720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    #16
    Tack för info och de fina bilderna! Men tänkte på en sak..leran? Undrar igen är det Coops e-xtra, ej klumpbildande, rödbruna grusliknande du har under ? Eller någon annan ?

    Alltså sådan här https://www.google.se/search?q=coops...24%3B600%3B374
    Senast redigerad av Hemi; 22 December 2013, 09:26.

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #17
      tlundegard...

      Jo, har funderat på jord men fattar som det har en del nackdelar. Dels att om jag fattat det rätt krävs det mycket växter från start , dyrt vid stort kar.i.o.f.s går det ju att köra mycket flytväxter. Dels grumlar det vid omplanteringar eller annat joxande i botten. Har funderat på som jag tidigare nämnt att punktvis i tygpåse köra jord vid växternas rötter som näring..funderar vidare..

      Jag har lagrat vanlig utejord i en balja i källaren som jag åtminstone ska köra som bakteriekultur ,blanda det med vatten i hink, låta det klarna och sedan hälla ner vattnet i karet vid uppstarten.Gammalt knep som jag tror på men aldrig testat..
      Senast redigerad av Hemi; 22 December 2013, 11:02.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #18
        Om du vill ha bränd kattsand och inte vill att den ska blandas ut med annat substrat kan du sätta ett myggnät över kattsanden och sen fylla på annat ovan. Funkar förstås sämre med finkornig sand.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • vinbok
          • November 2011
          • 147

          #19
          det är coops e-xtra

          Kommentar

          • tlundegard
            • November 2011
            • 44

            #20
            Coop har två former av kattsand (vad jag vet) som man kan ha i akvarium.
            Klumpbildande, icke bränd lera (grå) som man brukar ha under ett lager sand eller i påsar vid växterna. Den ger näring åt växterna.
            Sedan så finns det icke klumpbildande, bränd lera (den jag har). Den är röd, lätt och fungerar som shrimp soil, växterna har svårt att fästa i den men trivs annars väldigt bra med den då den är "luftig" och inte packar sig runt rötterna. Den fungerar även lite som ett filter då smuts ramlar ner däri och det bildas bakteriekultur där.
            Båda sorterna är bra men till olika ändamål och som någon skrev så kan man lägga ett myggnät över den brända leran om man vill ha sand ovanpå, den ger dock inte näring till växterna på samma sätt som den klumpbildande leran, näringen kommer snarare från matrester som hittar ner under leran och bryts ner till näring av bakterierna.
            En nackdel med den klumpbildande leran är att näringen (så vitt jag vet) tar slut så småningom. Det gör den inte om man använder jord då bakterier i jorden bryter ner matrester till ny näring. Jordakvarium fungerar lite som ett kretslopp. Däremot så har även det (som du sa) sina nackdelar. Det är svårplanterat och man kan inte flytta runt växterna i akvariumet, det blir lättare om man har påsar med lera nära växterna då..

            Hoppas du blev lite klokare Alla tre metoder fungerar och har både för-och nackdelar, sedan får man väl helt enkelt välja det man anser passar bäst

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #21
              Jo, exakt, det är det jag spånar på... vilket som är bäst, lämpligaste kompromissen;-) Senaste men kanske inte den sista tanken är nog att köra som vinbok coops x-ra men under myggnät och sedan grus och sand över det. Och köra jordbakterier dels som klarnad vattenlösning och dels som påsar vid "moderväxterna" Tänkte köra få arter av växter kanske bara jättevallisneria och cabomba (eller liknande men lättare vad det gäller den senare). Gillar inte när burken ser ut som att alla krukväxter hemma har hamnat i den..Mängder av arter och utseenden

              Less is more ;-)

              Kommentar

              • tlundegard
                • November 2011
                • 44

                #22
                Jag funderar faktiskt på att starta om mitt lilla akvarium och sno myggnätsidén, är lite trött på att knappt kunna plantera om mina växter utan att de flyter upp till ytan! Kommer följa den här tråden

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  #23
                  Jaha ja..händer inte mycket mest funderande och läsning , främst här på zoopet av andras erfarenheter. Nå..ställningen är i stort sett klar i återstår målning och frakt som f.ö inte kan ske förrän nästa vecka.
                  Har tagit några bilder på hur den är byggd med lånad kamera, behöver hjälp av min son att lägga ut den här. Kan möjligen vara någon till nytta som behöver göra en enkel och stadig bänk.

