Fakta om Microrasbora sp galaxy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Jag röstar för större akvarium, eller fler små
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      JA! Helt klart ett större eller fler små!! Inte sälja av dom fina hemmaodlade redan..
      Inte om man kan använda dom som anledning att skaffa ett till kar..
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        Ursprungligen postat av Isolde81
        Jag har insett att jag kommer att vara tvungen att göra mig av med en del galaxer när de vuxit till sig eftersom jag nu har ca 45 fiskar och minst 100 räkor i 54:an. Alldeles för mycket. Kanske tar jag med mig ett gäng galaxer och en trupp med räkor till auktionen i november, om jag inte kan övertyga killen om att vi behöver ett större akvarium förståss.
        Grattis!

        Kanske byta lite fisk med andra för att få lite blandning av DNA etc? Inte med mig (än) dock, eftersom mina yngel är för får och små ännu...
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          Ursprungligen postat av landstrykeren
          legob: Är inte dina skygga?
          Inte ynglen men de vuxna simmar nästan bara runt bland växterna utom på kvällen då ljuset i rummet avtar - då kommer de fram.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            Så här ser ett av ynglen ut idag. De är ungefär lika livlig som sina föräldrar och det gör dem svårfotade.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Jo jag vet hur det är Trevliga bilder på en livlig fisk. Kul att det gått så bra med dom.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • tveten
                • October 2006
                • 33

                Ja det har varit väldigt roligt att kunna följa introduktionen av en helt ny fisk i akvariesammanhang. Har den varit tillgänglig i Sverige i 1 år ungefär? Den blev väldigt fort populär men så är den ju väldigt vacker också.

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  Jag såg galaxy för 45 kr/st idag, är inte det ganska billigt? Har för mig att den kostade upp mot 100 när den här tråden startades?
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • CBR
                    • January 2005
                    • 292

                    Är väl standardpriser nu när odlingen kommit igång ordentligt.
                    The Zone

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      Ursprungligen postat av landstrykeren
                      Jag lyckades iallafall av misstag få yngel på mina galaxy som jag nu gjort mig av med. Jag förvarade dom tillfälligt i en 13l plastdunk, där hade jag en klump med javamossa samt flytväxter. Någon dag efter jag gjort mig av med föräldrarna så upptäckte jag 10 stycken frisimmande yngel.
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Roligt roligt, då hoppas jag att de ynglar av sig här också då!
                      Jajamensan, nu har det dykt upp yngel här också!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        Habitat

                        Lite bilder och annan info om fyndplatser finns på detta forum:


                        Inloggning gratis.

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          hi hi!!! Nu äntlien så har jag fått galaxyngel!! Som jag har väntat!!

                          Det som verkade fåigång dom var att jag stoppade ner en STOR tuss med najas sp, en tät finflikig växt, som jag har tryckt ihop till en boll som är ca 20*20 cm kanske.. Ganska tät men inte så räkorna inte kan gå omkring i den så lite svinn är det nog på rommen. Sen har jag fodrat med micromask i mängder för att fetta upp mina werneri.. det har visst gått hem hos galaxerna också!!

                          Nu när jag lyfte bakre luckan och skulle göra rent utsuget till ytterfiltret så såg jag dom!! Flera stycken yngel, dom måste vara flera dagar gamla för dom var allt ett par mm stora!!
                          Jag kikade från sidan och såg inte ett enda!! Å sen uppifrån igen och där var dom igen.. efter en hel stunds kikande lyckades jag se dom från sidan av karet också, ine underligt att jag inte sett dom innan för jag kikar oftast inte efter yngel uppe under rampen..
                          Gud vad roligt!! Jag har ju läst om alla som lyckats i Galaxy tråden och tänkt att mina inte ville.. Men det var bara vissa kriterier som skulle uppfyllas.. Levande foder i plenti och en växtmassa som är på ungeför strax under mitten av karet i höjd. Den har legat vid ytan tidigare och då ville dom inte vara i den. Nu har dom ca 20 cm över den upp till ytan av frit vatten och det är fint tycker dom. Jag har sett dom leka för jag kikar ibland från toan eftersom jag ser karet därifrån om dörren är öppen.. Dom är så fina, som små fjärilar med sina fina fenor...

                          Fast nu har jag ju gjort rent utsuget så alla ynglena blåstes bort,hoppas att dom tålde det!!
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Vad kul Miiaoo, grattis
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • landstrykeren
                              • July 2006
                              • 440

                              Ursprungligen postat av Nitra98
                              Jajamensan, nu har det dykt upp yngel här också!
                              Så ska dom tas, hur många är de?

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                uppdatering på ynglena.
                                4 st är är dom och dom simmar i fritt vatten högt uppe i karet och helt oblyga för andra fiskar. Och det är rätt strömt där men dom verkar gilla det..

                                Föräldrarna har lekt mer men inga ygel syns till än. Hur lång tid tar det innan rommen kläcks??
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...