Nu sitter jag på en bänk i kvällssolen och tittar på en tom paddock. Dotterns ridgrupp red ut i skogen och det finns alltså inget att titta på. Perfekt tid att uppdatera sig på Zoopet!
Hos mig händer inget särskilt i burkarna. Svartvattenkaret verkar stabilt. En kväll såg jag åtta yngel av citrontetra samtidigt. Vete tusan hur jag ska lyckas få upp dem när de ”rätta” tetrorna kommer. Fast än verkar det dröja så de små kanske hinner växa till sig.
Tack! Nu har jag bara pistia stratiotes i ”nya mellankaret” och vattenspikblad i ”svartvattenkaret”. Sedan växer limnophila sessiliflora upp till ytan också och ligger delvis på den.
Ikväll tog jag tag i lillkaret som blivit väl vildvuxet med tång, mossa och alger. Passade även på att rensa ur nanot och flytta det lilla stim kolglödstetror som gått där tillfälligt sedan mellankaret avvecklades. Då hade ju trifasciatorna frisimmande yngel och jag ville inte störa dem med att släppa i ny fisk. Sedan har tiden gått och tetrorna blivit kvar i nanot längre än tänkt. Det är ju bara på 30l och egentligen för litet för annat än räkor. Så nu fick kolglödstetrorna flytta därifrån till det större stimmet i lillkaret. Det känns skönt!
När jag stökade runt i lillkaret igår fick jag syn på ett litet yngel av kolglödstetra. Jättekul! Det var ett tag sedan de ynglade av sig sist. Nu är stimmet ganska stort men det finns fortfarande plats för några minisar .
En bra sak är att min butik äntligen börjat få leveranser av fisk mer regelbundet och att det dessutom ser ut som att Hyphessobrycon margitae går att beställa nu. Förhoppningsvis får jag därmed snart de första ”rätta” tetrorna till svartvattenkaret. Återstår dock att fånga citrontetrorna först...
Kommentar