                  Har beställt 4 st. sköljtäta t5-armaturer från Triton akvarium och köpt 7-färgs ledslinga från Ikea. Kul att testa med de olika färgerna redan nu ovanför det tomma akvariet! Tanken är att lägga slingan i ett vattentät typ pvc-rör och ha det som sen kvällsbelysning eller typ gryning/skymning. Steglös mellan vitt, gult, grönt, ljusblå, mörkare klarblå, rosa och rött.. 4x9 ledljus totalt 130 cm lång. Kul pryl som kommer att förhöja det hela kostar ju bara 299 kr.

                  Rampen bygger jag själv blir heltäckande med avtagbar främre del. Har i stort sett ritningen i huvudet.

                  Även nu fått filtret som jag fick s.a.s. på köpet, inget Fluwal som jag fick uppgift om först utan ett Eheim pro 3. Lite mickel med det skramlar.. så måste efter tips av Ansjo be Akvarielagret titta på det..

                  I övrigt tänkte jag ha några Scalarer och något tetrastim, blir mer och mer intresserad av Rödmunstetror inte minst för att de verkar stimma så bra, tänkte mig oxå några malar och kanske fjärilar.

                  Här är f.ö. ett i sin enkelhet och i mitt tycke ovanligt vackert akvarium http://www.youtube.com/watch?v=gBjP8UWpr8s
                  Senast redigerad av Hemi; 15 January 2014, 14:45.

                  Kommentar

                  • Hemi
                    • February 2013
                    • 180

                    #24
                    Jaha..Då är ställningen målad mattsvart och klar... alla skruvhål förborrade men plockar isär den i delar för enklare frakt, limmar och skruvar ihop den hemma.Plus riktar upp den på plats tills helt plan och noll skevning (det sistnämnda med diagonal mätning) med en enkel riktbräda. Tror att Eheim pro 3 -filtret som jag "råkade" få med vid köpet av burken får plats i ett av de tre facken i ställningen men avvaktar till vidare med det och eventuell reparation av den. Har även gjort avlånga "bärhål" i kortsidorna som även kan användas till sladdar, slangar eller dyligt. Hela "ekipaget" ska ju stå mot en hörna med några cm tillgodo så det går att fnula in eventuellt krafs där..

                    Tanken var ju att inte använda filter alls så har i stället köpt en enkel cirkulationspump Turbelle nanostream 6015= 1800/t när jag ändå var där och köpte armaturen .. tveksam om den är det bästa alternativet för cirkulationen men testar den tills vidare för att fördela värmen från doppen Vid behov och om jag får för mig att överbelamra burken med fisk vilket inte är meningen, gillar inte det, kan jag ju senare få igång Eheimfiltet.

                    Har även köpt 2 st. Glo t5 armaturer http://www.tritonakvarium.se/glomat-...armatur/2864-0

                    Någon som testat den eller vet eventuella nackdelar/fördelar med den?

                    Köpte också, impulsköpte..lite tveksam nu..Longlife måsvingereflektorer (aquaconnect) kanske lämnar tillbaks dem och gör egna..Ska prova att knäcka spegelpolykarbonat i ett stycke till måsvingeform i veckan. Nu har jag ändå fått måtten främst i höjd på armaturen så jag kan börja lite smått med byggandet av själva rampen..

                    Ska testa armaturen med rör på jobbet i morgon..hoppas den ger värme ifrån sig för hade på tidigare armatur ett rör t8/80 watt under heltäckande 10 mm tjock skivramp på 540 l (fritt stående som rumsavdelare, ingen isolering) bottenplatta 180x 60 och i.o.m rampen räckte det med en 50 watts doppvärmare för att hålla 25 graders vattentemperatur..

