Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Jättetrevligt med små filmsnuttar. Dom säger så mycket mer än ett foto.
    Mina galaxy är som helt försvunna ur akvariet nu. Jag har nästan hela karet fullt med javamossa och jag ser dom skymta förbi djupt inne i mossan då och då. Men det gör inget, kanske dyker det upp yngel så småningom.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • bjar
      • November 2006
      • 14

      Det är kanske ett dumt antagande ,men för min del "känns" dom väldigt mycket som en liten sebrafisk/leopard danio inte bara i teckning utan även
      mycket i rörelse mönster etc,och zebrafiskar är ju en art som INTE går att
      odla i permanent odlings akvarier. Om jag skulle försöka odla "galaxy" så skulle jag flytta runt föräldrarna mellan olika odlings akvarier eller försöka "sätta dom till lek" på traditionellt sätt.

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Du borde skaffa dig ett gäng galaxy! Kul att se dina filmer, jag ser samma beteende hos mina erythromicron.

        Förresten - var det sawbwa man såg där också? Hur har du haft det med dem? Yngel? Har gluttat på dem i månader men inte kommit till skott...


        Ursprungligen postat av Azur
        Jag har inte haft galaxy, men hos deras nära släkting erythromicron funkar det så att hanar tar små revir de försvarar mot allt och alla. Du kommer antagligen att märka att de tagit revir på att det ibland utbryter slagsmål mellan hanarna (och förstås på att en fisk jagar undan de andra från en liten öppen plätt bland växterna). Du kan också få se dem försöka locka in honor.

        Filerna är rätt stora, så har du uppringd förbindelse kanske du skall skippa, men här är video på två erythromicron-hanar som slåss:

        och här försöker en erythromicron hane (till vänster) locka in en hona i sitt revir:
        http://mikes-machine.mine.nu/video/E...g_DSCN8645.MOV
        Senast redigerad av Mamma Mia; 19 January 2007, 12:28.
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          Jaaaa du... Jag köpte 27 (tror jag det blev till slut) Sawbwas, och när jag började se sånt här:

          var nog både jag och den dominante sawbwa-hanen övertygad om att lek inte var långt bort - men det visade sig att alla 27 fiskarna var hanar. De beige fiskarna som jag (och hanen) trodde var honor färgade ut några dagar senare.

          Snygga var de, helt andra än de outfärgade "sillar" man ser i butiken ( http://mikes-machine.mine.nu/specime...e_DSC_2157.jpg ) ...men några yngel fick jag förstås aldrig.
          De verkade dock att rätt lättlekta - om man bara får bägge könen.

          Galaxy skulle jag gärna ha, men just nu är mitt akvarieintresse lite i en svacka, plus att de är i dyraste laget. Jag litar på att ni alla odlar och säljer på auktion istället...
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            Ja, då var man med i klubben.
            Det blev 4 st av dom små liven, hu jeda mig vilket kilopris det måste bli på dessa eftersom dom kostade 75 kr st och kan knappast väga mer än ett gram per st.
            Men det är väl som vanligt det kostar att ligga på topp.

            Dom är onekligen söta och det ska bli intresant att se hur det går, jag köpte fryst cycklops till dom, kvinnan i butiken visade hur man bara tar en bit och viftar runt lite i ytan så en lämplig mängd lossnar och fiskarna verkade gilla det skarpt.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Mamma Mia
              • December 2004
              • 2504

              *ASG* tala om ultimat otur, att få 27 hanar!


              Ursprungligen postat av Azur
              Jaaaa du... Jag köpte 27 (tror jag det blev till slut) Sawbwas, och när jag började se sånt här:

              var nog både jag och den dominante sawbwa-hanen övertygad om att lek inte var långt bort - men det visade sig att alla 27 fiskarna var hanar. De beige fiskarna som jag (och hanen) trodde var honor färgade ut några dagar senare.

              Snygga var de, helt andra än de outfärgade "sillar" man ser i butiken ( http://mikes-machine.mine.nu/specime...e_DSC_2157.jpg ) ...men några yngel fick jag förstås aldrig.
              De verkade dock att rätt lättlekta - om man bara får bägge könen.

              Galaxy skulle jag gärna ha, men just nu är mitt akvarieintresse lite i en svacka, plus att de är i dyraste laget. Jag litar på att ni alla odlar och säljer på auktion istället...
              Always look at the bright side of life

              Kommentar

              • Isolde81
                • August 2006
                • 233

                Nu är det två av mina galaxyhanar som håller till i mossan ibland. Man ser dem allt mer sällan alla tillsammans. Ibland 'dansar' en hane med en hona, kanske något lekbeteende... Tog en liten filmsnutt som blev väldigt mörk och utan skärpa men man kan se dem dansa. Söta är de, de där små liven!

                galaxy.avi
                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  Ursprungligen postat av Mamma Mia
                  *ASG* tala om ultimat otur, att få 27 hanar!
                  Ja, sannolikheten för 27 hanar är 0.5 upphöjt till 27... Jag tror inte sån otur existerar... Jag tror att antingen var fisken sorterad, för att man inte skulle kunna odla, eller så har Sawbwa miljöbetingad könsbestämning (så alla fiskarna blev hanar pga pH't eller nåt).
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    Isolde: Det där är förspel till lek. Den större fisken är en hona, den mindre en hane. Om inte dina fiskar redan lekt gör de det närsomhelst.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Isolde81
                      • August 2006
                      • 233

                      Härligt! Då får jag hålla utkik i alla kanter och vrår... Beter sig Erythromicron på samma sätt?
                      De började dansa sådär några timmar efter vattenbyte, kanske det triggade dem?
                      Förresten, när jag bytte vatten hittade jag en och annan liten räka så alla de nyckläckta räkorna gick inte åt som galaxmat... i alla fall inte ännu!
                      110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        Jag har aldrig sett lekbeteende hos erythromicron, men så där gör många fiskar.
                        Vattenbytet kan mycket väl ha varit trigger, ja.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Är det inte dags att de får en vetenskaplig beskrivning med ett riktigt namn snart.... kanske vi kan ge förslag till dem som håller på med sån´t....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av tummen
                            Är det inte dags att de får en vetenskaplig beskrivning med ett riktigt namn snart.... kanske vi kan ge förslag till dem som håller på med sån´t....
                            Brukar inte sånt ta flera år i vanliga fall?
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • BengtO
                              • May 2005
                              • 216

                              Enligt vad föredragshållaren på Bollmora senast sa, (glömt vad han hette) lär det inte bli Microrasbora

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                • January 2006
                                • 1881

                                Ursprungligen postat av tummen
                                Är det inte dags att de får en vetenskaplig beskrivning med ett riktigt namn snart.... kanske vi kan ge förslag till dem som håller på med sån´t....
                                Lugn, dom jobbar för fullt. (Jag tror tom det är kapplöpning) men minst ett år brukar det dröja.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...