Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Nu är jag tillbaka hemma efter en knapp veckas bortovaro. Fiskarna har klarat sig bra! Jag har en snäll fiskvakt som kommer varannan dag när jag är borta och matar det som jag i förväg har portionerat ut för respektive kar. På så sätt får fiskarna mat men riskerar inte att få för mycket.

    När jag tittade på svartvattenkaret i samband med matning nyss upptäckte jag att citrontetrorna har fått yngel! Det är jätteskoj men samtidigt ska de ju bara gå i karet tillfälligt och sedan flytta till storkaret. Om de nu börjar få yngel kommer jag få bekymmer med att fiska upp alla när det är dags för flytt. Men det får bli ett senare problem. Nu gläds jag över att de verkar trivas och att det finns små söta minisar att studera.

    Hoppas att ni mår bra i sommarvärmen alla Zoopetare. Det märks att aktiviteten på forumet går ned när vädret är fint. Jag hoppas på en härlig höst med drag i alla spännande trådar
    Härlig läsning, Nando!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5972

      Hmm, yngel av citrontetror, borde inte det vara läge att dokumentera vilka förhållande de var i. Tetror är ju ofta ett komplement, men nu fick de gå ensamma i ett kar och då hände det, tror många är intresserade av detta.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Håller med Maths.
        Nyckeln (och ledtråd ) är väl möjligtvis; ett kar som fått vara ifred någon, eller några veckor..?

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Jag kan testa pH:t imorgon men gissar att det ligger runt 6,5. Karet har varit ifred i sex dagar. Jag byter ca 15% vatten en gång per vecka. De enda invånarna är sex citrontetror (och några skräpsnäckor). Växterna består av vattenspikblad (som ligger som flytväxt på/strax under ytan), en svärdsplanta och några få amazon frogbite. Det är ganska mörkt/skuggigt i karet och det finns många rötter, pinnar och catappalöv samt några frökapslar. Ungefär så ser förhållandena ut.

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Häftigt med yngel, ser fram emot bilder på dom små liven. Ser nästan fram mot hösten då det förhoppningsvis händer lite mer hör på zoopet igen.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
              Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
              Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
              Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.

              Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
              Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!

              Kommentar

              • Liten67a
                • June 2020
                • 16

                Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13108

                  Liten 67.a Att skalar äter småfisk är inget konstigt och det står på deras meny men visst du kan ha tur med dina men oj vad många som blivit av med stora stim småtetror... https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
                  Senast redigerad av åheim; 08 August 2020, 23:38.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
                    Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
                    Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
                    Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.

                    Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
                    Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!
                    Jag tycker du har lyckats bra med att framföra de idéerna också - det var ju av dig jag lärde mig!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6032

                      Kollade pH:t i svartvattenkaret nu och det är 6,9. Lite högre än vad jag hade gissat alltså.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Ursprungligen postat av Liten67a
                        Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.
                        Hej Liten67a. Tror det är ganska vanligt att vuxna scalarer äter yngel. De har ju rätt stora munnar och kan liksom ”suga in” maten på ett ganska karakteristiskt sätt. Jag har sett mina egna redbacks ta yngel många gånger. Större, mer högryggade tetror, typ citrontetra, rår de inte på men småfisk kan absolut stryka med. Det är ju jättebra att just dina inte äter mindre fisk men rent generellt är det nog ett gott råd att se upp med mindre tetror och yngel ihop med scalarer. Tack för tips på belysning, bänk, bottenmaterial och filter också. Nu är ju alla mina kar igång redan men någon annan kanske kikar in här och kan ha nytta av dina förslag.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6032

                          Synd att svartvatten, svag belysning och ljusgula minisar inte är den bästa kombinationen för bra bilder. Har i alla fall lyckats se tre yngel samtidigt. Ska försöka få till någon halvvettig bild senare.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Det ser vi fram emot!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 6283BFEC-0640-40A4-A4FD-6D8445BE65F3.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 168,1 KB
ID: 2421101Klicka på bilden för större version

Namn: 556ECDE7-EE2B-49CF-B74B-BDA388236F09.jpeg
Visningar: 171
Storlek: 287,8 KB
ID: 2421100Klicka på bilden för större version

Namn: 1675536A-ACDD-4243-887B-8BDE26CF40D7.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 241,4 KB
ID: 2421099 Okej, håll till godo . Kvaliteten är minst sagt bristfällig!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Finemang!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...