720 l , extra low tech..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    720 l , extra low tech..

    Nybliven medlem , haft många akvarier och terriarier oxå för den delen..(för 30 år sedan) försöker uppdatera mig nu med blir ju snurrig på allt nytt, all teknik..typ läge att vara både botanist och kemist;-)

    Har ett litet projekt på g..720 l, 200x60x60. Har beställt materialet till bänken.(inte en massa regelstumpar och vinkelbeslag eller sågspånskivor). bygg/granplyfa 21 mm (94 kr kvm + moms) med putsad yta. Bygger en ram typ en "upp och nervänd låda " Alltså hela sidor och gavlar + två mittskivor totalt tre "fack" . Sågar ut tre rektangulära hål (spar 10 cm runt om.) på framsidan där dörrar placeras, hyllor innanför i tunnare material. Limmar/skruvar en extra plyfa remsa ovanför hålen i hela bänkens längd. Mellan hålen är det ju hela "mitttag" Urstarkt bänk, går inte att knäcka. Glidskenor av plast (special, väl beprövat i decennier för att glid- flytta stora konstruktioner) under bänken , lätt att flytta in bänken/akvariet (tomt givetvis! ;-)i hörnan där det ska stå. Själv underedet byggs något mindre än akvariet typ 190x 55 cm. Plattan som burken står på är givetvis 200x 60 cm. Mycket snyggare och luftigare så enligt min mening. Gillar inte alls när "möbeln " blir lika framrädande som burken..Bänk och ramp målar jag i matt svart..

    Heltäckande belysningsramp i 7-9 mm plyfa den främre smalare, lätt avtagbar del, där inget rör sitter för matning och annat dagligt pyssel och givetvis invändigt målad med vit marinfärg, vattentät. Bänk och ramp utvändigt svartmålad

    .Energisnål uppvärmning iom mössan ;-) och två sidor isolerade av burken definitivt inga 300 watt. Tippar 100 watt, stålarna, inbesparningen kan användas till annat typ fina scalarer, altum är ju en dröm! T-5 rör 4x 39 watt, som belysning med måsvinge/spegelreflektorer. Inget filter alls..bara en invändig pump 2800 l/4,5 watt.. Få fiskar, scalarer och lite annat..Få arter av växter 3-4 st men i grupper..Low tech...Ingen jord (eventuellt Coops extra kattsand, likt den som södermalms akvarieaffär har i sina burkar) inget filter..Få mindre vattenbyten i princip bara påfyllning av avdunstat.

    Har provat tidigare, funkade kanon i år efter år, inga problem alls..Inga sjukdomar , inga alger.., nära underhållsfritt, grundkäk fryst, egenfångad mysis.. Försiktig start, liten näringstillförsel(Pmdd?) kanske inympad vid växtrötterna till att börja med.

    Det funkade då för 30 år sedan när jag sist provade med 540 l (men utan näringstillförsel)men folk jag talat med är skeptiska, tror inte det går..

    Ska se om jag kan ta några bilder på förloppet..

    Synpunkter och/eller tips? ..
    Senast redigerad av Hemi; 22 February 2013, 22:15.
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #2
    Ska bli riktigt kul att följa den här tråden!
    Lycka till!


    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #3
      Hmm..köpte lite coops x-tra kattströ (molera) i dag för att testa som eventuellt lämpligt botten, har det i en glasbalja och rör om då och då..Tydligen känsligt för mekanisk retning, färgar vattnet varje gång vid kraftig omröring och klarnar sedan.

      Någon som testat det längre tid som bottenmaterial i större burk? Erfarenheter?

      Har givetvis läst vad som finns att hitta på nätet men åsikterna går i sär (som vanligt ;-)

      Egentligen skulle kanske frågan vara i nybörjartråden ;-) För även om jag haft många akvarier för 30-50 år sedan så är jag nu nybörjare..

      Någon som har egna erfarenheter av punktvis näringstillförsel vid växternas rötter?
      Senast redigerad av Hemi; 22 February 2013, 21:35.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #4
        Nämen..så svara då ;-)

        Mycket impad av vad alla akvarister/nördar presterar ..fan va kul att se alla dessa bilder, överjävligt..

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jäpp, jag kör med "kattsand" bentonit" i botten, kör det i båda mina kar(180 l och 410 l), använder Bauhaus sandlådesand överst ca 2 cm kattströ och 3-4 cm sand.
          Det fungerar riktigt bra, speciellt lotusen trivs bättre med den botten.
          I bland följer det upp lera när jag planterar om snabbväxarna, det grumlar för stunden men blir extra klart sedan.
          Jag inbillar mig att lerpartiklarna binder annat jox i vattnet som filtrena har lättare för att fånga sedan.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ja just det.... har leran ca 5-10 cm från fram o sidorutorna
            Övrig näringstillförsel räcker med PMDD.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Hemi
              • February 2013
              • 180

              #7
              Ursprungligen postat av flygrc
              Jäpp, jag kör med "kattsand" bentonit" i botten, kör det i båda mina kar(180 l och 410 l), använder Bauhaus sandlådesand överst ca 2 cm kattströ och 3-4 cm sand.
              Det fungerar riktigt bra, speciellt lotusen trivs bättre med den botten.
              I bland följer det upp lera när jag planterar om snabbväxarna, det grumlar för stunden men blir extra klart sedan.
              Jag inbillar mig att lerpartiklarna binder annat jox i vattnet som filtrena har lättare för att fånga sedan.

