Scalarer i ett 540 liters kar
Kollaps
X
-
-
Hmm, yngel av citrontetror, borde inte det vara läge att dokumentera vilka förhållande de var i. Tetror är ju ofta ett komplement, men nu fick de gå ensamma i ett kar och då hände det, tror många är intresserade av detta.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Håller med Maths.
Nyckeln (och ledtråd ) är väl möjligtvis; ett kar som fått vara ifred någon, eller några veckor..?
Kommentar
-
Jag kan testa pH:t imorgon men gissar att det ligger runt 6,5. Karet har varit ifred i sex dagar. Jag byter ca 15% vatten en gång per vecka. De enda invånarna är sex citrontetror (och några skräpsnäckor). Växterna består av vattenspikblad (som ligger som flytväxt på/strax under ytan), en svärdsplanta och några få amazon frogbite. Det är ganska mörkt/skuggigt i karet och det finns många rötter, pinnar och catappalöv samt några frökapslar. Ungefär så ser förhållandena ut.Kommentar
-
Häftigt med yngel, ser fram emot bilder på dom små liven. Ser nästan fram mot hösten då det förhoppningsvis händer lite mer hör på zoopet igen.Kommentar
-
Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.
Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!
Kommentar
-
Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.Kommentar
-
Liten 67.a Att skalar äter småfisk är inget konstigt och det står på deras meny men visst du kan ha tur med dina men oj vad många som blivit av med stora stim småtetror... https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196Senast redigerad av åheim; 08 August 2020, 22:38.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.
Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!
Kommentar
-
Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.Kommentar
-
-
Kommentar