                    Jo jag vet andra använder betydligt mer energi för uppvärmningen men min strävan är att det ska räcka med 100 watt till mitt projekt för att hålla 25 grader/720l.
                    Senast redigerad av Hemi; 19 January 2014, 22:26.

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      #25
                      Om allt funkar får jag hem ställningen i morgon bra så långt. Testade armaturen med rör ok..men inte helt nöjd i.o.m låsta anslutningar på alla klumpiga kontakter skulle varit bättre att koppla allt själv som tidigare under åren. Men tror jag har en lösning som kan funka med ballasterna nedfälld i en separat låda i rampen. I.o.f.s så är de ganska bra vattenklassad skulle gå att ha mellan täckglas och ramp. Strävar annars att hålla den så låg som möjligt med vinklade långsidor. Retar mig lite på att täckglasen inte är mer exakt skurna f.ö... brukade göra det annorlunda på de burkar jag själv byggt tidigare. Kanske gör nya..

                      Kommer även ha plats att sätta in fler rör i rampen om jag skulle vilja.

                      Det funkade bra, inga problem alls att knäcka/kallbocka en remsa spegelpolykarbonat till måsvingeform..Har fått en begagnad skivdel....Får tänka på saken jag har ju redan andra .Har även köpt myggnät som eventuellt ska användas för att skilja coops x-tra från gruset. Kollade f.ö på södermalms brädgård när jag köpte frigolt, de hade mycket vacker, ljus webers tvättade sand 1-3 mm de större färre kornen var mörkare såg mycket naturligt ut. Kanske jag kör ett tunt lager över gruset av den men rädd att den blir för tät, hindrar utbyte i mellan botten/vattnet och även "rinner ner" i gruset?

                      Även köpt Clas olsons liggunderlag mörkblå/svart med något strukterad yta menat att använda som bakgrund/isolering. Ställningens överskiva har jag sågat något bredare ca 20 mm än burkens bottenplatta den x-tra 2 cm:arna/ytan kommer att stå mot väggen lätt att i efterhand sticka in/byta lämpliga bakgrunder/isolering där...

                      En av tankarna med projektet (bortsett från tanken att sitta och drömma i en fotölj och kolla vad firrarna har för sig ;-) ...är ju att köra enkelt och anspråkslöst, lite lågbudget, med få små fiskar i mycket vatten närmast ett så slutet system som möjligt. Har beräknat total elkostnaden till 300kr/månad.

                      Får se om sonen som ska köra grejorna åt mig kan hjälpa mig att slänga in några bilder.Hur kul det nu är att se bilder av lite plyfa och glas ;-) ...Sakta men säkert tuffar det på med projektet...Ska bli skönt när även rampen är klar och hela grunden står på plats så jag så smått kan börja med allt det andra. Kul!
                      Senast redigerad av Hemi; 20 January 2014, 22:57.

                      Kommentar

                      • KJE
                        • August 2013
                        • 1066

                        #26
                        Det ska bli roligt att se det färdiga resultatet
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          #27
                          Jo, det tycker jag med;-) ...tyvärr hade inte grabben tid att lägga in bilderna, drog som en avlöning ;-)men har precis skruvat och limmat ihop ställningen/underredet och skjutit den på plats, lagt en absolut rak riktbräda drygt 2 m lång (för att nå diagonalt) över alla fyra stående tvärskivorna och fronten och baksidan samtidigt (innan locket/överskivan är på plats) vare sig i längsled eller diagonalt lagt syns eller känns minsta differans vid någon del eller i förhållande till någon. Inte en mm. Inte ett glapp.

                          Bra så långt! I morgon ska jag testa att köra in shims, tunna, tunna distansbitar under varje del av ställningen om golvet på någon punkt inte är helt plant för att vara säker på att den står helt stumt överallt på golvet. Går f.ö inte att vicka nu. Har skruvat 5x20 mm h,b mycket beständiga plast- "slitkölar " under alla plyfaskivor som f.ö av en händelse p.g.a en reklamation blev i 21 mm typ 20 faners snickeriplyfa i björk. Lätt att flytta/glida på golvet tom trots sin vikt på 60-70 kg.