              Ok, tack för svar....men var intresserad inte av den typen av kattsand om jag fattar dig rätt? INTE bentonit.Mest intresserad av ICKE klumpbildande..alltså mo-lera..Enbart Coops X-tra , lutar åt att just den fungerar som ett x-tra effektivt biologiskt filter. Min tanke är (vissa tidigare erfarenheter) Att typ köra helt utan filter, bakterierna i botten och växterna får fixat det..

              Som sagt är intresserad av ett närmast självgående system, vilket jag tidigare haft men nu med nya rön, ett extra knuff på växterna via gödning.

              Körde tidigare som jag skrivit scalare + (lekte givetvis konstant)
              plus lite stimfiskar och några små malar i 540 l utan några som helst problem,år efter år, inga alger, inga sjukdomar, ingen fiskdöd., växterna trivdes (bla cabomba, vallisineria..Slängde ut några nävar flytväxter ibland men satt mest i soffan och njöt..Oerhört vackert..180x60x50 hade faktiskt gjort allt själv, skurit glaset, limmat burken, kopplat belysningen, (fått) sånt vräks/kastas ut conterinervis. byggt ramp och ställning osv.. Körde ett Eheim utan filter för genomströmmning. "Arbetet" handlade om några få minuters jobb per dag..Absolut inga eviga vattenbyten..Fyllde på kanske fyra ggr per år..
              Senast redigerad av Hemi; 22 February 2013, 23:27.

              Kommentar

              • Hemi
                • February 2013
                • 180

                #8
                Jaha ja..allt tar sin tid mycket annat oxå, typ.

                Efter mycket om och men bl.a hur stor ska burken vara, kanske mindre? Nytt eller begagnat? Helglas eller aluram ? Bottenmaterial för och nackdelar ?Har läst på mycket här på zoopet under tiden försöker bilda mig en uppfattning hur allt funkar.Tidvis lite snurrig av all info och hur många problem som kan uppstå., alger och annat. Vilket jag aldrig haft problem med tidigare.Kollat mycket på blocket efter lämpliga "kar" som det nu heter. Fast det är ju en burk ;-)

                Nå, lite ont i ryggen, lite..Ett tips, ganska knöligt på två man att bära ett 720 liters helglas (standard 200x60x60) uppför spiraltrappor med bara händerna i.o.f.s bara första våningen , järnräcken i vägen och trångt vid en del passager, tippade det på högkant vid ett tillfälle osv..Direkt tungt..130 kg?

                Nåja..nu står det på golvet i vardagsrummet, ställningen på jobbet ska justeras lite i måtten och limmas/skruvas i hop..och fraktas hit.Fick sand , snarare grus med (kör nog med den men lite ideer om punktvis näringympning i botten vid växterna, jord i tygpåse?) och ett fluval fx5 ?(ännu inte sett eller fått det) med för totalt 1.500 kr, ingen belysning. proffsbyggt, två år gammalt.Har kollat in vad sköljsäkra t -5 armaturer kostar, tror jag kör 4x 54 watt men med reflektorer och invändigt vitmålad heltäckande belysning i plyfa. Tror jag då delvis kompenserar den relativt svaga belysningen. Har goda erfarenheter tidigare av det konceptet för många år sedan..Inte minst behövs det mycket lite för att hålla tempen på 24-25 grader i.o.m "mössan"

                Hoppas på ett lättskött och energisnålt akvarium men nu stundar allt med jul och nyår..Får i lugn och ro fixa till allt det andra efter det, kul och skönt att 720- litaren står hemma!.. Helt ;-)
                Senast redigerad av Hemi; 19 December 2013, 19:37.

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Jäpp, jag kör med "kattsand" bentonit" i botten, kör det i båda mina kar(180 l och 410 l), använder Bauhaus sandlådesand överst ca 2 cm kattströ och 3-4 cm sand.
                  Det fungerar riktigt bra, speciellt lotusen trivs bättre med den botten.
                  I bland följer det upp lera när jag planterar om snabbväxarna, det grumlar för stunden men blir extra klart sedan.
                  Jag inbillar mig att lerpartiklarna binder annat jox i vattnet som filtrena har lättare för att fånga sedan.
                  Mycket möjligt att du har rätt bentonit används ju bl.a för att klarna hemkört vin, har själv testat just det. Hmm..måste fundera och läsa på lite till om det..Coops extra funkar inte riktigt som tänkt det är flyktigare och lättare än minns inte vad det heter som södermalms akvarieaffär kör med. Hade det i flera månader i en glasburk och rörde om då och då vattnet blev rött varje gång om jag var lite ovarsam även om det klarnade efter en tid..

