu så det verkar gå bra..

                  tänkte om de över lever kan man ju följa deras utveckling lite =O)
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • Isolde81
                    • August 2006
                    • 233

                    Jag har nu flyttat över de sista vuxna galaxerna till det andra karet och har nu minst 5 galaxyngel samt ett par räkor i 30-litaren.
                    Vad matar ni era yngel med? Jag har provat med pulveriserad fiskmat, artemiaägg och minifrysfoder, och jag ser bara att de smakar på det men inte att de äter. Är fodret för stort för dem? De är ju så pyttesmå! Eller kanske hittar de mat ändå, eftersom karet har varit igång i snart ett år?
                    Hur snabbt växer de? Jag flyttar om två månadet och hade tänkt avveckla 30-litaren då, men är ynglen tillräckligt stora för att flytta till föräldrarna och de övriga fiskarna i mellankaret då?
                    110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      Jag matar mina med Sera micron och nykläckt artemia. Tre stycken har vuxit upp till en tredjedels vuxen fisks storlek, ungefär - tog ca 6-7 veckor. De andra tre är av någon anledning fortfarande ganska små.
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • landstrykeren
                        • July 2006
                        • 440

                        Just de, var har trådskaparen tagit vägen?

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          Ursprungligen postat av landstrykeren
                          Mina är livrädda, gjorde misstaget att ha dom tillsammans med världens fegaste fisk, Microrasbora erythromicron.
                          Haha, "the perfect storm" av skygghet! Nu behöver du bara några Hypancistrus-malar och några segelfenstetror så har du hela akvariet fullt med fisk man aldrig ser!

                          Skämt åsido, erythromicron är precis som galaxy: med ordentligt vimmel försvinner skyggheten.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            Våra galaxy blev betydligt modigare när vi byggde om lite i karet så det blev lummigare växktlighet.
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              Ursprungligen postat av Azur
                              Haha, "the perfect storm" av skygghet! Nu behöver du bara några Hypancistrus-malar och några segelfenstetror så har du hela akvariet fullt med fisk man aldrig ser!

                              Skämt åsido, erythromicron är precis som galaxy: med ordentligt vimmel försvinner skyggheten.
                              Gav dom till en kompis som har dom med guppies och platys, nu är dom rejält smala istället men något modigare.

                              Kommentar

                              • Azur
                                • March 2003
                                • 12946

                                Kan jag gott tänka mig. Jag hade först mina i mitt "fisksoppe" kar, och där var de orädda (se t.ex. denna video med två hanar som slåss http://mikes-machine.mine.nu/video/M...t_Dscn8008.mov - man kan både se hur öppet de är, och ana vilken fisksoppa jag hade...) sen flyttade jag dem till ett tätt planterat akvarium där de var ensamma - och sen såg jag dem nästan aldrig. Fast där kunde de föröka sig, det kunde de inte i min fisksoppa.
                                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...