                          Givetvis överkurs skulle lätt gå att göra samma i t.e.x spånskiva eller lamellträ, betydligt lättare då framför allt den sistnämnda men fick den till billigaste byggplyfapris.

                          I morgon provar jag med shimsen , lätt att komma åt överallt och sedan sätter jag dit de tre skåpluckorna..Senare i veckan få hjälp med lyftet av burken upp på ställningen..

                          Såå.. en liten bit på vägen ändå;-)
                          Senast redigerad av Hemi; 21 January 2014, 23:46.

                          Kommentar

                          • Hemi
                            • February 2013
                            • 180

                            #28
                            Hoppas att det funkar med lyftet i morgon..Att burken äntligen kommer på plats. Tror inte det blir så tokigt ändå vad det gäller uteseendet av "hela ekipaget" Hyggligt sobert..

                            Har som sagt tagit bilder av ställningen men vet fan inte hur jag ska lägga ut dem. Tror att det kan vara till en viss inspiration efter att ha sett lecablock och andra enligt mitt tycke konstiga plockepinn-lösningar. Och ingen efter vad jag läst som kollat att ställningen är plan..

                            Nåja..har gjort vissa prov på rampen...Rent utseendemässigt och framför allt energieffektivt..varje watt ner i burken..

                            Älskar själv bilder av andra hur arbetet fortlöper..trist att inte kunna själv..Men det kommer..

                            Kommentar

                            • Hemi
                              • February 2013
                              • 180

                              #29
                              Jaha ja..äntligen står burken på plats. Allt ser bra ut. Inte så kul att tidigare ha en ställning 200x60.. 70 hög en
                              burk på 720 liter på golvet och fyra Ikeakassar med grus i mitt lilla vardagsrum ..liksom ;-)

                              Dessutom gick det enligt planerna med glidskenorna lätt att ensam flytta/putta hela tomma burken /ställningen tillsammans trots en vikt på runt 180 kg utan att repa den nylagda parketten..Behöver ju komma åt för att noggrannare rengöra bakre rutan innan testfyllningen med en del vatten till att börja med..

                              Det svarta silkonet på burken, snyggt limmat (Sture, akvarielagret) gör sig bra mot den mattsvarta ställningen typ möbel. Tror det blir blir fint med den kommande låga, mattsvarta, heltäckande belysningen med nu beslutade rundade hörn och 4x 54 t5 + plus led 7 färgs..den blåa är klart fin. Troligen blir hela rampen invändigt spegelklädd (tunn plastspegel)+ måsvingereflektorer..klurar bara på lämpligt lim är van att använda kontaktlim men läste på burken att den kunde vara skadlig för vattenlevande organismer inte läge typ. I.o.f.s kommer limmet vara helt isolerat från vattnet och luften under rampen men dumt att chansa.

                              Har gjort två små testlimningar med andra limmer får se hur det biter mot plast.

                              Mer osäker på inredningen men tänkte ta det lugnt..hoppas att jag får igång växterna mest lätta och få balans i burken. Tänkte inte göra täta vattenbyten och tillsätta än det ena än det andra. Det är nyligen stambytt här, drygt ett år.. lite betänksam mot de nya kopparrören..inte bra.Endast kallvatten efter lång spolning av rören kan bli aktuell.Tänkte som start endast tillsätta askorbinsyra för att motverka kloraminet och satsa på att få igång de nyttiga bakterierna.

                              Eheimfiltret pro 3 får lätt plats bakom luckan i ett av de tre facken i ställningen men hoppas att det aldrig kommer att användas..Får se..mycket skeptiskt till att ta den risken med eventuell vattenläcka och/eller elavbrott..Hellre då ett hemmafixat, enkelt invändigt filter trots mindre effekt. OM det skulle behövas..
                              Senast redigerad av Hemi; 25 January 2014, 23:22.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                #30
                                Ursprungligen postat av Hemi
                                OTROLIGT fint akvarium dem där fiskarna har det verkligen som i paradiset, tänkte du försöka få till nåt liknande?
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...