                  Kan nog funka i tex ett räkkar och billigt är det ju..
                  Senast redigerad av Hemi; 19 December 2013, 19:49.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Jag har coop xtra kattsand i två kar. Ett med enbart det och ett utblandat med rådasand i samma kornstorlek (låg ursprungligen under sanden men har blivit utblandat under åren). Jag tycker det funkar mycket bra, kan vara lite lätt så man får vara beredd på omplantering innan växterna rotat sig. Löser sig knappt något, i ett kar har det legat drygt 3 år utan märkbar förändring.

                    Om du istället för doppvärmare kör värmeslinga under substratet får du bättre genomströmning och därmed effektivare filtrering.

                    Du skulle också kunna köra torv under, såga skivor från ett torvblock från någon växthandlare. Bra för både fiskar och växter.

                    I övrigt har jag inte så mycket att kommentera, låter som en bra plan.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • vinbok
                      • November 2011
                      • 147

                      #11
                      Jag kör också ett lager med coop xtra kattsand i botten på mitt 720 ca 2 cm över hela botten över det ett tunt lager dansk sjösten och toppat med Julas filtersand är nog runt 7-10 cm. Enda problemet jag har haft med det är att det växer för mycket körde med PMDD och happy carbo i början med fick sluta med det. Nu kör jag ingen extra näring och får ändå ansa hårt var annan vecka i karet.

                      Kommentar

                      • Hemi
                        • February 2013
                        • 180

                        #12
                        Ursprungligen postat av vinbok
                        Jag kör också ett lager med coop xtra kattsand i botten på mitt 720 ca 2 cm över hela botten över det ett tunt lager dansk sjösten och toppat med Julas filtersand är nog runt 7-10 cm. Enda problemet jag har haft med det är att det växer för mycket körde med PMDD och happy carbo i början med fick sluta med det. Nu kör jag ingen extra näring och får ändå ansa hårt var annan vecka i karet.
                        Ok, klart intressant!.. men hur länge har du haft den botten? Ligger verkligen de olika skikten kvar i det läge du lagt dem? Inbillar mig att sanden arbetar sig neråt med tiden? och coops extra uppåt? För det är väl dess extra alltså brunrött lätt "grus"?

                        Hur mycket belysning har du i karet? Någon filtering?

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          #13
                          ..och glad att jag valde just 720 liter, ser mer och mer fjuttigt ut när jag ser det på golvet.Trots min tvåa på 48 kvm :-)Det har i.o.m måtten trots allt en viss kapacitet.Och vet av erfarenhet att mer vatten, mer växter gör det hela enklare. Var inne ett tag på 200x50x50 men vet att jag var lite missnöjd med det tidigare..Fattades nått..typ:-)

                          Åter igen..Alla tips om ett "självgående" akvarium mottages tacksamt..Har som sagt aldrig tidigare tillsatt något som helst annat än vatten, mycket sällan f-ö...Eller gjort några mätningar och aldrig använt något filter trots runt 20 akvarier 12-540 l på den tid det begavs sig..

                          Tänkte ju bara köra en cirkulationspump invändigt men i.o.m att jag fick en Fluval fx5 s.a.s på köpet av karet kanske jag ändå kör lite filtermassa i det..Skadar väl aldrig..
                          Senast redigerad av Hemi; 21 December 2013, 15:27.

                          Kommentar

                          • tlundegard
                            • November 2011
                            • 44

                            #14
                            Jag kör också på coops kattsand (bränd lera), dock i ett 15-20l akvarium. Jag byter något glas vatten någon gång ibland, har en cirkulationspump (med filter men tror egentligen inte det är nödvändigt), har posthornssnäckor som håller det algfritt och växter som växer så det knakar. Det är självgående helt enkelt
                            Vet däremot inte hur kattsand blir i ett så stort akvarium, du har inte funderat på att göra ett jordakvarium? Det kanske lämpar sig bättre till större kar..

                            Kommentar

                            • vinbok
                              • November 2011
                              • 147

                              #15
                              Akvariet har väl varit igång nästan ett år startade det runt 10 januari i år än så länge har leran hållit sig på plats men har fått upp lite sjösten där jag har tagit upp växter.
                              Filtreringen består av en filtermatta (grov) 200*60 bakom den mjuka bakgrunden. Ena kortsidan är förbyggd med bakgrund för att bilda en filter hörna, där i sitter två pump huvud på 2000/1 timma. Den ena går upp till ett spridar rör på 1 meter med hål var 5 cm, den andra har utblås genom bakgrunden riktat mot ytan.
                              Det sitter två dubble ramper 30 watt med power glo och sun glo i bakre delen av akvariumet och en dubbel 36 watt med power glo i fram. Så här såg det ut i september har dock rensat en del rötter och växter sen dess.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-20 17.25.28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,3 KB
ID: 2155405 Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-20 17.26.09.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,7 KB
ID: 2155407
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av vinbok; 22 December 2013, 07:42.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...